Dyscyplina: fizyka

Poziom: klasy VII-VIII szkoły podstawowej

Czas trwania: 07.03 – 15.04.2022 r.

Liczba uczestników: max. 40

 

Fizyka prąd nie tyka, czyli jak przetrwać w dżungli elektryczności i magnetyzmu

Cel kursu:

Celem kursu jest zapoznanie uczniów z wybranymi zagadnieniami z zakresu prądu elektrycznego, magnetyzmu i indukcji elektromagnetycznej.

Opis kursu:

Moduł (I)

W pierwszej części cofniemy się do czasów greckiego uczonego Talesa około roku 600 przed naszą erą, aby dowiedzieć się skąd się biorą ładunki elektryczne, co to jest prąd elektryczny i jak szybko płynie. Wielkości opisujące elektryczność spróbujemy zrozumieć poprzez analogię do hydrauliki – źródła zasilania to pompy wodne, oporniki to rury z wodą o pewnej średnicy, zaś napięcia elektryczne to wodospady.

Dalej trochę praktyki, czyli dlaczego podłączenie amperomierza bezpośrednio do gniazdka elektrycznego jest niebezpieczne. W tej części nauczymy się prawidłowo mierzyć prąd elektryczny i napięcie elektryczne, a także obsługiwać zasilacz laboratoryjny. Z oporników zbudujemy komputer wykonujący prostą operację matematyczną. Na koniec trochę filozofii: Czy podłączenie amperomierza zmienia wielkość prądu w obwodzie elektrycznym?

Moduł (II)

Płynący w drucie prąd elektryczny wytwarza pole magnetyczne podobnie jak magnes. Co się stanie jeżeli pójdziemy dalej i umieścimy drut, w którym płynie prąd w pobliżu magnesu? W tej części także znajdziecie odpowiedzi na pytania: Jak działa silnik elektryczny? Czy „Komutator” to postać z literatury fantastycznonaukowej?

Moduł (III)

Z poradnika Robinsona Cruzoe: Czy machając metalowym prętem na bezludnej wyspie można wytworzyć w nim przepływ prądu elektrycznego? Jak zbudować wykrywacz metali? Czy w gniazdku elektrycznym jest inny prąd niż w baterii? Dlaczego nazywamy go prądem przemiennym? Czym się różni transformator od transformera? Dowiemy się jak działa prądnica elektryczna.

Metody dydaktyczne:

Kurs ma charakter zdalny i prowadzony będzie w formie kursu e-learningowego. W ramach kursu udostępnione będą lekcje w formie prezentacji multimedialnej, quizy pomagające w przyswojeniu wiedzy oraz symulacje komputerowe omawianych zjawisk. W trakcie trwania kursu uczniowie otrzymają także zadania do samodzielnego wykonania. Uczniowie będą mieli możliwość komunikacji i konsultacji z prowadzącym poprzez forum dyskusyjne i czat.

Certyfikat:

Uczniowie, którzy będą aktywnie uczestniczyć w e-zajęciach i zrealizują wymagane zadania potwierdzając nabytą wiedzę i pozyskane umiejętności otrzymają certyfikat ukończenia kursu na Politechnice Gdańskiej.

Prowadzący:

dr inż. Ireneusz Linert
Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej
Politechnika Gdańska

Zapisy zamknięte

HARMONOGRAM

Moduł Temat Zagadnienie Liczba godzin
(w tym pracy własnej)
I 1. Elektryzowanie ciał. Prąd elektryczny. Napięcie elektryczne i natężenie prądu. Opór elektryczny. 5
2. Pomiar natężenia prądu i napięcia elektrycznego 5
II 3. Właściwości magnetyczne przewodnika z prądem 5
4. Siły magnetyczne, silnik elektryczny 5
III 5. Indukcja elektromagnetyczna Faraday’a. 5
6. Transformator. Generator prądu przemiennego. 5

 

Kurs e-learningowy poprowadzony zostanie na uczelnianej platformie Moodle Politechniki Gdańskiej: https://enauczanie.pg.edu.pl/moodle/

[Pobierz PDF]