Data dodania: 2021-02-10
EuroS@P - bezpieczeństwo w europejskim ruchu drogowym
Projekt realizowany jest wspólnie z instytucjami zajmującymi się problemami bezpieczeństwa ruchu drogowego w Europie: Universita Degli Studi di Catania we Włoszech, Bauhaus - Universitaet Weimar w Niemczech, Sveuciliste u Zagrebu w Chorwacji oraz European Road Assessment Association w Belgii.
Problem bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd) to jedno z ważniejszych wyzwań współczesnego świata. Ponad milion ofiar śmiertelnych to roczna statystyka wypadków na całym świecie. Śmierć w tych wypadkach, jako główna przyczyna zgonów osób młodych (do 25 roku życia) czy zwiększanie się udziału osób starszych wśród ofiar są wskazaniem do podejmowania radykalnych działań naprawczych. Sytuacja w Europie również bardzo wyraźnie wskazuje, że w ostatnich latach nie ma znaczącej poprawy poziomu bezpieczeństwa na drogach.
W ramach kompleksowych działań na rzecz poprawy brd, wdrażany i rozwijany jest system zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (ZBID). Pierwsza Dyrektywa UE -2008/96/EC obligatoryjnie swoim działaniem obejmowała tylko sieć TEN-T. Nowa Dyrektywa 2019/1936/EC obejmuje zasięgiem RISM wszystkie drogi krajowe oraz wszystkie inne drogi, których budowa lub przebudowa będzie finansowana lub współfinansowana ze środków UE. Skuteczność wdrażania Dyrektywy to w pierwszej kolejności przygotowanie dedykowanej kadry zarządzającej bezpieczeństwem. Muszą to być osoby kompetentne, doskonale znające problematykę brd, zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. Ze względu na duże luki w zakresie programów studiów na uczelniach technicznych w obszarze brd, przyszli pracownicy zarządów drogowych nie będą w pełni przygotowani do wyzwań, które nakłada Dyrektywa.
Głównym celem projektu EuroS@P jest promowanie najlepszych rozwiązań w zakresie edukacji w obszarze RISM, wraz ze zwiększeniem świadomości i poziomu wiedzy o brd poprzez budowę platformy e-learningowej z możliwością dostępu do produktów Projektu; opracowanie materiałów dydaktyczno – szkoleniowych, przeznaczonych do prowadzenia zajęć na wyższych uczelniach oraz kursów szkoleniowych dla kadry zajmującej się ZBID; podniesienie kompetencji i zwiększenie umiejętności w zakresie ZBID; zmiana programów nauczania na wyższych uczelniach i wyposażenie studentów i kadry w materiały dydaktyczne oparte na innowacyjnych metodach i narzędziach ZBID oraz budowa podstaw do certyfikacji Inspektorów bezpieczeństwa drogowego.