Wychowawco, zapraszamy Ciebie i Twoją klasę na zajęcia z przedmiotu Inżynieria materiałowa. Przedmiot składa się z cyklu 2 zajęć trzygodzinnych, które dotyczą przedstawienia przedmiotu jako interdyscyplinarnej dziedziny nauki wchodzącej na pogranicze biologii, fizyki i chemii.
- Wychowawco, czy dzieci z Twojej klasy znają występujące w przyrodzie stany skupienia?
- Czy dzieci znają takie materiały jak metale, polimery, ceramikę czy materiały kompozytowe i ich właściwości?
- Czy Twoi podopieczni znają anatomię człowieka, a może spotkali się kiedyś z pojęciem "implantów"?
- Czy Twoi podopieczni chcieliby popracować przy mikroskopie świetlnym?
Jeśli tak, to te zajęcia są wprost dla Ciebie i Twojej klasy!
Podczas pierwszych zajęć uczestnicy zapoznają się z budową materii, poznają definicję substancji oraz stanów skupienia. Ponadto omówione zostanie zjawisko dyfuzji i kontrakcji, przedstawione również zostaną filmy ułatwiające zrozumienie opisywanych zjawisk. Uczestnicy warsztatów poznają właściwości różnych substancji chemicznych na przykładzie oleju, cukru oraz plasteliny. Ponadto wykonają doświadczenia których celem będzie otrzymanie substancji w stanie stałym (eksperyment ze skrobią oraz odżywką do włosów), gazowym (eksperyment z balonem, octem oraz sodą oczyszczoną) oraz eksperyment lawa z wykorzystaniem wody, oleju oraz tabletki musującej i barwnika. Następnie zakres obejmie poznanie podstawowych grup materiałów: metali i ich stopów, polimerów, ceramiki oraz materiałów kompozytowych na przykładzie przedmiotów z życia codziennego. Ponadto omówione zostaną właściwości mechaniczne wybranych materiałów. Uczestnicy zapoznają się z badaniami makro i mikroskopowymi materiałów, poznają budowę oraz obsługę mikroskopu świetlnego, a także dowiedzą się jakie są główne przyczyny i mechanizmy niszczenia materiałów konstrukcyjnych na zaprezentowanych eksponatach.
Drugi blok zajęć dotyczyć będzie biomateriałów stosowanych na implanty i sztuczne narządy. Uczestnicy zapoznają się z budową anatomiczną człowieka, poznają przyczyny wprowadzenia sztucznych narządów do organizmu. Zapoznają się z problemami powszczepiennymi. Ponadto uczestnicy dowiedzą się o sposobach poprawy właściwości biomateriałów na przykładzie nasączania bakteryjnej nanocelulozy nanocząstkami srebra i selenu. Zaprezentowane zostaną filmy ułatwiające zrozumienie omówionych zagadnień, a do każdego zagadnienia dzieci samodzielnie wykonają rysunki oraz malunki, które ułatwią zapamiętanie zaprezentowanych podczas warsztatów treści.
Dla kogo:
- przedszkolaki
- klasy 1-3 szkół podstawowych
Liczba godzin: od 3 do 6 godzin lekcyjnych
Liczebność grupy: maksymalnie 12 osób
Jednostka realizująca: Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej
Osoby prowadząca zajęcia: dr inż. Alicja Stanisławska