Pomoc | Politechnika Gdańska

Treść strony

Pomoc


Zapoznaj się z poniższymi informacjami, byśmy lepiej mogli Ci pomóc

►Standardy działania
 

Standardy działania i zasady etyczne Rzecznika Praw i Wartości Akademickich oraz jego Biura
 

Poufność

Poufność jest zasadą na jakiej opiera się działanie Rzecznika i może zostać naruszona jedynie w przypadku zaistnienia bezpośrednio zagrażającego niebezpieczeństwa lub ryzyka wyrządzenia poważnej szkody.

Niezależność

Rzecznik działa niezależnie od struktur akademickich i podlega władzom uczelni jedynie w obszarze budżetowym i administracyjnym. Rzecznik ma dostęp do ludzi i informacji istotnych w sprawie, niezmiennie dbając przy tym o zachowanie zasady poufności.

Neutralność i bezstronność

W danej sprawie Rzecznik nie staje po stronie studenta, bądź uczelni, lecz jest rzecznikiem sprawiedliwego procesu. Unika sytuacji, w których mógłby mieć miejsce konflikt interesów.

Nieformalność

Rzecznik nie występuje jako uczestnik działających na uczelni sformalizowanych procedur administracyjnych lub sądowych, może natomiast prowadzić nieformalne postępowanie wyjaśniające. Kontakt z Rzecznikiem ma charakter dobrowolny i ma miejsce wówczas, kiedy dana osoba uzna to za wskazane.

►Podjęcie czynności
 

Podjęcie czynności przez Rzecznika Praw i Wartości Akademickich PG następuje

  • po zgłoszeniu się ze sprawą zainteresowanego członka wspólnoty akademickiej,
  • na wniosek organu samorządu studenckiego lub samorządu doktoranckiego,
  • na wniosek rektora,
  • na wniosek jednostki organizacyjnej politechniki,
  • z własnej inicjatywy.

Rzecznik nie podejmuje działań w oparciu o informacje lub doniesienia przekazane w sposób anonimowy.

W postępowaniach dyscyplinarnych orzekają uczelniane komisje dyscyplinarne.

►Nim zgłosisz się do rzecznika
 

Nie musisz niczego przygotowywać przed rozmową z Rzecznikiem, ale może Ci się przydać zebranie myśli – na piśmie lub w inny sposób – aby jak najlepiej wyrazić swoje obawy.

Kilka pytań, które mogą pomóc Ci skupić myśli i przygotować się do rozmowy
  • Jaką sytuację chcesz rozwiązać lub poprawić/wyjaśnić?
  • Kogo jeszcze dotyczy ta sytuacja/problem?
  • Masz nadzieję, że co się stanie?
  • Jakie są Twoje obawy?
  • Czy zrobiłeś już coś, aby rozwiązać tę sytuację?
  • Jakie wewnętrzne lub zewnętrzne bariery uniemożliwiają Ci rozwiązanie tej sytuacji?
►Kiedy warto się zgłosić do rzecznika
 

Do Rzecznika możesz się zwrócić w sytuacji, gdy:​

 

  • potrzebujesz opinii osoby z zewnątrz, lub kogoś, kto w sposób poufny wysłucha Twoich problemów i doradzi dalszy sposób postępowania
  • potrzebujesz pomocy w rozwiązaniu skomplikowanej sprawy, z którą sam sobie nie radzisz
  • uważasz, że zostałeś potraktowany niesprawiedliwie
  • jesteś w konflikcie, który wpływa na twoje funkcjonowanie na uczelni
  • potrzebujesz mediatora
  • nie wiesz, do kogo powinieneś się zwrócić ze swoją sprawą.
     

 

Przykładowy zakres problemów i sporów, jakie mogą trafiać do Rzecznika

Relacje i konflikty interpersonalne
  • Spory na linii student – pracownik naukowy, naukowo-dydaktyczny, dydaktyczny
  • Spory na linii przełożony – podwładny
  • Spory na linii pracownik administracji – pracownik naukowy
  • Spory na linii pracownik administracji – student
  • Poziome spory wewnątrzgrupowe – między studentami, pracownikami naukowymi, lub pracownikami administracyjnymi.
Sprawy pracownicze
  • Mobbing i dyskryminacja
  • Nieprawidłowości przy dokonywaniu oceny pracowniczej
  • Warunki pracy i polityka kadrowa
Sprawy studenckie
  • Nienależne skreślenie z listy studentów
  • Naruszenia regulaminu studiów
  • Niesprawiedliwe traktowanie
Trudności zaistniałe w związku z naruszeniem prawa lub regulaminu uczelni
  • Molestowanie seksualne
  • Spory o podłożu dyskryminacyjnym
  • Nadużycie władzy, niesprawiedliwe traktowanie
  • Naruszanie godności
Naruszenie zasady uczciwości akademickiej
  • Kwestie etyczne
  • Posiadanie informacji nt. nielegalnych lub nieetycznych procederów
  • Sprawy związane z naruszeniem prawa własności intelektualnej
►Zgłaszanie spraw
 

Kto może zgłosić sprawy do Rzecznika Praw i Wartości Akademickich?

Do Rzecznika Praw i Wartości Akademickich może się zgłosić po pomoc każdy zainteresowany członek wspólnoty akademickiej PG: student, doktorant, pracownik badawczy, badawczo-dydaktyczny, dydaktyczny bądź administracyjny, jak i jednostki organizacyjne Politechniki Gdańskiej oraz organy samorządu studenckiego i doktoranckiego.

Rzecznik Praw i Wartości Akademickich, a także osoby wykonujące zadania w ramach Biura Rzecznika są zobowiązane do zachowania poufności w zakresie zgłaszanych spraw.

►Jak mogę skontaktować się z Rzecznikiem?
 

Z Rzecznikiem możesz możesz skontaktować się:

  1. telefonicznie pod numerem +48 608 054 458 od poniedziałku do piątku
    w godzinach 7:00-15:00
  2. mailowo: rzecznikpraw@pg.edu.pl
  3. osobiście w Biurze Rzecznika w pokoju 221 w Gmachu Głównym