UWAGA! W r.a. 2024/2025 zgodnie z nowym Regulaminem Szkoły Doktorskiej obowiązującym od 1.10.2024 r. nastąpiły zmiany w tym zakresie. Zmianie uległ również szablon IPB, który dostępny jest w zakładce: Doktoranci -> Formalności (Regulamin, ELD) -> Do pobrania -> Szablony (dostępna po zalogowaniu na stronę - dane logowania takie same, jak w systemie Moja PG).

Szablon dotyczy zarówno doktorantów z naboru na r.a. 2024/2025 w zakresie składania pierwszego IPB, jak i doktorantów pozostałych naborów w zakresie składania aktualizacji IPB, zgodnie z regulaminem Szkoły (doktorant może zaktualizować IPB najwcześniej po zakończeniu procesu oceny śródokresowej) - należy zaznaczyć, czego dotyczy wypełniony dokument.

Prosimy wszystkich o korzystanie z zaktualizowanych szablonów.


Poniżej prezentujemy aktualne informacje dotyczące składania i zmiany wcześniej złożonego Indywidualnego Planu badawczego.

UWAGA! Termin wskazany w Indywidualnym Planie Badawczym jako termin złożenia rozprawy doktorskiej jest terminem, którego nie można przekroczyć, ponieważ skutkuje to skreśleniem z listy doktorantów. Nie może on przekroczyć 4-letniego terminu określonego w Programie Kształcenia – liczy się go od daty rozpoczęcia kształcenia, tj. od początku października roku kalendarzowego [X] do max. końca września roku kalendarzowego [X+4]. Więcej na ten temat można przeczytać w zakładce Kształcenie -> Zakończenie kształcenia.


Indywidualny plan badawczy jest dokumentem wypełnianym elektronicznie, w języku angielskim i zawiera:
  • zdefiniowanie tematu badawczego wraz z określeniem celu,
  • plan i harmonogram badań obejmujący cały okres kształcenia w szkole doktorskiej ze wskazaniem mierzalnych osiągnieć (kamieni milowych) pozwalających ocenić postęp pracy, oraz potencjalnych źródeł finansowania zadań,
  • określenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej mieszczącego się w okresie kształcenia w szkole doktorskiej,
  • plan i harmonogram publikowania wyników badań,
  • przyporządkowanie efektów kształcenia – zgodnych z wymaganiami poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji, opisującej za pomocą ogólnych charakterystyk zakresu i stopnia skomplikowania wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, wymagane od osób posiadających kwalifikacje tego poziomu, potwierdzane dyplomem doktorskim i wyszczególnione w Programie kształcenia w Szkole Doktorskiej na Politechnice Gdańskiej (zwane dalej 8. Polską Ramą Kwalifikacji) – do poszczególnych elementów planu badawczego*.

*) Plan badawczy nie odnosi się do realizowanego programu kształcenia, dlatego nie należy mieszać elementów/zadań badawczych (pracy naukowej) z dydaktycznymi (realizacja zajęć, praktyki dydaktycznej).


Przyporządkowanie elementów planu badawczego do efektów uczenia się:

Poprzez realizację opracowanego Indywidualnego Planu Badawczego doktorant zobowiązany jest osiągnąć niżej wymienione efekty uczenia się na poziomie 8. Polskiej Ramy Kwalifikacji (zgodnie z kodami referencyjnymi Polskiej Ramy Kwalifikacji): P8U_W, P8S_WG, P8S_UW, P8S_KR. 

Symbole PRK dla charakterystyk I oraz II stopnia 8 poziomu PRK opisane są szczegółowo w Programie Kształcenia w Szkole Doktorskiej w rozdz. 3. “Efekty uczenia się”. Zgodnie z nimi doktorant:

  1. zna i rozumie
    • światowy dorobek naukowy i twórczy oraz wynikające z niego implikacje dla praktyki (P8U_W);
    • w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej (P8S_WG);
    • główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie (P8S_WG);
    • metodologię badań naukowych (P8S_WG);
    • zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu (P8S_WG).
       
