Data dodania: 2020-01-09
In Memoriam Maestro Krzysztofa Pendereckiego
Zyskał światową sławę już w latach 60. dwudziestego wieku, był twórcą ośmiu symfonii, licznych utworów orkiestrowych, czterech oper, wielu sakralnych utworów chóralnych. Choć od czasów studiów był związany z Krakowem, od ponad 50 lat regularnie bywał na Pomorzu, tu napisał wiele swoich utworów. W 1964 roku w Teatrze Wybrzeże miała miejsce prapremiera spektaklu Komu bije dzwon, do którego muzykę stworzył Krzysztof Penderecki. Gdańsk był także – jak sam wspominał – jedynym miastem, dla którego napisał aż trzy utwory. Pierwszy z nich to Lacrimosa, utwór na sopran, chór mieszany i orkiestrę. Kompozycja miała swoje prawykonanie 16 grudnia 1980 z okazji odsłonięcia pomnika Trzech Krzyży w Gdańsku, została dedykowany Lechowi Wałęsie i Solidarności. Później Lacrimosa stałą się częścią Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego. Kolejna kompozycja mistrza związana z Gdańskiem to Hymnus de S. Adalberto (Hymn do św. Wojciecha), utwór na chór mieszany i orkiestrę, który powstał z okazji tysiąclecia Gdańska i swoje prawykonanie miał 18 października 1997 roku w katedrze Oliwskiej. Ostatnim utworem Krzysztofa Pendereckiego, związanym z Gdańskiem, była Danziger Fanfare (Gdańska Fanfara) na instrumenty dęte blaszane, kotły i perkusję, drobna kompozycja okolicznościowa, zamówiona z okazji otwarcia Europejskiego Centrum Solidarności, która swoje prawykonanie miała 5 lipca 2008 roku w katedrze Oliwskiej. Maestro odwiedzał Gdańsk we wspomnianym roku kilkukrotnie, 6 listopada otrzymał tytuł doktora honoris causa Akademii Muzycznej w Gdańsku, natomiast kilka miesięcy wcześniej, 16 kwietnia 2008 roku, mury Politechniki Gdańskiej gościły Krzysztofa Pendereckiego. Odbył się wtedy koncert Pamięci ofiar Katynia pod patronatem senatorów RP Janusza Rachonia i Edmunda Wittbrodta. Mistrz dyrygował Orkiestrą Sinfonietta Cracovia, w programie znalazły się jego utwory oraz kompozycje Dymitra Szostakowicza. Zdjęcie powyżej powstało przy okazji tego właśnie koncertu i pochodzi ze zbiorów Politechniki Gdańskiej, autorstwa Krzysztofa Krzempka.