FORRT

(Framework for Open and Reproducible Research Training)
projekt (zainaugurowany w 2018 r.), który skupia edukatorów i naukowców pracujących nad poprawą praktyk nauczania i mentoringu w szkolnictwie wyższym.

terms4FAIRskills

projekt tworzący sformalizowaną terminologię opisującą kompetencje, umiejętności i wiedzę związaną z tworzeniem i przechowywaniem danych FAIR; przydatny dla trenerów zarządzania danymi, badaczy oraz rekruterów.

The EOSC-Pillar RDM

Training and support catalogue
przeszukiwalny zbiór zasobów internetowych do obsługi zarządzania danymi i zarządzania danymi badawczymi - obejmuje materiały szkoleniowe, ale także łatwo dostępne zasoby, które mogą być wykorzystywane przez data stewardów do wspierania naukowców.

TeSS: ELIXIR's Training Portal

platforma szkoleniowa ELIXIR, zapewniająca trenerom i uczniom umożliwiający odkrywanie informacji i treści online, w tym materiałów szkoleniowych, wydarzeń i interaktywnych samouczków.

FAIR Data Self Assessment Tool

(Australian Research Data Commons’ - ARDC)
narzędzie do samooceny danych FAIR (znajdowanie, dostępność, interoperacyjność i wielokrotny użytek) zaprojektowane dla bibliotekarzy danych i personelu informatycznego, ale także dla inżynierów oprogramowania oraz naukowców. Udostępniane wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych.

Data Stewardship Wizard

platforma, która pomaga naukowcom zrozumieć, co jest potrzebne do zarządzania danymi wg zasad FAIR i tworzyć własne plany zarządzania danymi. Z pomocą kreatora można generować PZD zgodne z wymogami m.in. Science Europe czy Horyzont Europe. Wygenerowany plan może posłużyć jako trzon planu zarządzania danymi na potrzeby projektów NCN.

FAIRassist

jedno z narzędzi (w fazie rozwoju) zasobów edukacyjnych FAIRsharing. FAIRassist ma na celu oferowanie wszystkim zainteresowanym spersonalizowanych wskazówek dotyczących odkrywania standardów danych i metadanych, repozytoriów i baz danych w ramach FAIRsharing, które powinny być wykorzystywane do tworzenia danych FAIR, a także wskazywania innych zasobów, które umożliwiają FAIRness.

FAIR-Aware

niezależne narzędzie internetowe opracowane w ramach projektu FAIRsFAIR. FAIR-Aware może pomóc w lepszym zrozumieniu zasad FAIR oraz tego, w jaki sposób tworzenie danych FAIR może zwiększyć potencjalną wartość i wpływ danych badawczych. Przygotowany zestaw pytań może pomóc w ocenie obecnego poziomu świadomości tego, jakie działania są potrzebne, aby dane były FAIR.

How to be FAIR with your data

podręcznik w wolnym dostępie poświęcony praktycznym metodom wdrażania treści związanych z zasadami FAIR do programu nauczania na uczelniach wyższych. Zawarto w nim przydatne materiały, takie jak wykaz umiejętności i kompetencji niezbędnych dla FAIR, pomysły na zajęcia edukacyjne, plany zajęć, a także sposoby implementowania zasad FAIR w instytucjach.

F-UJI

zainicjowane w ramach projektu FAIRsFAIR narzędzie służące do szybkiej oceny, czy dane badawcze na poziomie datasetów spełniają zasady FAIR.

OpenAlex

darmowy i otwarty katalog prac naukowych, autorów, repozytoriów i instytucji. Serwis został założony przez organizację non-profit Our Research, która zajmuje się przygotowywaniem i dystrybucją narzędzi dla bibliotek, instytucji i naukowców.

Knowledge Rights 21

trzyletni program Stichting IFLA Foundation, którego zadaniem jest wzmocnienie prawa do wiedzy poprzez wprowadzanie zmian w zakresie praktyki i polityki europejskiej. Główne cele programu to: sprawiedliwy dostęp do e-booków dla użytkowników bibliotek; ochrona praw użytkowników wynikających z przepisów prawa autorskiego; promocja otwartych i elastycznych norm dotyczących prawa autorskiego; propagowanie działań związanych z zachowaniem praw autorskich do publikacji.

COKI

(Curtin Open Knowledge Initiative)
ośrodek analizy i ewaluacji otwartych zasobów wiedzy w szkolnictwie wyższym; w ramach projektu zgromadzono ponad 12 bilionów obiektów danych, co pozwala na dogłębne zrozumienie praktyk i wpływu działań związanych z otwartą nauką na uczelniach akademickich.

ShareYourPaper

serwis pomagający naukowcom na zwiększenie widoczności ich badań i tym samym podwyższenia poziomu ich cytowalności; narzędzie pomaga przygotować wersję postprint lub AAM artykułu w otwartym dostępie – na podstawie DOI autor może sprawdzić do jakiego stopnia ma możliwość samoarchiwizacji danej publikacji oraz otrzymuje wskazówki odnośnie przygotowania właściwej wersji manuskryptu.