Dyscyplina: fizyka
Poziom: szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania: 19.03-20.05.2018 r.
Liczba uczestników: max. 40
Wyrzuć to!
Cel kursu:
Celem kursu jest zapoznanie uczniów z pojęciem rzutu oraz jego przykładami.
Opis kursu:
Co szybciej spadnie, kilogram pierza czy kilogram gwoździ? Jak daleko doleci kopnięta piłka? Między innymi na te pytania będziemy szukali odpowiedzi analizując kinematykę i dynamikę rzutów.
W pierwszej części kursu zostaną przypomniane podstawowe zagadnienia związane z kinematyką ruchu jednostajnego i jednostajnie przyspieszonego. Następnie omawiane będą różne przypadki rzutów. Od swobodnego spadku, poprzez rzut pionowy, poziomy aż do ukośnego. W trakcie kursu zostaną również omówione podstawy dynamiki.
Metody dydaktyczne:
Zajęcia prowadzone będą̨ w formie kursu e-learningowego na platformie Moodle W ramach kursu dostępne będą opisy teoretyczne omawianych zjawisk oraz pokazane ich praktyczne przykłady. W trakcie trwania kursu uczniowie otrzymają̨ do samodzielnego rozwiązania zadania oraz testy sprawdzające poziom przyswojonej wiedzy. Uczestnicy kursu będą̨ mieli możliwość́ komunikacji i konsultacji z prowadzącym poprzez forum dyskusyjne i czat.
Certyfikat:
Uczniowie, którzy będą aktywnie uczestniczyć w e-zajęciach i zrealizują wymagane zadania potwierdzając nabytą wiedzę i pozyskane umiejętności otrzymają certyfikat ukończenia kursu na Politechnice Gdańskiej.
Prowadzący:
dr inż. Marcin Łapiński
Katedra Fizyki Ciała Stałego
Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej
Politechnika Gdańska
Zapisy zamknięte
HARMONOGRAM
Moduł | Temat | Zagadnienie | Liczba godzin (w tym pracy własnej) |
---|---|---|---|
I | 1 | Ruch jednostajny. Prędkość, droga. Równanie ruchu. Wykresy. | 4 |
II | 2 | Ruch jednostajnie przyspieszony (opóźniony). Wzory, równania i wykresy. | 4 |
III | 3 | Spadek swobodny. | 2 |
4 | Rzut pionowy. | 2 | |
IV | 5 | Rzut poziomy – podstawy. | 2 |
6 | Zasięg rzutu poziomego. | 2 | |
V | 7 | Rzut ukośny – podstawy. | 2 |
8 | Zasięg rzutu ukośnego. | 2 | |
VI | 9 | Różne przypadki rzutów | 4 |
VII | 10 | Podstawy dynamiki, pęd, zasada zachowania pędu | 2 |
11 | Energia kinetyczna i potencjalna. Zasady zachowania energii. | 2 | |
VIII | 12 | Przykłady zastosowania zasady zachowania pędu oraz energii w rzutach | 4 |
Kurs e-learningowy poprowadzony zostanie na uczelnianej platformie Moodle Politechniki Gdańskiej: https://enauczanie.pg.edu.pl/moodle/