
Zapoznaj się z poniższymi informacjami, byśmy lepiej mogli Ci pomóc
Standardy działania i zasady etyczne Rzecznika Praw i Wartości Akademickich oraz jego Biura
Poufność
Poufność jest zasadą na jakiej opiera się działanie Rzecznika i może zostać naruszona jedynie w przypadku zaistnienia bezpośrednio zagrażającego niebezpieczeństwa lub ryzyka wyrządzenia poważnej szkody.
Niezależność
Rzecznik działa niezależnie od struktur akademickich i podlega władzom uczelni jedynie w obszarze budżetowym i administracyjnym. Rzecznik ma dostęp do ludzi i informacji istotnych w sprawie, niezmiennie dbając przy tym o zachowanie zasady poufności.
Neutralność i bezstronność
W danej sprawie Rzecznik nie staje po stronie studenta, bądź uczelni, lecz jest rzecznikiem sprawiedliwego procesu. Unika sytuacji, w których mógłby mieć miejsce konflikt interesów.
Nieformalność
Rzecznik nie występuje jako uczestnik działających na uczelni sformalizowanych procedur administracyjnych lub sądowych, może natomiast prowadzić nieformalne postępowanie wyjaśniające. Kontakt z Rzecznikiem ma charakter dobrowolny i ma miejsce wówczas, kiedy dana osoba uzna to za wskazane.
Podjęcie czynności przez Rzecznika Praw i Wartości Akademickich PG następuje
- po zgłoszeniu się ze sprawą zainteresowanego członka wspólnoty akademickiej,
- na wniosek organu samorządu studenckiego lub samorządu doktoranckiego,
- na wniosek rektora,
- na wniosek jednostki organizacyjnej politechniki,
- z własnej inicjatywy.
Rzecznik nie podejmuje działań w oparciu o informacje lub doniesienia przekazane w sposób anonimowy.
W postępowaniach dyscyplinarnych orzekają uczelniane komisje dyscyplinarne.
Nie musisz niczego przygotowywać przed rozmową z Rzecznikiem, ale może Ci się przydać zebranie myśli – na piśmie lub w inny sposób – aby jak najlepiej wyrazić swoje obawy.
Kilka pytań, które mogą pomóc Ci skupić myśli i przygotować się do rozmowy
- Jaką sytuację chcesz rozwiązać lub poprawić/wyjaśnić?
- Kogo jeszcze dotyczy ta sytuacja/problem?
- Masz nadzieję, że co się stanie?
- Jakie są Twoje obawy?
- Czy zrobiłeś już coś, aby rozwiązać tę sytuację?
- Jakie wewnętrzne lub zewnętrzne bariery uniemożliwiają Ci rozwiązanie tej sytuacji?
Do Rzecznika możesz się zwrócić w sytuacji, gdy:
- potrzebujesz opinii osoby z zewnątrz, lub kogoś, kto w sposób poufny wysłucha Twoich problemów i doradzi dalszy sposób postępowania
- potrzebujesz pomocy w rozwiązaniu skomplikowanej sprawy, z którą sam sobie nie radzisz
- uważasz, że zostałeś potraktowany niesprawiedliwie
- jesteś w konflikcie, który wpływa na twoje funkcjonowanie na uczelni
- potrzebujesz mediatora
- nie wiesz, do kogo powinieneś się zwrócić ze swoją sprawą.
Przykładowy zakres problemów i sporów, jakie mogą trafiać do Rzecznika
Relacje i konflikty interpersonalne
- Spory na linii student – pracownik naukowy, naukowo-dydaktyczny, dydaktyczny
- Spory na linii przełożony – podwładny
- Spory na linii pracownik administracji – pracownik naukowy
- Spory na linii pracownik administracji – student
- Poziome spory wewnątrzgrupowe – między studentami, pracownikami naukowymi, lub pracownikami administracyjnymi.
Sprawy pracownicze
- Mobbing i dyskryminacja
- Nieprawidłowości przy dokonywaniu oceny pracowniczej
- Warunki pracy i polityka kadrowa
Sprawy studenckie
- Nienależne skreślenie z listy studentów
- Naruszenia regulaminu studiów
- Niesprawiedliwe traktowanie
Trudności zaistniałe w związku z naruszeniem prawa lub regulaminu uczelni
- Molestowanie seksualne
- Spory o podłożu dyskryminacyjnym
- Nadużycie władzy, niesprawiedliwe traktowanie
- Naruszanie godności
Naruszenie zasady uczciwości akademickiej
- Kwestie etyczne
- Posiadanie informacji nt. nielegalnych lub nieetycznych procederów
- Sprawy związane z naruszeniem prawa własności intelektualnej
Kto może zgłosić sprawy do Rzecznika Praw i Wartości Akademickich?
Do Rzecznika Praw i Wartości Akademickich może się zgłosić po pomoc każdy zainteresowany członek wspólnoty akademickiej PG: student, doktorant, pracownik badawczy, badawczo-dydaktyczny, dydaktyczny bądź administracyjny, jak i jednostki organizacyjne Politechniki Gdańskiej oraz organy samorządu studenckiego i doktoranckiego.
Rzecznik Praw i Wartości Akademickich, a także osoby wykonujące zadania w ramach Biura Rzecznika są zobowiązane do zachowania poufności w zakresie zgłaszanych spraw.
Z Rzecznikiem możesz możesz skontaktować się:
- telefonicznie pod numerem +48 608 054 458 od poniedziałku do piątku
w godzinach 7:00-15:00 - mailowo: rzecznikpraw@pg.edu.pl
- osobiście w Biurze Rzecznika w pokoju 221 w Gmachu Głównym