Pracujący na rzecz gospodarki i społeczeństwa.
Absolwent Wydziału Budowy Okrętów (obecnie Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa) Politechniki Gdańskiej. Projektant największych na świecie statków żaglowych. Członek Bractwa Kaphornowców.
Wyróżniony przez Radę Miasta Gdańska Medalem św. Wojciecha (1998).
Zygmunt Choreń urodził się 24 maja 1941 roku w Brzozowym Kącie w województwie lubelskim. W latach 1955–1959 był uczniem Liceum Ogólnokształcącego w Komorówce Podlaskiej. W 1958 roku przyjechał na pierwszy pobyt nad polskim morzem dzięki wygranej w konkursie zorganizowanym przez miesięcznik „Morze” i wziął udział w obozie żeglarskim zorganizowanym przez Ośrodek Wychowania Morskiego ZHP. W latach 1959–1964 studiował na Wydziale Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej, a następnie w latach 1964–1965 w Leningradzkim Instytucie Budowy Okrętów. Dyplom magistra inżyniera budowy okrętów uzyskał w 1965 roku. W latach 1967–1968 pracował jako asystent w Katedrze Teorii Okrętów PG, następnie w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym Stoczni Gdańskiej im. Lenina. W latach 1973–1974 był członkiem załogi s/y „Otago”, dowodzonego przez kpt. Zdzisława Pieńkawę podczas pierwszych okołoziemskich regat Whitbread Round the World Race. Członek Bractwa Kaphornowców.
W latach siedemdziesiątych znalazł zatrudnienie w Stoczni Gdańskiej. Po powrocie z rejsu „Otago” otrzymał od dyrekcji propozycję zaprojektowania prototypu żaglowca dla serii jednostek zamówionych przez ZSRR. Od roku 1978 główny konstruktor żaglowców w Stoczni Gdańskiej.
W roku 1980 zwodowano zbudowaną na zlecenie Telewizji Polskiej „Pogorię”, trzymasztową barkentynę, następnie bliźniacze: ORP „Iskra II” dla Marynarki Wojennej (1982) i „Kaliakra” dla Wyższej Szkoły Morskiej w Warnie (1984).
Projektant największych na świecie statków żaglowych. Konstruktor SPV „Royal Clipper” (ex „Gwarek”), pięciomasztowej fregaty, największego obecnie pływającego żaglowca, „Fryderyk Chopin” i STS „Dar Młodzieży”. Udana konstrukcja powstałego w 1982 roku „Dar Młodzieży”, trzymasztowej fregaty, zaowocowała zamówieniem pięciu identycznych jednostek przez ZSRR. „Mir”, „Nadiezhda” i „Pallada” pływają do dziś pod rosyjską banderą, „Chersones” pod banderą ukraińską. W 1983 roku powstał naukowo-badawczy żaglowiec dla Polskiej Akademii Nauk „Oceania”, z trzema prostokątnymi żaglopłatami, eksperymentalnym typem ożaglowania rejowego z automatyką obsługi żagli.
Od 1992 roku prowadzi firmę Choreń Design & Consulting z siedzibą w Gdańsku.
Zygmunt Choreń zaprojektował i nadzorował budowę dwudziestu wielkich żaglowców pływających pod banderami Polski, Bułgarii, Rosji, Ukrainy, Niemiec, Finlandii, Japonii i Panamy. Są to: „Pogoria” (barkentyna, 1980), „Dar Młodzieży” (fregata, 1982), „Iskra II” (barkentyna, 1982), „Kaliakra” (barkentyna, 1984), „Oceania” (statek badawczy, 1985), „Drużba” (fregata, 1987), „Mir” (fregata, 1987), „Alexander von Humboldt” (przebudowany z istniejącego kadłuba latarniowca, 1988), „Chersones” (fregata, 1989), „Pałłada” (fregata, 1989), „Nadieżda” (fregata, 1991), „Fryderyk Chopin” (bryg, 1991), „Kaisei” (1991), „Estelle” (barkentyna wybudowana jako statek handlowy dla fińskiego armatora, używana przez stowarzyszenie „Uusi Tuuli” do pomocy humanitarnej i różnego rodzaju akcji społecznych, 1995), SPV „Royal Clipper” -ex „Gwarek” (Sail Passenger Vessel, pięciomasztowa fregata, 2000), „Mephisto” (szkuner gaflowy należący do firmy Moran Yacht & Ship, Inc., 2002), „Mały Książę” (2008), „Running On Waves” (w pełni zautomatyzowana barkentyna wybudowana dla rosyjskiego armatora komercyjnego, 2010), STS „Le Quy Don” (Sail training ship for Vietnam, 2015), STS „El-Mellah” (Sail Training Ship for Algerian government, 2017), „Flying Clipper” (2017).
Zygmunt Choreń został wyróżniony przez Radę Miasta Gdańska w 1998 roku Medalem św. Wojciecha.