Dyscyplina: chemia
Poziom: szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania: 21.03-30.05.2020 r.
Liczba uczestników: max. 40
Nieco więcej o kwasach i zasadach
Cel kursu:
Kurs e-learningowy ma na celu zapoznanie Was z podstawowymi zagadnieniami z zakresu krystalografii, rentgenografii strukturalnej i mineralogii. Przekonacie się, że te z pozoru trudne do zrozumienia zagadnienia są bardzo logiczne. Nic w tym z resztą dziwnego, gdyż światem kryształów rządzi symetria!
Opis kursu:
Pojęcie kwasów i zasad jest wprowadzane już na wczesnych etapach edukacji, jednak okazuje się, że teorii wyjaśniających, co jest kwasem, a co zasadą jest wiele. Jak np. wyjaśnić, że chlorek glinu AlCl₃ można uznać za kwas, skoro nie posiada on atomów wodoru?
W trakcie kursu poznamy teorię dysocjacji elektrolitycznej oraz teorie kwasów i zasad – kolejno: Arrheniusa, Brønsteda i Lowry'ego, Franklina, Lewisa oraz Pearsona. Dowiemy się jakie związki organiczne wykazują właściwości kwasowo-zasadowe i czym są superkwasy. Omówimy skalę i wskaźniki pH oraz wykonamy obliczenia z zakresu równowagi w wodnych roztworach elektrolitów.
Certyfikat:
Uczniowie, którzy będą aktywnie uczestniczyć w e-zajęciach i zrealizują wymagane zadania potwierdzając nabytą wiedzę i pozyskane umiejętności otrzymają certyfikat ukończenia kursu na Politechnice Gdańskiej.
Prowadzący:
dr inż. Andrzej Okuniewski
Katedra Chemii Nieorganicznej
Wydział Chemiczny
Politechnika Gdańska
Zapisy zamknięte
HARMONOGRAM
Kurs e-learningowy
31.01-10.04.2022 r.
Moduł | Zagadnienie | Liczba godzin (w tym pracy własnej) |
---|---|---|
I | Historia kwasów i zasad, dysocjacja elektrolityczna | 4 |
II | Teoria Arrheniusa | 4 |
III | Teoria Brønsteda i Lowry'ego oraz Franklina | 4 |
IV | Teoria Lewisa oraz Pearsona | 4 |
V | Kwasy i zasady organiczne, superkwasy | 4 |
VI | Skala pH | 4 |
VII | Wskaźniki i metody pomiaru pH | 4 |
VIII | Równowagi w wodnych roztworach elektrolitów | 4 |
Kurs e-learningowy poprowadzony zostanie na uczelnianej platformie Moodle Politechniki Gdańskiej: https://enauczanie.pg.edu.pl/moodle/