Nagrodzono najbardziej innowacyjnych nauczycieli akademickich | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2022-02-02

Nagrodzono najbardziej innowacyjnych nauczycieli akademickich

Na zdj. prof. Krzysztof Wilde, rektor PG,  dr inż. Marcin Dampc, dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektor Centrum Nowoczesnej Edukacji PG, na ekranie prof. Brygida Mielewska, prodziekan ds. kształcenia na WFTiMS PG
Na zdj. prof. Krzysztof Wilde, rektor PG, dr inż. Marcin Dampc z Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej, dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektor Centrum Nowoczesnej Edukacji PG, na ekranie prof. Brygida Mielewska, prodziekan ds. kształcenia na WFTiMS PG. Fot. Krzysztof Krzempek / Politechnika Gdańska
Grywalizacja, modelowanie 3D, gry symulacyjne – to niektóre z innowacji dydaktycznych zaproponowanych przez wykładowców Politechniki Gdańskiej w ramach pierwszej edycji Konkursu Innowacji Dydaktycznych zorganizowanego przez Centrum Nowoczesnej Edukacji. Uroczystość ogłoszenia laureatów odbyła się 27 stycznia w Sali Senatu PG.

W ramach konkursu wpłynęło 60 wniosków z ośmiu wydziałów oraz Centrum Języków Obcych zawierających propozycje innowacji dydaktycznych. Kapituła konkursu składająca się z przedstawicieli wszystkich wydziałów i centrów, prorektora ds. kształcenia oraz metodyków z Centrum Nowoczesnej Edukacji wyłoniła 11 zwycięskich projektów. Na ich realizację rektor przeznaczył 215 tys. zł.

–  Dążymy do tego, aby zajęcia na Politechnice Gdańskiej były prowadzone w sposób atrakcyjny i ciekawy. Zgłaszając się do tego konkursu pokazaliście, że zmierzacie w kierunku najbardziej istotnych i potrzebnych zmian w zakresie aktywności dydaktycznej. Jestem przekonany, że takich działań będzie więcej – powiedział prof. Krzysztof Wilde, rektor Politechniki Gdańskiej, zwracając się do nagrodzonych dydaktyków i dziękując zespołowi Centrum Nowoczesnej Edukacji kierowanemu przez dr hab. Joannę Mytnik, prof. PG, za pracę na rzecz kształcenia kadr.

–  Kadra Politechniki Gdańskiej to nie tylko innowacyjni naukowcy, to także innowacyjni wykładowcy. To nauczyciele czerpiący inspiracje ze świata technologii, biznesu i nauk społecznych, którzy będą wdrażać innowacyjne rozwiązania w przedmiotach akademickich i takie też są zwycięskie projekty, ale i wiele innych zgłoszonych w ramach konkursu – podkreśliła dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektor Centrum Nowoczesnej Edukacji.

 

Nagrodzone projekty

  • Katarzyna Jankowska, Aneta Łuczkiewicz, Aleksandra Sokołowska, Emilia Bączkowska (Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska). Projekt:  „Uwaga, awaria!”, czyli biologia w inżynierii środowiska – nowe zagrożenia i wyzwania. 

Symulacyjna gra fabularna, w której uczestnicy muszą zmierzyć się z zadaniami i wyzwaniami. Podstawą fabuły gry są treści zawarte w programie przedmiotu. Kulminacją gry jest widomość o awarii kolektora odprowadzającego ścieki. Gamifikacja, problem-based learning, praca zespołowa, peer-learning.

  • Brygida Mielewska (Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej). Projekt: Kurs BEEofizyka, czyli polsko-angielska gamifikacja uratuje świat! Autorka:

Zwiększenie motywacji i systematyczności studentów przez zastosowanie gamifikacji, poprawa umiejętności językowych w zakresie słownictwa specjalistycznego oraz zwiększenie świadomości ekologicznej społeczności PG (akcja wieszania domków dla owadów zapylających na terenie kampusu).

  • Małgorzata Kostrzewska, Bartosz Macikowski, Roman Ruczyński, Łukasz Bugalski (Wydział Architektury). Projekt: Trwała integracja treści i intensyfikacja efektów uczenia się przedmiotów: historia architektury, historia urbanistyki. Wprowadzenie aktywizujących metod uczenia się i zbudowanie zasobów multimedialnych materiałów dydaktycznych

Dyskursywne prowadzenie zajęć, aktywna praca studentów, nauka poprzez wielozmysłowe doświadczenia, metody aktywnego opisu (metaplan, mapy mentalne, analizy porównawcze, technika linii czasu), ćwiczenia manualne, wykorzystanie nowoczesnych technik medialnych (podkast, filmy nagrywane przez studentów). Projekt przewiduje zmianę w programie studiów.

