Książka na marzec | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2024-03-01

Książka na marzec

książki lektury marzec polecane

W oczekiwaniu na nadchodzącą wkrótce kalendarzową wiosnę, zachęcamy do przeglądania i wypożyczania książek z marcowego zestawienia lektur, które przygotowali pracownicy Biblioteki PG w ramach cyklicznej akcji "Książka na…".

Wypożyczalnia poleca:

Księżyc z Peweksu. O luksusie w PRL (2017)

Aleksandra Boćkowska

 

W kraju, w którym ludzie gnieździli się z maleńkich mieszkaniach, a z roku na rok półki sklepowe robiły się coraz bardziej puste, słowo "luksus" nabrało specyficznego znaczenia. Ale nawet ten luksus nie był dla wszystkich. Bo był to także kraj równych i równiejszych. Sprytnych i sprytniejszych.
 
Aleksandra Boćkowska tropiła niczym detektyw, podążała śladem tego, co w PRL-u uchodziło za luksusowe. Szukała kontaktów. "Luksus w PRL to jest bardzo smutna opowieść" – mówili jedni, a drudzy dorzucali: "Luksus w PRL? To brzmi jak ironia".
 
Bo z luksusem w PRL jest trochę jak z przynależnością do partii: wszyscy kogoś znali, ale sami nie mieli nic wspólnego.
 
Dziesiątki rozmów – z marynarzami i ich rodzinami, dyrektorami i bywalcami hoteli, prywaciarzami, sekretarzami partii, słowem, ludźmi, którzy jeśli nie mieli, to przynajmniej mogli więcej – pozwoliły przybliżyć definicję ówczesnego luksusu. Nie tylko materialnego. Luksusem mogła być polędwica, szwedzkie gwoździe albo dżinsy – kupowane w peweksie za dolary zdobywane na czarnym rynku. Albo telefon – na doprowadzenie linii czekało się latami. Zegarki, wille, zachodnie samochody – oczywiście. Ale także wolność i poczucie bezpieczeństwa.
 
Z rozmów, lektur i podróży po całej Polsce powstał pasjonujący reportaż o tym, o czym kiedyś większość Polaków mogła tylko pomarzyć. I fascynująca historia bardzo ważnej części życia Polaków przed ’89 rokiem.

Sekcja Historyczna poleca:

W gdańskiej twierdzy (1987)

Brunon Zwarra

 

Rodowity gdańszczanin, pisarz Brunon Zwarra, napisał fabularyzowaną powieść, opartą na wydarzeniach z Powstania Listopadowego 1830-1831, związaną z epizodem uwięzienia grupy oficerów polskich w twierdzy Wisłoujście (Weischselmȕnde) - dawnej wsi koło Gdańska. Autor, wykorzystując pamiętniki z tego okresu i dokumenty archiwalne, stworzył opis wydarzeń i sytuacji fikcyjnych, które jednak wiernie oddają realia historyczne. Sylwetki żołnierzy uczestników Powstania Listopadowego uwięzionych w Gdańsku, a następnie ich wyjazd do Francji przez Niemcy, zostały zaprezentowane na tle XIX-wiecznego Gdańska i rozmaitych wydarzeń historycznych. Publikacja jest podróżą w czasie do miasta Gdańska z I połowy XIX wieku.

Filia na Wydziale Architektury poleca:

Zachodni front śródmieścia Gdańska (2023)

Łukasz Bugalski

 

Zachodni front śródmieścia Gdańska to kluczowy fragment urbanistycznego założenia pierścieniowego, które powstało na przełomie XIX i XX wieku w czasie wielkiej przebudowy miasta. Wtedy to w miejscu nowożytnych bastionów ziemnych, które przez ponad trzy stulecia wyznaczały granicę miasta, zostały wytyczone nowe ulice i place. W ich otoczeniu powstała nowa wielkomiejska zabudowa. W 1945 roku Gdańsk został zniszczony, a po wojnie podjęto próby ponownej zabudowy tego obszaru. Większość przygotowanych projektów nie została jednak zrealizowana lub została zrealizowana fragmentarycznie, co doprowadziło do wyraźnej degradacji zachodniego frontu, który obecnie funkcjonuje głównie jako arteria przelotowa.
 