  2. potrafi:
    • wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych (P8S_UW); 
    • dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy (P8S_UW); 
    • transferować wyniki działalności naukowej do sfery gospodarczej i społecznej (P8S_UW).
       
  3. jest gotów do:
    • podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej (P8S_KR ). 

Jednocześnie symbole PRK (efekty uczenia się), które związane są z Indywidualnym Planem Badawczym zestawione są w tabeli w rozdz. 4 (Moduły kształcenia) Programu kształcenia: w pkt 3 (Moduł kształcenia rozwijający umiejętności zawodowe związane z prezentacją badań naukowych i obecnością w międzynarodowym obiegu nauki (przygotowujący doktoranta do pracy o charakterze badawczym lub badawczo rozwojowym), realizowany pod opieką naukową promotora w odniesieniu do indywidualnego planu badawczego doktoranta) w powiązaniu z pkt 4 (Ocena śródokresowa) tabeli z rozpisanym Programem kształcenia w szkole doktorskiej).

Zwracamy uwagę, że realizacja indywidualnego planu badawczego podlega ocenie w połowie okresu kształcenia przez komisję ds. oceny śródokresowej. Więcej informacji na ten temat w zakładce > Ocena śródokresowa. Indywidualny plan badawczy musi być uzgodniony z promotorem lub promotorami oraz zaopiniowany przez promotora pomocniczego / drugiego promotora, jeśli promotor taki został wyznaczony.  

Doktorant przedstawia Dyrektorowi Szkoły indywidualny plan badawczy w terminie 12 miesięcy od rozpoczęcia kształcenia w Szkole Doktorskiej.  

Indywidualny plan badawczy powinien być przygotowany w języku angielskim (szablon do pobrania w zakładce: Doktoranci -> Formalności (Regulamin, ELD) -> Do pobrania -> Szablony (dostępnej po zalogowaniu)).


§16 Tryb składania i zmiana indywidualnego planu badawczego (zgodnie z regulaminem Szkoły Doktorskiej):
  1. Doktorant przedstawia Dyrektorowi Szkoły indywidualny plan badawczy w terminie 12 miesięcy od rozpoczęcia kształcenia w Szkole Doktorskiej.
  2. Doktorant może zaktualizować indywidualny plan badawczy najwcześniej po zakończeniu procesu oceny śródokresowej.
  3. Doktorant przedstawia aktualizację indywidualnego planu badawczego za każdym razem, kiedy składa wniosek o przedłużenie kształcenia, zgodnie z § 23 ust. 6.
  4. Aktualizacja planu badawczego musi spełniać wymagania określone w § 15 Regulaminu.

W celu złożenia IPB lub dokonania zmiany w IPB doktorant powinien wypełnić odpowiedni szablon dostępny na naszej stronie w zakładce Doktoranci -> Formalności (Regulamin, ELD) -> Do pobrania -> Szablony (dostępnej po zalogowaniu).

Akcję składania IPB inicjuje Biuro Szkoły, dodając odpowiednie eDokumenty na konta doktorantów w Moja.PG w II semestrze kształcenia, po opublikowaniu wcześniej informacji na stronie szkoły w aktualnościach.

Akcję składania aktualizacji IPB (obieg tego konkretnego dokumentu / e-Dokumentu w systemie) inicjuje sam doktorant. Aby złożyć aktualizację IPB i uzyskać potrzebne podpisy, proszę skorzystać z systemu MojaPG -> Student -> e-Dokumenty. Doktorant powinien wybrać i dodać do swojego konta eDokument o nazwie [2-3. rok] AKTUALIZACJA Indywidualnego Planu Badawczego (w przypadku zmian).

Instrukcja korzystania z eDokumentów (formularzy) dostępna jest również na naszej stronie internetowej w zakładce: Doktoranci -> Formalności (Regulamin, ELD) -> Do pobrania -> Szablony (dostępnej po zalogowaniu)