W celu poprawnego działania systemu EZD konieczne jest zainstalowanie na komputerze dodatku do systemu Windows o nazwie EZD AddIn.
Umożliwia to aktualizację i tworzenie dokumentów bezpośrednio w systemie EZD PUW oraz podpisywanie dokumentów podpisem kwalifikowanym. 
Link do EZD AddIn.


Użytkownicy systemu Linux i komputerów Apple (w systemie macOS) mogą korzystać z systemu EZD w ograniczonym zakresie.
W tych systemach operacyjnych nie instaluje się dodatku EZD AddIn, który jest dedykowany wyłącznie do systemu Windows.

Na komputerach Apple oraz w systemie Linux, oprócz podstawowych czynności jakie daje EZD, możliwe jest:

  • akceptowanie dokumentów,
  • odczytywanie zawartości dokumentów po wcześniejszym pobraniu na dysk,
  • aktualizacja dokumentów (ikona Aktualizuj dokument w koszulce) i wgranie nowej wersji dokumentu z dysku.

Dedykowane przeglądarki do pracy w EZD to Mozilla Firefox oraz Chrome.

W systemach operacyjnych macOS oraz Linux nie jest możliwe podpisywanie dokumentów certyfikatem kwalifikowanym bezpośrednio w systemie EZD. Aby podpisać dokument należy uprzednio skorzystać z zewnętrznej aplikacji do podpisywania (np. Szafir), podpisać dokument lokalnie na komputerze i skorzystać z opcji Aktualizuj dokument, aby wgrać do systemu EZD podpisany plik.


Dostęp do systemu EZD poza siecią politechniczną jest możliwy za pośrednictwem usługi OpenVPN (Windows i Linux) lub Tunnelblick (OS X - Apple).

W tym celu konieczne jest zainstalowanie oprogramowania na komputerze. Nie należy tej usługi mylić z VPN przez przeglądarkę internetową, gdzie korzysta się z adresu vpn.pg.edu.pl, są to dwie odrębne usługi.

Opis usług dostępny jest na stronie Centrum Usług Informatycznych

Pomocy w zakresie instalacji i konfiguracji udziela Helpdesk Centrum Usług Informatycznych


Aby możliwe było podpisywanie dokumentów podpisem kwalifikowanym w EZD należy:

- posiadać kartę kryptograficzną z podpisem elektronicznym,

- zainstalować na komputerze dedykowane do posiadanej karty kryptograficznej oprogramowanie

- zainstalować na komputerze dodatek EZD AddIn,

- wgrać do EZD certyfikat podpisu: instrukcja.

W systemach operacyjnych macOS oraz Linux nie jest możliwe podpisywanie dokumentów certyfikatem kwalifikowanym bezpośrednio w systemie EZD. Aby podpisać dokument należy uprzednio skorzystać z zewnętrznej aplikacji do podpisywania (np. Szafir), podpisać dokument lokalnie na komputerze i skorzystać z opcji Aktualizuj dokument, aby wgrać do systemu EZD podpisany plik.