Data dodania: 2020-11-17
#CiekawiNauki – Jak nowoczesne technologie wspomagają terapię dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu? [ONLINE]
W ramach 9. spotkania z cyklu #CiekawiNauki wystąpią dr Anna Budzińska oraz mgr Iwona Ruta-Sominka z Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka, a także prof. Agnieszka Landowska z Katedry Inżynierii Oprogramowania Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki PG.
Panie dr Anna Budzińska i mgr Iwona Ruta-Sominka opowiedzą, jakie aplikacje znajdują zastosowanie w bieżącej terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Prelegentki wskażą, jak dopasowywać aplikacje do indywidualnych deficytów dziecka oraz jakie umiejętności można kształcić. Dodatkowo zaprezentują wyniki, jakie osiągają ich podopieczni, wykorzystując aplikacje powstałe w wyniku współpracy Instytutu z Politechniką Gdańską.
Z kolei prof. Agnieszka Landowska wyjaśni, dlaczego dzieciom z autyzmem proponuje się rozwiązania technologiczne. Profesor wskaże zasady projektowania i wytwarzania technologii dla osób z autyzmem. Opowie także o powstałych z jej udziałem Przyjaznych Aplikacjach oraz o robocie społecznym KASPAR, który przyjechał do Polski w ramach projektu Erasmus Plus Emboa. Wykorzystanie tego typu robotów w przyszłości znacznie rozszerzy możliwości terapii i nauki zachowań u dzieci zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Prelegentki chętnie odpowiedzą na pytania uczestników.
Kiedy?
24 listopada 2020 r., godz. 18.00
Gdzie?
www.facebook.com/PolitechnikaOtwarta – transmisja na żywo, z możliwością zadawania pytań w komentarzach
www.youtube.com – transmisja na żywo
------
Dr hab. inż. Agnieszka Landowska, prof. PG – Ukończyła studia na dwóch kierunkach: Finanse i bankowość na Uniwersytecie Gdańskim oraz Informatyka na WETI Politechniki Gdańskiej. Od 2000 roku jest związana z Politechniką Gdańską. W 2006 roku uzyskała stopień doktora w dziedzinie nauk technicznych.
Aktualnie jej praca naukowa dotyczy zagadnień informatyki afektywnej (ang. affective computing), która zajmuje się komputerowymi metodami rozpoznawania ludzkich emocji. Od 2012 roku prowadzi grupę badawczą Emotions in HCI Research Group (http://emorg.eu/). Jest kierownikiem projektu badawczego Metody i narzędzia przetwarzania stanów emocjonalnych dla inteligentnych systemów edukacyjnych (AFFITS), finansowanego z Programu Polsko-Norweskiej Współpracy Badawczej. Jest kierownikiem ze strony PG w projekcie Automatyzacja pomiarów postępów terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu (AUTMON), realizowanym w konsorcjum ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Brała także udział w pracach unijnego projektu COST LUDI - Play for Children with Disabilities.
Od kilkunastu lat prowadzi zajęcia na Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej, głównie na kierunku Informatyka. Z zagadnień technicznych uczy projektowania baz danych, administrowania bazą danych Oracle. Prowadzi także przedmiot łączący perspektywę techniczną i ekonomiczną prowadzenia projektów IT, czyli Strategie Informatyzacji. W pracy dydaktycznej chętnie stosuje metody warsztatowe i wspiera proces edukacyjny e-technologiami.
Prowadzi także projekt Przyjaznych Aplikacji, czyli zestawu aplikacji wspomagających terapię behawioralną dla dzieci z autyzmem. Za prace związane z technologiami wspomagającymi terapię dzieci z autyzmem otrzymała w 2020 roku medal Komisji Edukacji Narodowej.
