W listopadzie 2019 r. podczas 40 sesji UNESCO przyjęto jednogłośnie zalecenie w sprawie Otwartych Zasobów Edukacyjnych (OZE). Opracowany dokument stanowi jedyny istniejący międzynarodowy instrument ustanawiający standardy OZE.
Zalecenie określa szczegółowo pięć obszarów działania, są to:
- wspieranie możliwości interesariuszy do tworzenia, uzyskiwania dostępu i ponownego wykorzystywania OZE,
- opracowanie polityki wsparcia dla OZE,
- zachęcanie do posiadania skutecznego, zintegrowanego dostępu do wysokiej jakości OZE dla wszystkich,
- tworzenie i pielęgnowanie modeli zrównoważonego rozwoju dla OZE,
- promowanie i wzmacnianie współpracy międzynarodowej.
Pełna treść rekomendacji UNESCO w sprawie Otwartych Zasobów Edukacyjnych z dn. 25 listopada 2019 r.
Z okazji drugiej rocznicy Rekomendacji UNESCO w sprawie OZE, zainicjowana została seria podcastów "Open Mic" o Otwartych Zasobach Edukacyjnych, przygotowana przez członków Europejskiej Sieci Bibliotekarzy wspierających Otwartą Edukację (ang. European Network of Open Education Librarians, ENOEL) we współpracy ze SPARC Europe.
Lista podcastów:
- The ENOEL podcast on the UNESCO OER Recommendation - Introduction
Autorki: Kamila Kokot-Kanikuła (Biblioteka PG), Kinga Zając. - Five areas of action
Autorki: Kamila Kokot-Kanikuła (Biblioteka PG), Mira Buist-Zhuk (Biblioteka Uniwersytetu w Groningen). - 1st area of action
Autorki: Kamila Kokot-Kanikuła (Biblioteka PG), Mira Buist-Zhuk (Biblioteka Uniwersytetu w Groningen). - 2nd area of action
Autorki: Kamila Kokot-Kanikuła (Biblioteka PG), Mira Buist-Zhuk (Biblioteka Uniwersytetu w Groningen). - 3rd area of action
Autorki: Kamila Kokot-Kanikuła (Biblioteka PG), Mira Buist-Zhuk (Biblioteka Uniwersytetu w Groningen). - 4th area of action
Autorki: Kamila Kokot-Kanikuła (Biblioteka PG), Mira Buist-Zhuk (Biblioteka Uniwersytetu w Groningen). - 5th area of action
Autorki: Kamila Kokot-Kanikuła (Biblioteka PG), Mira Buist-Zhuk (Biblioteka Uniwersytetu w Groningen).