Kurs e-learningowy i spotkanie akademickie
Dyscyplina: matematyka
Poziom: szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania: 01.03-17.04.2021 r.
Liczba uczestników: max. 60
Matrix reaktywacja
Istnieje wiele żartów o matematykach i dziedzinach matematyki. Choćby poniższe:
- Idą sobie dwie macierze kwadratowe. Nagle jedna upadła: -Nic ci nie jest?-pyta druga macierz -Nic. Tylko się odwróciłam.
- Co to jest macierz Kanaka? Macierz k x k.
Jak wszystkim wiadomo w każdej anegdocie jest zawsze ziarno prawdy. Dzięki nabytej podczas kursu wiedzy dowiemy się, co jest prawdą w powyższych żartach.
Omawiana na kursie tematyka pojawia się w różnych dziedzinach nauki.
Macierze mają zastosowanie np. w meteorologii, do opisu zjawisk fizycznych i procesów zachodzących w atmosferze; w ekonomii, do opisu zjawisk takich jak inflacja czy wzrost kapitału. Za pomocą macierzy modeluje się ekran komputera, który składa się z milionów pikseli ułożonych w sposób logiczny w wierszach i kolumnach, dzięki temu możemy korzystać z komputera, telewizora czy telefonu.
Układy równań służą do opisu wielu zjawisk rzeczywistych, np. w fizyce do opisu ruchu 2 lub większej ilości ciał oddziałujących na siebie; w meteorologii prognozowanie pogody przeprowadza się rozwiązując skomplikowane układy równań zależne od np. temperatury, ciśnienia, wilgotności i siły wiatru; w każdej dziedzinie w której pojawia się zagadnienie optymalizacji jakichś wielkości.
Kurs e-learningowy będzie miał na celu wprowadzenie w tematykę macierzy, wyznaczników oraz układów równań liniowych.
W dniu spotkania akademickiego podczas wykładu uczniowie dowiedzą się jak wyznaczyć rozwiązania układu równań liniowych metodą Gaussa – Jordana. Uczestnicy kursu poznają tajniki działań na wierszach. Na ćwiczeniach dowiemy się, w jaki sposób wykonywać działania na wierszach w macierzach blokowych. Podczas laboratorium będziemy eksperymentalnie pogłębiać wiedzę z układów równań liniowych przy pomocy darmowego oprogramowania GeoGebra
Certyfikat:
Uczniowie, którzy będą aktywnie uczestniczyć w e-zajęciach i zrealizują wymagane zadania potwierdzając nabytą wiedzę i pozyskane umiejętności otrzymają certyfikat ukończenia kursu na Politechnice Gdańskiej.
Prowadzący:
mgr inż. Dorota Żarek
Centrum Nauczania Matematyki i Kształcenia na Odległość
Politechnika Gdańska
Zapisy zamknięte
HARMONOGRAM
Kurs e-learningowy
01.03 - 16.04.2021 r.
Moduł | Zagadnienie | Liczba godzin (w tym pracy własnej) |
---|---|---|
I | Macierze i ich własności. Podstawowe działania na macierzach. | 5 |
II | Wyznacznik macierzy i jego własności. Metoda Sarrusa i Laplace'a. | 5 |
III | Macierz odwrotna z definicji. | 5 |
IV | Metoda bezwyznacznikowa znajdowania macierzy odwrotnej. | 5 |
V | Równania macierzowe i metody ich rozwiązywania. | 5 |
VI | Układy równań liniowych. Metoda Cramera. | 5 |
Spotkanie akademickie
17 kwietnia 2021 r., godz. 10.00-15.45
Rodzaj zajęć | Zagadnienie | Liczba godzin |
---|---|---|
Wykład | Zastosowania metody Gaussa-Jordana | 2 |
Ćwiczenia i laboratorium | Ćwiczenia praktyczne w zakresie rozwiązywania zadań związanych z treściami przedstawionymi na wykładzie. | 4 |
Kurs e-learningowy poprowadzony zostanie na uczelnianej platformie Moodle Politechniki Gdańskiej: https://enauczanie.pg.edu.pl/moodle/