Trzy miliony złotych dla LIDERów z Politechniki Gdańskiej | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2022-12-08

Trzy miliony złotych dla LIDERów z Politechniki Gdańskiej

grafika programu Lider
Dr inż. Roland Ryndzionek z Wydziału Elektrotechniki i Automatyki oraz dr inż. Dawid Ryś z Wydziału Inżynierii Lądowej zostali laureatami konkursu LIDER Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Będą realizować projekty z obszaru energetyki wiatrowej i inżynierii transportowej.

W trzynastej edycji programu LIDER dofinansowanie pozyskały dwa projekty realizowane przez naukowców Politechniki Gdańskiej.

Mniejsze wymiary, niższe koszty i wyższa niezawodność

Dr inż. Roland Ryndzionek pozyskał 1 494 312,50 zł na projekt i realizację budowy wysokosprawnościowej turbiny wiatrowej w oparciu o wolnoobrotowy bezprzekładniowy, wielofazowy, dwustronnie zasilany generator indukcyjny.

– Celem projektu jest opracowanie nowej konstrukcji wolnoobrotowego, bezszczotkowego generatora indukcyjnego, dwustronnie zasilanego oraz dedykowanego układu sterowania – mówi dr inż. Roland Ryndzionek. – Projekt wpisuje się w tematykę nowoczesnych bezszczotkowych generatorów elektrycznych, a zwłaszcza generatorów bez magnesów stałych, które mają zastosowanie np. w farmach wiatrowych.

W ramach projektu zbudowany zostanie prototyp generatora w wersji pięciofazowej i zostaną przeprowadzone testy laboratoryjne oraz syntetyczne.

– W prototypie zostanie zastosowane pięciofazowe uzwojenie sterujące, co jest rozwiązaniem całkowicie oryginalnym i nowym – podkreśla kierownik badań. – Eliminacja szczotek i pierścieni ślizgowych zmniejszy wymiary geometryczne oraz obniży koszty utrzymania i serwisu układu. Natomiast wersja pięciofazowa znacznie poprawi niezawodność generatora.

Wykryją pojazdy przeciążone dzięki nowym algorytmom

Dr inż. Dawid Ryś pozyskał finansowanie w kwocie 1 499 280,00 zł na realizację interdyscyplinarnego, łączącego dziedziny inżynierii drogowej, mechaniki pojazdu i informatyki, projektu „System ważenia pojazdów w ruchu o dużej dokładności”.

Systemy ważenia w ruchu (WIM) są w stanie wytypować pojazdy potencjalnie przeciążone, które następnie kierowane są do dokładniejszej kontroli prowadzonej przez służby. Dokładność dostępnych obecnie systemów WIM nie jest jednak wystarczająca do tego, aby przeprowadzić całkowicie automatyczną kontrolę, tak jak w przypadku np. fotoradarów do kontroli prędkości.

– Celem projektu jest uzyskanie stałej i wysokiej dokładności pomiaru mimo zmiennych warunków panujących na drodze, dzięki opracowaniu algorytmów do autokalibracji systemów WIM. Ideą projektu jest poprawa dokładności już działających stacji, których w Polsce jest kilkadziesiąt, bez konieczności ich kosztownego przebudowywania – podkreśla dr inż. Dawid Ryś. – Wyniki projektu realnie wpłyną na ograniczenie liczby pojazdów przekraczających dopuszczalną masę całkowitą oraz naciski na osie, a tym samym spowolnią proces degradacji nawierzchni przynosząc wielomilionowe oszczędności z tytułu utrzymania dróg.


Program LIDER ma na celu poszerzanie kompetencji młodych naukowców w samodzielnym planowaniu prac badawczych oraz zarządzaniu własnym zespołem badawczym podczas realizacji projektów, których wyniki mogą mieć zastosowanie praktyczne i posiadają potencjał wdrożeniowy. Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 1,5 mln zł.

Więcej informacji

733 wyświetleń