Dyscyplina: fizyka
Poziom: klasy VII-VIII szkoły podstawowej
Czas trwania: 07.03 – 15.04.2022 r.
Liczba uczestników: max. 40
Fizyka prąd nie tyka, czyli jak przetrwać w dżungli elektryczności i magnetyzmu
Cel kursu:
Celem kursu jest zapoznanie uczniów z wybranymi zagadnieniami z zakresu prądu elektrycznego, magnetyzmu i indukcji elektromagnetycznej.
Opis kursu:
Moduł (I)
W pierwszej części cofniemy się do czasów greckiego uczonego Talesa około roku 600 przed naszą erą, aby dowiedzieć się skąd się biorą ładunki elektryczne, co to jest prąd elektryczny i jak szybko płynie. Wielkości opisujące elektryczność spróbujemy zrozumieć poprzez analogię do hydrauliki – źródła zasilania to pompy wodne, oporniki to rury z wodą o pewnej średnicy, zaś napięcia elektryczne to wodospady.
Dalej trochę praktyki, czyli dlaczego podłączenie amperomierza bezpośrednio do gniazdka elektrycznego jest niebezpieczne. W tej części nauczymy się prawidłowo mierzyć prąd elektryczny i napięcie elektryczne, a także obsługiwać zasilacz laboratoryjny. Z oporników zbudujemy komputer wykonujący prostą operację matematyczną. Na koniec trochę filozofii: Czy podłączenie amperomierza zmienia wielkość prądu w obwodzie elektrycznym?
Moduł (II)
Płynący w drucie prąd elektryczny wytwarza pole magnetyczne podobnie jak magnes. Co się stanie jeżeli pójdziemy dalej i umieścimy drut, w którym płynie prąd w pobliżu magnesu? W tej części także znajdziecie odpowiedzi na pytania: Jak działa silnik elektryczny? Czy „Komutator” to postać z literatury fantastycznonaukowej?
Moduł (III)
Z poradnika Robinsona Cruzoe: Czy machając metalowym prętem na bezludnej wyspie można wytworzyć w nim przepływ prądu elektrycznego? Jak zbudować wykrywacz metali? Czy w gniazdku elektrycznym jest inny prąd niż w baterii? Dlaczego nazywamy go prądem przemiennym? Czym się różni transformator od transformera? Dowiemy się jak działa prądnica elektryczna.
Metody dydaktyczne:
Kurs ma charakter zdalny i prowadzony będzie w formie kursu e-learningowego. W ramach kursu udostępnione będą lekcje w formie prezentacji multimedialnej, quizy pomagające w przyswojeniu wiedzy oraz symulacje komputerowe omawianych zjawisk. W trakcie trwania kursu uczniowie otrzymają także zadania do samodzielnego wykonania. Uczniowie będą mieli możliwość komunikacji i konsultacji z prowadzącym poprzez forum dyskusyjne i czat.
Certyfikat:
Uczniowie, którzy będą aktywnie uczestniczyć w e-zajęciach i zrealizują wymagane zadania potwierdzając nabytą wiedzę i pozyskane umiejętności otrzymają certyfikat ukończenia kursu na Politechnice Gdańskiej.
Prowadzący:
dr inż. Ireneusz Linert
Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej
Politechnika Gdańska
Zapisy zamknięte
HARMONOGRAM
Moduł | Temat | Zagadnienie | Liczba godzin (w tym pracy własnej) |
---|---|---|---|
I | 1. | Elektryzowanie ciał. Prąd elektryczny. Napięcie elektryczne i natężenie prądu. Opór elektryczny. | 5 |
2. | Pomiar natężenia prądu i napięcia elektrycznego | 5 | |
II | 3. | Właściwości magnetyczne przewodnika z prądem | 5 |
4. | Siły magnetyczne, silnik elektryczny | 5 | |
III | 5. | Indukcja elektromagnetyczna Faraday’a. | 5 |
6. | Transformator. Generator prądu przemiennego. | 5 |
Kurs e-learningowy poprowadzony zostanie na uczelnianej platformie Moodle Politechniki Gdańskiej: https://enauczanie.pg.edu.pl/moodle/