Pociąg do matematyki zatrzyma się na czterech stacjach. Na stacji Fraktale uczniowie poznają świat obiektów samopodobnych, będą rozważać, czy fraktala można schrupać oraz czy chodzenie po dywanie Sierpińskiego jest trudne. Uczestnicy warsztatu będą mieli też okazję stworzyć swój własny fraktal.
Stacja Tangramy ukaże świat łamigłówek znanych już od ponad 3000 lat. Tangramy kształtują logiczne myślenie, zmuszają do poszukiwania nietypowych rozwiązań, wpływają bardzo pozytywnie na rozwój wyobraźni.
Na stacji Płaszczaki uczestnicy i uczestniczki poznają „istoty dwuwymiarowe”. Poprzez wspólną zabawę z programem Geogebra utrwalą wiedzę dotyczącą figur geometrycznych.
Na ostatniej stacji – Miary i Wagi – zapoznają się z historią jednostek, miar i wag. Mierząc i ważąc, nauczą się sprawnego przeliczania jednostek. Poszukają też odpowiedzi na pytania: ile kroków jest stąd do Powiśla? Czy lenistwo na łokcie się mierzy? Ile ważą dwa kleksy w kajecie?
Pociąg zatrzymuje się na każdej stacji 3 godziny lekcyjne. Szkoły mogą wybrać pojedynczą lub kilka stacji.
Dla kogo: dzieci w wieku 9-12 lat (uczące się w klasach 4-6)
Wymagania wstępne: znajomość matematyki na poziomie trzeciej klasy szkoły podstawowej.
Forma zajęć: warsztaty
Efekty kształcenia: podniesienie kompetencji matematycznych, zdolności logicznego myślenia, analizowania i rozumowania.
Liczba godzin przedmiotu: od 3 do 12 godzin lekcyjnych
Liczebność grupy: maksymalnie 20 osób
Jednostka realizująca: Centrum Matematyki
Osoby prowadzące zajęcia:
- mgr Danuta Beger
- mgr Anetta Brękiewicz-Sieg
- mgr Katarzyna Kiepiela
- mgr Małgorzata Kula
- dr Anna Niewulis
- mgr Justyna Woroń