Pracujący na rzecz gospodarki i społeczeństwa. 
Absolwent Wydziału Budownictwa Lądowego (obecnie Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska) Politechniki Gdańskiej. Wybitny inżynier, konstruktor mostów.

 

Marek Sudak urodził się 31 stycznia1967 roku w Szczytnie. Studiował na Wydziale Budownictwa Lądowego Politechniki Gdańskiej, który ukończył w 1992 roku, uzyskując tytuł magistra inżyniera budownictwa lądowego (pracę dyplomową poświęcił budowie mostów). Po studiach zatrudnił się w Płockim Przedsiębiorstwie Robót Mostowych – Oddział Gdańsk, najpierw jako inżynier budowy. W 1995 roku, po uzyskaniu wykonawczych uprawnień budowlanych, objął stanowisko kierownika budowy. W tym czasie uczestniczył w budowach mostowych realizowanych na terenie Trójmiasta. Były to między innymi: remont Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni, budowa estakady Brama Żuławska w Gdańsku czy remont estakady przy rafinerii w ciągu ul. Elbląskiej w Gdańsku oraz budowa wiaduktu Wysoka nad obwodnicą Trójmiasta. Ponadto brał udział w realizacji inwestycji morskich: mola w Gdańsku-Brzeźnie i pirsu w Morskim Porcie Handlowym w Gdyni.

Od 1996 roku swoją karierę zawodową związał z projektowaniem. Zatrudnił się jako asystent projektanta w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego SA w zespole mostowym kierowanym przez Krzysztofa Wąchalskiego. Uczestniczył w tym czasie w wielu ciekawych pracach, takich jak projekty wiaduktów drogowych w ciągu przeprawy mostowej przez Regalicę w Szczecinie czy obiektów mostowych Drogi Różowej i wiaduktów nad torami PKP w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego w Gdyni. Był członkiem zespołu mostowego przy opracowaniu projektu mostu wantowego przez Martwą Wisłę w Gdańsku oraz projektu remontu wiaduktu nad torami PKP Błędnik w Gdańsku.

Od 2001 roku kontynuował działalność projektową w nowej firmie projektowej PONT-PROJEKT sp. z o.o., której był wspólnikiem. W grudniu 2001 roku uzyskał uprawnienia projektowe. W trakcie pracy w PONT-PROJEKT – już jako projektant lub sprawdzający – uczestniczył w wielu ciekawych przedsięwzięciach. Tutaj na uwagę zasługują projekty remontów zabytkowych gdańskich mostów w ciągu ul. Wallenroda i ul. Aldony, mostu zwodzonego w Twierdzy Wisłoujście, podwieszonego wiaduktu drogowego nad torami PKP w ciągu ul. Obornickiej w Poznaniu oraz ekspresyjnego mostu łukowego (o rozpiętości przęsła 80 m) przez rzekę Łupawę w Poganicach. Odpowiadał również za projekty obiektów mostowych w inwestycjach drogowych. Przykładem jest projekt Obwodnicy Olecka z ciekawymi konstrukcyjnie rozwiązaniami wiaduktów.

W praktyce projektowej wykorzystywał swoje duże doświadczenie wykonawcze, co podnosiło jakość prac, w których brał udział. Przykładem może być projekt mostu przez Wisłę w Płocku, największego mostu wantowego w Polsce – w dużym stopniu kreował tu rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne.

Jego największy projekt to przeprawa mostowa przez Wisłę w Toruniu. Projekt obejmował około 1,8 km wiaduktów o konstrukcji zespolonej, w tym nowoczesną, zakrzywioną w planie podwieszoną estakadę o przęsłach rozpiętości 80 m. Jednak najbardziej wyróżniającym się obiektem tej przeprawy jest most łukowy przez Wisłę z dwoma łukami o rozpiętości 270 m każdy. Niestety, ciężka choroba przeszkodziła Markowi Sudakowi uczestniczyć w urzeczywistnianiu się tego projektu. W wieku 44 lat, na dwa lata przed zakończeniem budowy, zmarł po ciężkiej chorobie (6 grudnia 2011 roku w Gdańsku).

Był autorem i współautorem wielu artykułów i referatów technicznych, członkiem Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa i Związku Mostowców RP. Za dorobek zawodowy został dwukrotnie uhonorowany nagrodą Związku Mostowców RP „Dzieło Mostowe Roku”. Jako inżynier oddany mostom wykazywał się niepospolitym wyczuciem konstrukcyjnym. Dążył do perfekcji w najmniejszych szczegółach. W uznaniu jego zasług miasto Toruń nazwało jego imieniem wspomnianą podwieszoną estakadę.