Absolwenci Wydziału Architektury laureatami konkursu o nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2022-01-25

Absolwenci Wydziału Architektury laureatami konkursu o nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni

Wizualizacja elewacji północnej - Anna Kolasa 
Wizualizacja elewacji północnej - Anna Kolasa 
Trzy z pięciu przyznanych wyróżnień w konkursie o nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni otrzymali absolwenci Wydziału Architektury, nagradzani za pracę inżynierską bądź magisterską.

W konkursie mogli wziąć udział studenci, którzy w swojej pracy dyplomowej opisali zagadnienia związane z Gdynią. Poruszany temat musiał się koncentrować na rozwoju Gdyni i podnoszeniu jej konkurencyjności. Prace miały także odnosić się do przyjętych przez samorząd planów i programów. Poziom prac był bardzo wyrównany, dlatego komisja konkursowa nie przyznała nagrody głównej, ale pięć wyróżnień. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiła 15 grudnia 2021 r.

Wyróżnienia otrzymali:

– Jakub Korzekwa, za pracę inżynierską pt. „W poszukiwaniu tożsamości. Program i projekt przekształceń północno-wschodniego fragmentu dzielnicy Mały Kack w Gdyni”. Dyplom powstał  pod kierunkiem dr inż. arch. Małgorzaty Kostrzewskiej. 

– Anna Kolasa za pracę magisterską pt. „Na styku miasta i portu. Rewaloryzacja molo Rybackiego wraz z adaptacją dawnych gdyńskich chłodni rybnych”. Dyplom powstał pod kierunkiem dr inż. arch. Anny Orchowskiej-Smolińskiej. 

– Beata Dłużniewska za pracę magisterską pt. „Przekształcenia funkcjonalno-przestrzenne jako narzędzie pokonywania barier komunikacyjnych wewnątrz dzielnicy. Nowa przestrzeń publiczna placu targowego w Orłowie”. Promotorem pracy była dr inż. arch. Magdalena Podwojewska.

W poszukiwaniu tożsamości. Program i projekt przekształceń północno-wschodniego fragmentu dzielnicy Mały Kack w Gdyni” (Jakub Korzekwa)

W pracy autor między innymi badał zagadnienie tożsamości lokalnej miejsca i poszukiwał, czym Mały Kack wyróżnia się na tle innych gdyńskich dzielnic. Przeprowadzone analizy, w tym ankieta i mapy mentalne, wykazały między innymi korzystne warunki demograficzne i mieszkaniowe dzielnicy, jej atrakcyjne położenie pod względem krajobrazowym i komunikacyjnym, brak wewnętrznej spójności oraz ważność elementów przyrodniczych, takich jak lasy i rzeka Kacza.

Celem opracowania było przygotowanie programu i projektu, które mogłyby przyczynić się do poprawy spójności między poszczególnymi fragmentami dzielnicy i wzmocnienia jego tożsamości. Autor skupił się przede wszystkim na północno-wschodnim fragmencie dzielnicy, gdzie zaproponował różne, zestawione w macierzy warianty rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych, spośród których do szczegółowego opracowania został wybrany jeden. W jego ramach, w miejscu dawnej żwirowni i obszaru o niskim standardzie zabudowy, zaprojektowano nowe założenie urbanistyczne z zabudową mieszkaniową wielorodzinną, strefą biurową i główną osią komunikacyjną w postaci ciągu pieszo-jezdnego. Zaproponowano także nowe rozwiązanie dla terenu obecnych ogródków działkowych położonych nad rzeką Kaczą, polegające na przekształceniu ich części w park działkowy, łączący w swoim obrębie przestrzenie publiczne i prywatne.

„Na styku miasta i portu. Rewaloryzacja molo Rybackiego wraz z adaptacją dawnych gdyńskich chłodni rybnych” (Anna Kolasa).

Podejmując temat adaptacji zespołu dawnych chłodni rybnych bardzo szybko okazało się, iż projektowanie bez kontekstu nie przyniesie zamierzonych skutków. Tylko kompleksowa rewaloryzacja całego Mola Rybackiego jest w stanie wpłynąć korzystnie na potencjał zabytkowych budynków tam się znajdujących. Po dogłębnej analizie obecnego zagospodarowania Nabrzeża Angielskiego autorka udowodniła istnienie bardzo ważnych kulturowo oraz architektonicznie elementów portowych terenów Gdyni.

Jednym z zasadniczych założeń rewitalizacyjnych było nadanie funkcji w odniesieniu do historii miejsca, otwarcie Mola, upublicznienie pirsu i oddanie go z powrotem w ręce mieszkańców. W miejscu dawnych chłodni powstanie Gdyńska Akademia Architektury (także okrętowej), Muzeum Gdyńskiego Modernizmu oraz Biblioteka Publiczna. Zdaniem autorki proponowany projekt przyczyni się do zwiększenia potencjału śródmieścia, zmieni zasięg reprezentacyjnych, publicznych przestrzeni oraz panoramę miasta. Wszystkie te działania stanowią odpowiedź na historyczną, niekontrolowaną ekspansję portu na tereny miasta.

Przekształcenia funkcjonalno-przestrzenne jako narzędzie pokonywania barier komunikacyjnych wewnątrz dzielnicy. Nowa przestrzeń publiczna placu targowego w Orłowie” (Beata Dłużniewska)

Autorka przygotowała projekt zagospodarowania i rewitalizacji placu targowego znajdującego się w Orłowie. Orłowo to ekskluzywna dzielnica, w której pewne bariery komunikacyjne doprowadziły do zauważalnej jej dezintegracji. Autorka w swojej pracy wzięła pod uwagę bogatą historię tego obszaru, uwarunkowania przyrodnicze, społeczne, strukturalne. Po przeanalizowaniu całej dzielnicy zauważyła, że Plac Górnośląski ma duży potencjał na scalenie i ujednolicenie tej części miasta. Wizą projektu jest stworzenie ciekawej przestrzeni publicznej o różnorodnych funkcjach, usprawnienie komunikacji wewnątrz założenia, połączenie ważnych punktów oraz nawiązanie do nie w pełni zrealizowanych, historycznych planów tego obszaru. W miejscu istniejącej hali targowej proponuje nowoczesny kompleks handlowo-usługowy z elementami prospołecznymi. Nowy obiekt oraz zmodernizowane ciągi pieszo-komunikacyjne wpłynęłyby na poprawę komunikacji z pozostałą częścią dzielnicy oraz reszty miasta. Tak zmodernizowana struktura przyciągnęłyby mieszkańców zarówno Orłowa jak i całej Gdyni. Zrewaloryzowany plac targowy podkreślił także walory przyrodnicze i historyczne tego miejsca.

374 wyświetleń