Data dodania: 2022-10-11
Łożyska ślizgowe smarowane cieczą magnetoreologiczną. Trwają badania eksperymentalne
Nad badaniami w TU Delft z ramienia Politechniki Gdańskiej pracowali prof. Wojciech Litwin z Instytutu Oceanotechniki i Okrętownictwa oraz prof. Michał Wodtke z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn.
W ciągu kilku tygodni pobytu w Holandii stanowisko badawcze było kilkukrotnie demontowane i montowane ponownie. Wprowadzenie zmian konstrukcyjnych, wykonanie i montaż nowego wału pozwoliło ostatecznie rozwiązać zaobserwowane problemy jego eksploatacji i uzyskać – zgodne z oczekiwanymi – parametry eksploatacyjne działania łożyska w modelowych warunkach pracy. W ostatnim tygodniu pobytu, po zaimplementowaniu szeregu modyfikacji oraz ulepszeń, udało się dokonać z sukcesem pierwszych pomiarów doświadczalnych.
– Doszliśmy do etapu, w którym stanowisko zadziałało. Teraz mamy do czynienia z kluczowymi momentami w zadaniu. Będziemy porównywać wyniki badań teoretycznych z praktycznymi i zobaczymy, na ile możliwości obliczeniowe odzwierciedlają rzeczywistość – podkreślił prof. Michał Wodtke.
Dalsze działania
W dalszych działaniach naukowcy planują opracować taką ciecz magnetoreologiczną, która sprosta innym warunkom działania łożyska. – Łożyska smarowane olejami działają dobrze w dużych prędkościach, a w mniejszych zaczynają się kłopoty, ponieważ efekt przenoszenia obciążenia jest redukowany – mówił prof. Wodtke. – Zastąpienie oleju cieczą magnetoreologiczną daje potencjalne możliwości zwiększenia zakresu zastosowania łożysk hydrodynamicznych, również do maszyn wolnoobrotowych.
Innym celem projektu jest sprawdzenie wyników badań doświadczalnych i teoretycznych. – Z jednej strony znajdujemy problemy praktyczne jak zużycie, czy to, że ciecz jest nieodpowiednia. Z drugiej strony jest teoria, która daje wyidealizowane wyniki. Idealnym rozwiązaniem byłoby połączenie tych dwóch „światów” – zaznaczył prof. Michał Wodtke.
Badania rozpoczęły się w lipcu 2020 roku i potrwają do 2025 roku. Pracę zleciła holenderska firma Aegir Marine, specjalizująca się w produkcji łożysk i uszczelnień dla okrętownictwa, w pełni finansująca projekt.