Świat technologii - losy cywilizacji | Politechnika Gdańska

Treść strony

Świat technologii - losy cywilizacji

Zapraszamy na wykłady przybliżające spektakularne osiągnięcia cywilizacji w zakresie budownictwa i architektury, fotografii, kinematografii, telewizji, komputerów, energii jądrowej etc.

Wykład 1 - Wprowadzenie:

  • wyjaśnienie potrzeby uprawiania i propagowania historii techniki – działu historii, którym uczeni, jak dotąd, zajmują się znacznie rzadziej, niż historią powszechną. Punktem wyjścia jest założenie, że rozwinięcie cywilizacji technicznej czyni człowieka wyjątkowym pośród gatunków zamieszkujących Ziemię;
  • różnica między odkryciem a wynalazkiem;
  • ewolucyjny i rewolucyjny rozwój techniki.

Wykład 2 - Skala kosmosu:

  • rozważania nad pozycją i wyjątkowością ludzkiej cywilizacji na tle Wszechświata;
  • skala zaawansowania ludzkiej cywilizacji z punktu widzenia możliwości ekspansji poza obszar Ziemi; 
  • omówienie hipotez dotyczących możliwości i domniemanej częstotliwości istnienia cywilizacji pozaziemskich; 
  • przybliżenie sylwetek astrofizyków-egzobiologów.

Wykład 3 - Prehistoria i starożytność:

  • omówienie rozwoju cywilizacji od umownego punktu startowego (czyli od najstarszych, udokumentowanych archeologicznie przejawów działalności technicznej gatunków Homo, około 2,5 mln lat temu) do około 1000 r. p.n.e.;
  • omówienie przyczyn i czynników warunkujących powstanie pierwszych państw.

Wykład 4 - Starożytność i średniowiecze:

  • omówienie rozwoju cywilizacji od momentu założenia Rzymu do umownego końca średniowiecza; 
  • pokazanie losów Cesarstwa Rzymskiego jako przykładu tendencji zwyrodnieniowych, wkomponowanych w specyfikę ludzkiej cywilizacji; 
  • pokazanie znaczenia istnienia, w skali globu, kilku ośrodków cywilizacji dla zapewnienia trwałości i ciągłości; dyskusja z mitami ukazującymi średniowiecze wyłącznie jako epokę regresu i ciemnoty.

Wykład 5 - Renesans i rewolucja przemysłowa:

  • omówienie dwóch kolejnych wielkich przełomów w rozwoju cywilizacji, mających miejsce po rewolucji neolitycznej - przełomu renesansowego i rewolucji przemysłowej, będącej konsekwencją rozwoju myśli w epoce oświecenia i początkiem nowoczesnego, współczesnego nam sposobu życia; 
  • nacisk położony zostanie na skutki rewolucji przemysłowej, ponieważ w związku z tym przełomem wystąpiły zjawiska, których skutki odczuwamy do dnia dzisiejszego.

Wykład 6 - XIX wiek:

  • omówienie rozwoju techniki, począwszy od 1800 roku; 
  • pokazanie gałęzi techniki, które XIX wiek zapoczątkował, a których rozwój trwał do niedawna lub trwa nadal; 
  • pokazanie, jak kształtowały się nowoczesne metody i ośrodki badawczo-rozwojowe oraz prawo patentowe.

Wykład 7 - XX wiek:

  • omówienie rozwoju techniki, począwszy od 1900 roku do II połowy lat 90-tych;
  • wpływ XX-wiecznych konfliktów zbrojnych na rozwój techniki i zbiorową świadomość;
  • powstanie i rozwój komputera.

Wykład 8 - Historia fotografii:

  • omówienie historii fotografii, rozumianej jako „technika trwałego rejestrowania obrazów z natury za pomocą światła” od czasów pionierskich do końca ery analogowej;
  • przybliżenie  fotografii analogowej jako techniki – rzadko już dzisiaj spotykanej i niszowej. W tym celu omawiane są główne elementy aparatu fotograficznego, materiały światłoczułe i ich rozwój oraz wyposażenie ciemni fotograficznej.

Wykład 9 - Historia kina i telewizji, cz. I – telewizja mechaniczna:

  • powstanie i rozwój techniki filmowej, jako pewnego rodzaju naturalną konsekwencję wynalazku fotografii od momentu powstania taśmy perforowanej 35mm, czyli pierwszego efektywnego i uniwersalnego nośnika;
  • omówienie rozwoju filmu dźwiękowego, a także prób dalszego wzbogacania techniki filmowej (3D, Cinerama); 
  • omówienie mało dzisiaj znanej, pierwszej techniki telewizyjnej, opartej o XIX wieczny wynalazek tarczy Nipkowa.

Wykład 10 - Historia telewizji, cz. II – telewizja elektroniczna:

  • dzieje telewizji II generacji (elektronicznej, analogowej), która obecnie, podobnie jak telewizja mechaniczna, jest już technologią historyczną;
  •  budowa i zasada działania typowego odbiornika CRT oraz przykłady takich odbiorników produkcji polskiej; 
  • omówienie zapisu sygnału video (punktem wyjścia jest tu prototypowy system Phonovision J. Bairda), z uwzględnieniem systemu VHS i jego specyfiki; podsumowanie wad i zalet systemu analogowego, oraz ograniczeń, które doprowadziły do jego zmierzchu.

Wykład 11 i 12 - Historia techniki wodociągowej i kanalizacyjnej:

  • historia techniki wodnociągowe i kanalizacyjnej od czasów starożytnych (z nawiązaniem do okresu prehistorycznego) do współczesności z odniesieniem do przykładu Gdańska, który w XIX wieku znalazł się wówczas w awangardzie nowoczesnych rozwiązań;
  • część poświęcona okresowi nowoczesnemu jest ilustrowana obszernym zbiorem unikalnych, historycznych dokumentów i zdjęć, które w większości nie zostały nigdzie opublikowane i nie są ogólnodostępne, a także własnymi materiałami fotograficznymi i filmowymi autora.

Wykład 13 i 14 - Energia jądrowa:

  • omówienie procesu opanowania przez człowieka energii jądrowej i jej wykorzystania w celach militarnych i pokojowych (energetycznych), od momentu odkrycia promieniotwórczości naturalnej przez H. Bequerela w połowie XIX wieku;

Wykład 15 - Ochrona zabytków i zabytków techniki:

  • omówienie aspektów formalno-prawnych ewidencji i ochrony zabytków z podziałem na zabytki architektury/kultury/sztuki i zabytki techniki;
  • omówienie Karty Weneckiej, powszechnie uznanego źródła dobrych praktyk w zakresie ochrony i konserwacji zabytków a także prowadzenia prac archeologicznych;
  • sporządzanie kart, zarówno ewidencyjnych, jak i tzw. kart białych (na potrzeby rejestru zabytków), ze zwróceniem uwagi na różnice występujące w przypadku zabytków techniki.

Dla kogo: seniorzy oraz wszyscy miłośnicy tematu zajęć. 

Forma zajęć: wykłady

Efekty kształcenia: poszerzenie wiedzy zakresu techniki i wynalazków

Liczba godzin przedmiotu: 30 godzin lekcyjnych

Liczebność grupy: maksymalnie 50 osób

Jednostka realizująca: Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej

Osoba prowadząca zajęcia: dr hab. inż. Michał Klugmann, profesor uczelni