Data dodania: 2010-11-14
Missa Pro Pace na Politechnice i w Dreźnie
W Gdańsku usłyszymy czworo solistów: Magdalenę Witczak – sopran, Magdalenę Lewandowską – mezzosopran, Jacka Szymańskiego – tenor oraz Bartłomieja Tomaka – bas. Zabrzmią połączone chóry Politechniki Gdańskiej i Politechniki Drezdeńskiej, a towarzyszyć będzie Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonia Nordica. Za pulpitem dyrygenckim łącząc wszystkich wykonawców stanie dr Mariusz Mróz.
"Missa pro pace" przeniknięta jest duchem wspomnianej przez kompozytora średniowiecznej muzyki kościelnej - przeważa w niej nastrój medytacji, kontemplacji i modlitewnego skupienia. Na pierwszy plan wysunięty został śpiew i tekst liturgiczny, dopełniony skromnym zestawem prostych środków techniki kompozytorskiej, co miało służyć świadomej archaizacji. "Msza" zbudowana została tradycyjnie, z pięciu części: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus i Agnus Dei, poprzedzonych organowym Introitus, przy czym kulminacja przebiegu muzycznego dzieła przypada w finałowym fragmencie ostatniego ogniwa - Dona nobis pacem. Dominujące zazwyczaj Credo i Sanctus w kompozycji Kilara są momentami wyciszenia i zadumy. Charakter kompozycji można zawrzeć w jeszcze jednym określeniu - to modlitwa, ale bardzo szczególna, osobista, intymne wyznanie rodzące się z głębokiej potrzeby. Stąd - redukcja, ubóstwo środków, surowość i chorałowość melodyki, spójność i jednorodność języka wpływające na formę całości.
- Kilar jest postacią kultową. Znany jest głównie z muzyki filmowej, niemniej jego utwory symfoniczne i oratoryjne, komponowane są w identyfikowalnym dla kompozytora stylu – mówi Mariusz Mróz, dyrygent Akademickiego Chóru Politechniki Gdańskiej. – Kilar w utworach kieruje swoją uwagę na sacrum, w wyrazie monumentalne, ale i refleksyjne.
Koncert odbędzie się dzięki wsparciu i pomocy Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, Urzędu Miasta Gdańska, Politechniki Gdańskiej oraz Oddziału Gdańskiego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr.