Politechnika Wielu Pokoleń - zajęcia "Mechanika dla smyka"

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego upuszczone przedmioty spadają na ziemię, dlaczego można poślizgnąć się na chodniku zimą, a latem już nie? Jak to możliwe, że budujemy mosty tak długie, że łączą kontynenty i wieże tak wysokie, że sięgają chmur? Co mają wspólnego dźwięki i trzęsienia ziemi?

Odpowiedzi na te i inne pytania dostarcza nam dyscyplina, jaką jest mechanika. Odkryj wraz z nami fascynujący świat tej niezwykle ciekawej nauki. Poznaj tajniki mechaniki, wykonaj własny model konstrukcji inżynierskiej i sprawdź, czy nadajesz się na konstruktora.

Blok A dla dzieci w wieku 5-6 lat (przedszkolaki)

Spotkanie A.1 – Siły w mechanice cz. 1: Gdzie jest środek?

  • Prezentacja wyjaśniająca pojęcie i znaczenie siły grawitacji.
  • Omówienie pojęcia środka ciężkości.
  • Budowa konstrukcji wsporczej do empirycznego wyznaczania środka ciężkości.
  • Empiryczne wyznaczanie środka ciężkości figur płaskich.

Spotkanie A.2 – Siły w mechanice cz. 2: Siły na ślizgawce

  • Prezentacja wyjaśniająca pojęcie i znaczenie siły tarcia.
  • Pokaz kilku elementarnych doświadczeń ilustrujących wpływ tarcia.
  • Badanie wpływu czynników takich jak szorstkość powierzchni, wartość nacisku, nachylenie powierzchni na siłę tarcia.

Blok B dla dzieci w wieku 9-12 lat (uczących się w klasach 4-6) 

Spotkanie B.1 – Mechanika konstrukcji budowlanych cz. 1: budujemy mosty

  • Prezentacja – wyjaśnienie pojęć: rozciąganie, ściskanie, zginanie.
  • Pokaz zjawisk – rozciąganie, ściskanie, zginanie.
  • Prezentacja – mosty: rodzaje konstrukcji, wskazanie sposobu pracy poszczególnych elementów.
  • Konkurs na budowę najbardziej wytrzymałego mostu o określonej rozpiętości (zespoły 3 osobowe), test wytrzymałościowy.

Spotkanie B.2 – Mechanika konstrukcji budowlanych cz. 2: drgania i fale

  • Prezentacja – drgania i fale.
  • Pokaz – pomiary drgań i dźwięku.
  • Ćwiczenie – wykonanie modelu budynku szkieletowego, różne sposoby usztywnień konstrukcji, test na stoliku sejsmicznym.
  • Konkurs na budowę najwyższej wieży odpornej na obciążenie sejsmiczne (zespoły 3 osobowe), test dynamiczny.

Blok C dla dzieci w wieku 12-14 lat (uczących się w klasach 7-8)

Spotkanie C.1 – Mały konstruktor cz. 1 – budujemy wieżę

  • Prezentacja – wieże i maszty – różnice, zasada działania, przykłady.
  • Prezentacja zasad minikonkursu „Stawiam na wieżę!”.
  • Budowa najwytrzymalszej wieży z drewna balsowego (zespoły 3 osobowe).

Spotkanie C.2 – Mały konstruktor cz. 2 – testy wytrzymałościowe

  • Prezentacja – badania wytrzymałościowe materiałów – cel, zakres, przykłady.
  • Próby w maszynie wytrzymałościowej – rozciąganie, ściskanie próbek z różnych materiałów.
  • Ćwiczenie – wyznaczanie parametrów materiałowych na podstawie wyników badań.
  • Próby w maszynie wytrzymałościowej – ściskanie konstrukcji wykonanych podczas pierwszego spotkania.
  • Rozstrzygnięcie konkursu „Stawiam na wieżę!” – prezentacja wyników

Forma zajęć: warsztaty

Efekty kształcenia:

  • zapoznanie z podstawami mechaniki poprzez własnoręczne wykonywanie modeli,
  • poszerzenie wiedzy w zakresie konstrukcji inżynierskich (m.in. konstrukcje mostowe),
  • rozwój umiejętności manualnych,
  • nabycie umiejętności prezentacji wyników własnej pracy,
  • kształtowanie umiejętności pracy w zespole.

Liczba godzin przedmiotu: 5 godzin lekcyjnych na każdy blok

Liczebność grupy: maksymalnie 15 osób

Jednostka realizująca: Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej

Osoby prowadzące zajęcia:

  • prof. dr hab. inż. Magdalena Rucka
  • dr inż. Agnieszka Sabik
  • mgr inż. Erwin Wojtczak