
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego upuszczone przedmioty spadają na ziemię, dlaczego można poślizgnąć się na chodniku zimą, a latem już nie? Jak to możliwe, że budujemy mosty tak długie, że łączą kontynenty i wieże tak wysokie, że sięgają chmur? Co mają wspólnego dźwięki i trzęsienia ziemi?
Odpowiedzi na te i inne pytania dostarcza nam dyscyplina, jaką jest mechanika. Odkryj wraz z nami fascynujący świat tej niezwykle ciekawej nauki. Poznaj tajniki mechaniki, wykonaj własny model konstrukcji inżynierskiej i sprawdź, czy nadajesz się na konstruktora.
Blok A dla dzieci w wieku 5-6 lat (przedszkolaki)
Spotkanie A.1 – Siły w mechanice cz. 1: Gdzie jest środek?
- Prezentacja wyjaśniająca pojęcie i znaczenie siły grawitacji.
- Omówienie pojęcia środka ciężkości.
- Budowa konstrukcji wsporczej do empirycznego wyznaczania środka ciężkości.
- Empiryczne wyznaczanie środka ciężkości figur płaskich.
Spotkanie A.2 – Siły w mechanice cz. 2: Siły na ślizgawce
- Prezentacja wyjaśniająca pojęcie i znaczenie siły tarcia.
- Pokaz kilku elementarnych doświadczeń ilustrujących wpływ tarcia.
- Badanie wpływu czynników takich jak szorstkość powierzchni, wartość nacisku, nachylenie powierzchni na siłę tarcia.
Blok B dla dzieci w wieku 9-12 lat (uczących się w klasach 4-6)
Spotkanie B.1 – Mechanika konstrukcji budowlanych cz. 1: budujemy mosty
- Prezentacja – wyjaśnienie pojęć: rozciąganie, ściskanie, zginanie.
- Pokaz zjawisk – rozciąganie, ściskanie, zginanie.
- Prezentacja – mosty: rodzaje konstrukcji, wskazanie sposobu pracy poszczególnych elementów.
- Konkurs na budowę najbardziej wytrzymałego mostu o określonej rozpiętości (zespoły 3 osobowe), test wytrzymałościowy.
Spotkanie B.2 – Mechanika konstrukcji budowlanych cz. 2: drgania i fale
- Prezentacja – drgania i fale.
- Pokaz – pomiary drgań i dźwięku.
- Ćwiczenie – wykonanie modelu budynku szkieletowego, różne sposoby usztywnień konstrukcji, test na stoliku sejsmicznym.
- Konkurs na budowę najwyższej wieży odpornej na obciążenie sejsmiczne (zespoły 3 osobowe), test dynamiczny.
Blok C dla dzieci w wieku 12-14 lat (uczących się w klasach 7-8)
Spotkanie C.1 – Mały konstruktor cz. 1 – budujemy wieżę
- Prezentacja – wieże i maszty – różnice, zasada działania, przykłady.
- Prezentacja zasad minikonkursu „Stawiam na wieżę!”.
- Budowa najwytrzymalszej wieży z drewna balsowego (zespoły 3 osobowe).
Spotkanie C.2 – Mały konstruktor cz. 2 – testy wytrzymałościowe
- Prezentacja – badania wytrzymałościowe materiałów – cel, zakres, przykłady.
- Próby w maszynie wytrzymałościowej – rozciąganie, ściskanie próbek z różnych materiałów.
- Ćwiczenie – wyznaczanie parametrów materiałowych na podstawie wyników badań.
- Próby w maszynie wytrzymałościowej – ściskanie konstrukcji wykonanych podczas pierwszego spotkania.
- Rozstrzygnięcie konkursu „Stawiam na wieżę!” – prezentacja wyników
Forma zajęć: warsztaty
Efekty kształcenia:
- zapoznanie z podstawami mechaniki poprzez własnoręczne wykonywanie modeli,
- poszerzenie wiedzy w zakresie konstrukcji inżynierskich (m.in. konstrukcje mostowe),
- rozwój umiejętności manualnych,
- nabycie umiejętności prezentacji wyników własnej pracy,
- kształtowanie umiejętności pracy w zespole.
Liczba godzin przedmiotu: 5 godzin lekcyjnych na każdy blok
Liczebność grupy: maksymalnie 15 osób
Jednostka realizująca: Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej
Osoby prowadzące zajęcia:
- prof. dr hab. inż. Magdalena Rucka
- dr inż. Agnieszka Sabik
- mgr inż. Erwin Wojtczak