EMBOA – naukowcy z Politechniki Gdańskiej pracują nad wsparciem dzieci z zaburzeniami spektrum autyzmu | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2020-07-01

EMBOA – naukowcy z Politechniki Gdańskiej pracują nad wsparciem dzieci z zaburzeniami spektrum autyzmu

na zdjęciu Kaspar - robot humanoidalny
Dzięki specjalnemu robotowi społecznemu terapia dzieci z autyzmem będzie znacznie łatwiejsza. Takie rozwiązanie sprawdza się już w Wielkiej Brytanii, a dzięki współpracy Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Hertfoshiere, już niebawem będzie można wdrażać je w Polsce.

Kaspar z wyglądu przypomina małego chłopca, ponieważ został zaprojektowany specjalnie jako robot o uproszczonych cechach humanoidalnych.  Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu cierpią na wiele deficytów, a wśród nich są ograniczone umiejętności społeczne i emocjonalne. Wpływa to na ich zdolność do komunikacji i interakcji – zarówno z osobami dorosłymi jak i z rówieśnikami.  O ile relacja z drugim człowiekiem sprawia wielu takim dzieciom trudności, relacja dziecko – robot wygląda zupełnie inaczej.

– Do końca nie wiemy dlaczego dzieci z autyzmem o wiele łatwiej wchodzą w interakcję z robotami niż z ludźmi – tłumaczy prof. Agnieszka Landowska  z WETI, kierownik projektu EMBOA z ramienia uczelni.  – Niezależnie jednak od przyczyny, kontakt z robotem społecznym jest dla dzieci  po prostu łatwiejszy, szybciej się otwierają i wchodzą w relację. My chcemy to wykorzystać ponieważ dzięki  takim kontaktom rozszerza się możliwość terapii i nauki pewnych zachowań. Robot może stać się w pewnym stopniu przewodnikiem dziecka i dużym wsparciem dla terapeuty.

Projekt EMBOA, którego realizacja rozpoczęła się w 2019 roku i potrwa do końca 2022 roku,  ma na celu opracowanie wytycznych, a następnie praktycznej oceny stosowania technologii rozpoznawania emocji przez roboty u dzieci z autyzmem.

– Przede wszystkim chcemy pokazać możliwości robota nauczycielom i terapeutom w różnych ośrodkach terapeutycznych – mówi prof. Agnieszka Landowska. –  Kaspar będzie używany podczas indywidualnych sesji terapeutycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym.  Zależy nam na jak najdokładniejszej obserwacji i zbieraniu danych, tak by tworzyć algorytmy do  automatycznego rozpoznawania emocji u takich dzieci. 

W projekt zaangażowane są uczelnie z Polski, Wielkiej Brytanii,  Niemiec oraz Turcji, a także Macedońskie Stowarzyszenie Psychologii Stosowanej .  Badania będą prowadzone równolegle we wszystkich krajach.  Projekt przewiduje przeprowadzenie podwójnej pętli badań obserwacyjnych.  Pierwsza runda koncentruje się na analizie zastosowania metod rozpoznawania emocji w interakcjach robotów przy zaburzeniach ze spektrum autyzmu. Wyciągnięte wnioski zostaną sformułowane w formie wytycznych i potwierdzone w drugiej turze badań.

 – Niecierpliwie czekamy na Kaspara na Politechnice Gdańskiej, właśnie finalizujemy umowę o wypożyczeniu go od Uniwersytetu w Hertfoshire. Pandemia trochę opóźniła rozpoczęcie badań z dziećmi, ale mamy nadzieję, że sesje z  robotem zaczną się już od nowego roku szkolnego – mówi prof. Landowska.


246 wyświetleń