Łukasz Bugalski podejmuje próbę odczytania nawarstwień składających się na miejskie dziedzictwo zapisane w strukturze urbanistycznej zachodniego frontu śródmieścia Gdańska. Analizując opracowane w kolejnych dekadach plany, projekty i koncepcje przestrzenne, udowadnia, że obszar ten – choć obecnie nieuporządkowany – ma ogromny potencjał.

Filia na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska poleca:

Transportation planning handbook (2016)

Institute of Transportation Engineers, red. Michael D. Meyer

 

Podręcznik przedstawia multidyscyplinarne podejście do zagadnień związanych z podstawami planowania transportu w szerokim znaczeniu tego terminu wraz ze sprawdzonymi technikami w tym zakresie. Struktura treści podręcznika została zaprojektowana tak, by w sposób kompleksowy ująć kwestie związane z planowaniem, projektowaniem i wdrażaniem multimodalnego transportu z uwzględnieniem wytycznych dotyczących najnowszych narzędzi i technologii. Zawarty materiał prezentuje różnorodną problematykę związaną z głównymi zasobami transportu, takimi jak m.in. HCM, MUTCD, HSM, w tym przepisy dotyczące dostępności (ADA). Ponadto publikację uzupełniono o zagadnienia dotyczące zrównoważonego rozwoju.
 
Książka przedstawia tematykę planowania transportu zasadniczo z perspektywy Stanów Zjednoczonych Ameryki, zawiera ona jednak także wiele modeli ogólnych, które mogą być analizowane i stosowane w innych krajach. Książka wydana jest w języku angielskim.

Filia na Wydziale Zarządzania i Ekonomii poleca:

Przyczepne historie. Dlaczego niektóre treści przykuwają uwagę, a inne pozostają zapomniane (2020)

Chip Heath, Dan Heath

 

Dlaczego zapamiętujemy niektóre historie, podczas gdy inne ulegają zapomnieniu? Jak to się dzieje, że niektóre treści docierają do naszej świadomości i zostają z nami na długo, a inne nawet nie zostają przez nas zauważone? Czy istnieje przepis na to, by nasz przekaz stał się viralem?
 
Bez względu na to, czy jesteś menedżerem, marketerem, czy nauczycielem, musisz przekazywać pewne treści. Według braci Dana i Chipa Heathów – to, co komunikujesz, można właściwie "zaprogramować", żeby metaforycznie "przyczepiło się" do mózgu odbiorcy i w ten sposób zostało właściwie odebrane oraz aby dzięki temu nastąpiło przejście od słów do czynów. Jak to zrobić?
 
Książka pozwoli ci poznać sześć podstawowych elementów chwytliwych opowieści i koncepcji, dzięki którym każdy twój przekaz trafi do świadomości odbiorcy:
 

  • Sedno: Jak odrzeć przekaz z tego, co zbędne, nie zmieniając go przy tym w banalny slogan? Sprawdź, jak dowódcy wojskowi upraszczają sposób formułowania planów działań bojowych.
  • Umyślne zaskoczenie: W jaki sposób przykuwa się uwagę i ją utrzymuje? Sprawdź, jak kierownictwo koncernu Nordstrom szokuje nowych pracowników po to, aby przyswoili sobie wysokie standardy obsługi klienta.
  • Konkretyzacja: W jaki sposób można pomóc odbiorcom zrozumieć przekaz i na długo go zapamiętać? Sprawdź, jak pewna nauczycielka z podstawówki wyleczyła dzieci z uprzedzeń rasowych.
  • Cenione źródło: Jak przekonać odbiorców, by uwierzyli w twój przekaz? Sprawdź, jaki plan opracowali trenerzy NBA, by uzmysłowić zawodnikom zagrożenie związane z AIDS.
  • Emocje: Jak sprawić, aby twój przekaz stał się ważny dla odbiorców? Sprawdź, jak władzom Teksasu udało się przekonać młodych kierowców, żeby przestali zaśmiecać pobocza.
  • Storytelling: Jak sprawić, aby odbiorcy zaczęli wprowadzać w czyn twoje idee?

Sprawdź, jak kampania z udziałem Jareda stała się wielkim hitem reklamowym sieci Subway wbrew woli głównych marketingowców tej marki. Dzięki tej książce nauczysz się tworzyć opowieści z góry zaprojektowane, by przetrwać w umysłach odbiorców, niezależnie czy kierujesz je do kolegów w pracy, kontrahentów, czytelników twojego bloga, czy do odbiorców reklamy.

87 wyświetleń