Dr Anna Budzińska, psycholog, od 2005 roku dyrektor Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka. Ukończyła psychologię na Wydziale Nauk Społecznych na Uniwersytecie Gdańskim w 1993 roku. W tym samym roku rozpoczęła pracę w Ośrodku dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku. W lutym 1996 roku A. Budzińska otrzymała stypendium naukowe w Instytucie Psychologii Uniwersytetu w Oslo, gdzie opiekunem naukowym był prof. Arne Brekstad. Staż praktyczny odbyła w ośrodku wczesnej interwencji dla dzieci z autyzmem: Tidlig Intervensjons Prosjektet i Oslo (TIPO) oraz w Kapellveien Treatment Center w Oslo. A. Budzińska nawiązała ścisłą współpracę ze specjalistami z Norwegii i odwiedziła wiele placówek terapeutycznych w Norwegii. Od 2000 roku podnosiła swoje kwalifikacje zawodowe w Princeton Child Development Institute w USA, gdzie w 2004 roku odbyła roczny staż szkoleniowy, którego celem był rozwój umiejętności terapeutycznych i kierowniczych. Na zakończenie stażu w PCDI Anna Budzińska zdała pozytywnie ewaluację profesjonalną przeprowadzoną przez dr Lynn E. McClannahan i dr Patricia J. Krantz. W maju 2006 roku obroniła na Uniwersytecie Gdańskim pierwszą w Polsce pracę doktorską na temat „Dynamika rozwoju komunikacji werbalnej dzieci z autyzmem poddanych terapii behawioralnej - badania longitudinalne”, której promotorem była prof. Marta Bogdanowicz. W 2005 roku przy wsparciu Fundacji Barbary Piaseckiej Johnson, PCDI i Miasta Gdańska powstał Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku (IWRD), będący pierwszą w Europie repliką PCDI, którego do dziś jest dyrektorem. Od początku swojej działalności dr A. Budzińska pomaga w tworzeniu placówek dla dzieci z autyzmem na terenie całego kraju, które funkcjonują jako „placówki rekomendowane przez IWRD”. Jest promotorką programów wczesnej interwencji oraz stosowania terapii opartej na badaniach naukowych. Wykładowca na kierunku psychologii UG. W ramach współpracy z Uniwersytetem Gdańskim współorganizuje międzynarodowe sympozja naukowe, ponadto prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych "Wczesne wspomaganie, edukacja i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju" oraz jest kierownikiem merytorycznym studiów podyplomowych „Stosowana analiza zachowania: terapia spektrum zaburzeń autystycznych”, akredytowanych przez Radę Certyfikacyjną Analityków Zachowania (The Behavior Analyst Certification Board, BACB). Jest jednym z dyrektorów Aliance for Scientific Autism Intervention (ASAI), międzynarodowej organizacji, której celem jest propagowanie na świecie skutecznego modelu terapii dla osób z autyzmem. Współpracuje z wieloma ośrodkami w Europie, prowadząc wykłady, szkolenia i superwizje (np. w Norwegii, Austrii, Słowacji, Włoszech). Wraz z Uniwersytetem w Oslo współprowadzi badania naukowe, które są jednocześnie pracami doktorskimi pracowników IWRD. Swoje doświadczenia zawodowe prezentuje także podczas konferencji naukowych w kraju i zagranicą. Jest autorką licznych artykułów oraz rozdziałów książek. Pomysłodawczyni i współautorka platformy edukacyjnej kwadrans dla terapii i bardzo popularnej książki – poradnika „Skuteczna terapia dziecka z autyzmem”.
Iwona Ruta-Sominka, oligofrenopedagog, od 2005 roku wicedyrektor Instytutu Rozwoju Dziecka w Gdańsku. Tytuł magistra pedagogiki specjalnej uzyskała na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego w 1993 roku. W tym samym roku rozpoczęła pracę
w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Terapeutycznym dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku. Odbyła staże w placówkach zagranicznych: w Bleiker Behandlingssenter w Norwegii oraz w Princeton Child Development Institute w USA.
W 2005 roku przy wsparciu Fundacji Barbary Piaseckiej Johnson, PCDI i Miasta Gdańska powstał Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku (IWRD), będący pierwszą w Europie repliką PCDI, którego do dziś jest wicedyrektorem. Jest wykładowcą na studiach podyplomowych prowadzonych na Uniwersytecie Gdańskim: "Wczesne wspomaganie, edukacja i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju" oraz „Stosowana analiza zachowania: terapia spektrum zaburzeń autystycznych”. Regularnie prowadzi szkolenia i superwizje, zarówno w kraju, jak i za granicą (np. w Austrii, Słowacji, Włoszech). Jest współautorką artykułów naukowych, wielokrotnie prezentowała model terapii IWRD na konferencjach w Polsce, Europie i USA.
------
Sponsorem wydarzenia online #CiekawiNauki – Jak nowoczesne technologie wspomagają terapię dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu? jest SAUR NEPTUN GDAŃSK S.A.
-
2022-04-13
Koncert charytatywny dla Ukrainy
-
2022-03-29
Warsztaty z robotyki i programowania