Naukowe podróże - Podróż polarna | Politechnika Gdańska

Data dodania: 2020-08-31

Naukowe podróże - Podróż polarna

"Podróż polarna" to czwarty i ostatni odcinek cyklu „Naukowe Podróże”. Wspólnie z badaczkami z Politechniki Gdańskiej odwiedzimy rejony podbiegunowe Arktyki i Antarktyki. Podejrzymy dziko żyjące zwierzęta i opłyniemy skute lodem akweny. Co robi naukowiec w takim miejscu i czemu służą badania polarne? Zapraszamy do wspólnej podróży!

Dr hab. Katarzyna Jankowska (Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska) wspólnie z dr Krystyną Kozioł (Wydział Chemiczny) zabierają nas w podróż do miejsc, gdzie „w delikatnym ekosystemie można szybko obserwować zmiany otaczającego nas świata”.

„Dla mnie rejony polarne to spełnienie marzeń z dzieciństwa. Mój tata był oficerem na polskich dalekomorskich statkach rybackich” – rozpoczyna opowieść dr Jankowska. Dowiemy się, jak udało się narratorce spełnić to marzenie oraz jakie przedsięwzięcia badawcze realizowała w ramach kolejnych wypraw. Opowieść obejmuje m.in. studia Oceanografii na Uniwersytecie Gdańskim, pierwszą wyprawę badawczą na statku „Polarstern” z prof. Janem Węsławskim oraz zimowanie czyli całoroczny pobyt w Polskiej Stacji Polarnej Hornsund.

Ekspedycje były okazją do odkrywania piękna arktycznej przyrody. Zobaczymy autorskie zdjęcia i filmy dr Jankowskiej, która uchwyciła w kadrze lodowe krajobrazy, zorzę polarną, zamiecie śnieżne oraz zwierzęta – polarne niedźwiedzie, lisy, alczyki czy bernikle białolice. Ze wspomnień dr Krystyny Kozioł dowiemy się z kolei, czym są szurfy i dlaczego jazda skuterem śnieżnym jest nie lada wyzwaniem.

Badaczki przedstawią ponadto badania polarne aktualnie realizowane na Politechnice Gdańskiej.

Obejrzyj film "Podróż polarna"

***

NAUKOWE PODRÓŻE to krótkie historie opowiedziane z pasją przez naukowców i studentów Politechniki Gdańskiej. Bohaterowie pokażą wynalazki, którym poświęcili wiele miesięcy wytężonej pracy; miejsca, gdzie prowadzą badania i które są bliskie ich sercom; zabytki sprzed setek lat, które czekają na odkrycie. Premiery nagrań odbywają się w lipcu i sierpniu 2020 r. Zapraszamy do wspólnych, naukowych podróży!

Podróż w czasie – o tajemniczych XVIII-wiecznych dziennikach z podróży po Europie gdańszczanina Nathaniela Jacoba Gerlacha. Unikatowe tomy znajdują się w zbiorach Biblioteki PG.

Link do filmu: https://bit.ly/3gIMH2M

Podróż w kosmos – o jednych z pierwszych w Gdańsku projektach kosmicznych, wspieranych przez Polską Agencję Kosmiczną: balonie stratosferycznym STARDUST Microbiology Project oraz rakiecie sondującej z projektem HEDGEHOG na pokładzie.

Link do filmu STARDUST: https://bit.ly/2X0U8ef
Link do filmu HEDGEHOG: https://bit.ly/2WVUXVC

Podróż w głąb Ziemi – o unikatowej kolekcji minerałów, skał i skamieniałości z całego świata, zgromadzonych na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej. Premiera: 13 sierpnia 2020 r.

Link do filmu: https://bit.ly/2PNWHwf

Podróż polarna – o badaniach w rejonach Arktyki i Antarktyki prowadzonych przez naukowców Politechniki Gdańskiej. O faunie, florze i warunkach klimatycznych panujących w tych rejonach.

Link do filmu: https://bit.ly/2GfQS9l

Wszystkie nagrania obejrzeć można na kanale YouTube Politechniki Otwartej.

Przejdź do kanału YouTube Politechniki Otwartej