  • Ewelina Ciba (Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa). Projekt: Wirtualna rzeczywistość (VR) w projektowaniu konstrukcji kadłuba okrętu, aplikacja na systemy android i iOS

Aplikacja ma umożliwić studentom zrozumienie budowy i funkcji konstrukcji okrętowych poprzez odbycie wirtualnego spaceru po stworzonym na tę potrzebę fragmencie kadłuba statku przy użyciu telefonu komórkowego.

  • Paweł Filipkowski (Wydział Chemiczny). Projekt: Granie nie tylko na murawie! - zostań Lewandowskim pipety i termocyklera.

Celem projektu jest wdrożenie grywalizacji dla podniesienia motywacji do pracy na zajęciach i uatrakcyjnienia treści. Dodatkowo szkolenia prowadzone przez ekspertów badań żywności w przemyśle wzmocnią interdyscyplinarny charakter zajęć.

  • Filip Kutt, Grzegorz Kostro, Michał Michna, Roland Ryndzionek, Łukasz Sienkiewicz (Wydział Elektrotechniki i Automatyki). Projekt: Wirtualne Laboratorium Maszyn Elektrycznych

Opracowanie interaktywnej aplikacji umożliwiającej studentom zapoznanie się z budową i zasadą działania maszyn i aparatów elektrycznych. W przestrzeni wirtualnej student ma dostęp do trójwymiarowych modeli. Aplikacja będzie zrealizowana w formie gry komputerowej i będzie umożliwiała interakcje (np. składanie i rozkładanie modeli).

  • Anna Jakubczyk-Gałczyńska, Agata Siemaszko (Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska)Projekt: Interaktywne podejmowanie decyzji w zagadnieniach inżynierii lądowej i środowiska

Dwujęzyczny kurs e-learningowy, wykłady eksperckie, działanie, udział w forum: wdrożenie nowoczesnych technik edukacyjnych i technik podejmowania decyzji w problemach inżynierskich oraz doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie wykorzystania oprogramowania bazującego na sztucznej inteligencji oraz zwiększenie kompetencji komunikacyjnych studentów. Wykorzystanie elementów tutoringu rozwojowego i akademickiego.

  • Cezary Żrodowski (Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa). Projekt: Leonardo

Modelowanie 3D i symulacje MES/CFD na przykładzie wynalazków Leonardo da Vinci w oparciu o reprodukcje jego rysunków. Celem projektu jest stymulacja studentów do samodzielnego opanowania narzędzi 3D CAD/CAE poprzez realizację inspirujących ćwiczeń.

  • Michał Czubenko (Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki)Projekt: Wprowadzenie testów osobowości, aspektów integracyjnych oraz interakcji panelowej w zaprojektowanych tematach do wykładu z socjologiczno-psychologicznych aspektów robotyki i automatyki (SPARA)

Głównym celem planowanej innowacji jest zwiększenie świadomości studentów dotyczącej aspektów nowoczesnych technologii w odniesieniu do rodzaju osobowości. W ramach zajęć studenci będa brać udział w debatach. Wśród innych tematów poruszanych podczas debat znajdą się m.in.: etyka LAWS (Lethal Autonomous Weapon Systems), wpływ osobistych robotów na psychikę, ekonomia rabunkowa. Zajęcia prowadzone będą w różnych lokalizacjach, co powinno wpłynąć stymulująco na dyskusję. Debaty będą miały charakter otwarty i będą streamowane, a ich zawartość dostępna szerszej publiczności.

  • Patryk Ziółkowski (Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska)Projekt: Wirtualne Laboratorium Konstrukcji Betonowych „Concrete VR Lab”

Przedmiotem projektu będzie stworzenie pierwszego na świecie laboratorium konstrukcji betonowych w wirtualnej rzeczywistości. Na potrzeby projektu stworzone zostaną modele 3D sprzętu laboratoryjnego do badań nieniszczących, natomiast w przypadku testów niszczących realnie prowadzone badania laboratoryjne zostaną zarejestrowane przy użyciu video-fotogrametrii. Całość spięte zostanie w angażujące i immersyjne doświadczenie dydaktyczne.

  • Małgorzata Franz, Brygida Mielewska (Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej). Projekt: Koncepcja innowacyjnego laboratorium z komputerowo sterowanymi ćwiczeniami z fizyki

Opracowanie koncepcji nowoczesnego laboratorium fizycznego (pierwszy etap), która docelowo zostanie wyposażona w sterowane komputerowo zestawy doświadczalne dostosowane indywidualnie do potrzeb poszczególnych wydziałów PG. Zakres tematyczny ćwiczeń laboratoryjnych zostanie zaprojektowany tak, aby umożliwiał poznanie nie tylko podstawowych praw fizyki, ale ich zastosowań w technice oraz powiązań interdyscyplinarnych, z możliwymi zastosowaniami technicznymi.

2368 wyświetleń