Matematyka w fizyce: Skalary - nie tylko ryby. Wektory - nie tylko organizmy przenoszące pasożyty, drobnoustroje zakaźne, czy też materiał biologiczny | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2022-04-02

Matematyka w fizyce: Skalary - nie tylko ryby. Wektory - nie tylko organizmy przenoszące pasożyty, drobnoustroje zakaźne, czy też materiał biologiczny

fot. Marcin Stępniak
2 kwietnia 2022 roku na Politechnice Gdańskiej, w ramach projektu „Zdolni z Pomorza”, odbyło się spotkanie akademickie „Matematyka w fizyce: Skalary - nie tylko ryby. Wektory - nie tylko organizmy przenoszące pasożyty, drobnoustroje zakaźne, czy też materiał biologiczny”. Skierowane było do uczniów szkół średnich. Zajęcia odbyły się w formie stacjonarnej. Przygotowanie i poprowadzone zostały przez mgr inż. Dorotę Żarek i Marcina Stępniaka z Centrum Matematyki PG.

Spotkanie było podzielone na trzy części.

Podczas wykładu przedstawiono zagadnienia związane przestrzennym układem współrzędnych i omówiono jego orientację. Omówiono wektory, jego długości, własności działań na wektorach. Wprowadzono definicje i własności iloczynu skalarnego, wektorowego i mieszanego. Wskazano zastosowania iloczynu wektorowego do obliczania pola równoległoboku i trójkąta, a także zastosowania iloczynu mieszanego do obliczania objętości równoległościanu i czworościanu.

Na ćwiczeniach, uczestnicy korzystając z wiedzy nabytej na wykładzie, rozwiązywali różnego rodzaju zadania związane z wektorami. 

Podczas zajęć w  laboratorium komputerowym uczniowie wykorzystując darmowe oprogramowanie GeoGebra wykonywali aplety związane z obliczaniem pola trójkąta i równoległoboku jak również objętości równoległościanu i czworościanu. Prowadzący widząc na jakim etapie są poszczególni uczestnicy mogli im pomagać i udzielać wskazówek w razie potrzeby.

Przykładowe opinie uczniów:

„Zajęcia o ciekawej tematyce, przeprowadzone w interaktywny sposób pozwalający na wyciągnięcie z nich sporej ilości wiedzy. Organizacja na bardzo wysokim poziomie, prowadzący ze świetnym podejściem.”

„Według mnie zajęcia zostały przeprowadzone zrozumiale i w miłej atmosferze. Zrozumiałam wszystkie przekazane przez panią informacje. Oboje z nauczycieli byli bardzo mili i wyrozumiali.”

„Zajęcia były prowadzone w bardzo miłej atmosferze. Był to dobrze spędzony czas gdzie nauczyłem się nowych rzeczy dużo wcześniej niż stałoby się to w szkole.”

30 wyświetleń