Szanowni Pracownicy i Studenci Politechniki Gdańskiej,
pragnę Was poinformować, że podjęłam decyzję o kandydowaniu na stanowisko Rektora naszej uczelni. To dla mnie nie tylko ogromne wyzwanie, ale również wyjątkowa szansa do aktywnego wkładu w rozwój naszej placówki edukacyjnej i współtworzenia jej przyszłości.
Przez wiele lat pracowałam dla dobra naszej Alma Mater rozpoczynając moją pracę jako doktorantka, a następnie pracownik inżynieryjno-techniczny. Obecnie jestem profesorem tytularnym i kierownikiem katedry. W tym czasie zdobyłam nie tylko wiedzę, ale również doświadczenie, które pozwoliło mi lepiej zrozumieć potrzeby naszej społeczności akademickiej. Mój zasób wiedzy stale rośnie poprzez pracę i rozmowy z Wami. Chcę dążyć do tego, aby uczelnia rozwijała się dynamicznie, umożliwiając zarówno pracownikom, jak i studentom osiąganie najlepszych rezultatów w kształceniu i badaniach naukowych. Chcę stwarzać na Politechnice Gdańskiej atrakcyjne i wspierające środowisko dla pracy i nauki.
W moim programie szczegółowo przedstawiłam moje przekonania dotyczące kilku kluczowych obszarów funkcjonowania naszej Uczelni. Jednakże, to, co uznaję
za najbardziej istotne i co stanowi fundament mojego systemu wartości, to zarysowana w programie koncepcja demokratyzacji i częściowej decentralizacji struktury uczelni. Ta idea opiera się na przekonaniu o istotnej roli aktywnego udziału pracowników i studentów w procesie decyzyjnym. Pragnę, aby to nie tylko głosowanie, ale również zaangażowanie w publiczną debatę stały się fundamentem podejmowania decyzji, tworzenia polityki rozwoju i kształtowania przyszłości naszej uczelni. Wierzę, że taka otwarta i współuczestnicząca struktura przyczyni się do lepszego zrozumienia różnorodnych perspektyw społeczności akademickiej oraz do podejmowania bardziej adekwatnych decyzji, które będą służyły naszej wspólnej misji edukacyjnej.
Chcę, aby Politechnika Gdańska była miejscem, gdzie każdy może rozwijać swoje pasje, zdobywać wiedzę i umiejętności, a także czuć się częścią wspólnoty akademickiej. Liczę na Wasze wsparcie i zaangażowanie w ten cel.
Z poważaniem,
prof. dr hab. inż. Anna Dołęga, kandydatka na Rektora Politechniki Gdańskiej
PROGRAM WYBORCZY
„My z Politechniki Gdańskiej”
Moim zadaniem jako Rektora będzie włączanie wszystkich pracowników i studentów naszej Uczelni w tworzenie lepszego środowiska pracy i nauki oraz budowanie poczucia przynależności, wspólnoty, odpowiedzialności i dumy z bycia Studentem, Absolwentem i Pracownikiem Politechniki Gdańskiej.
Politechnika Gdańska i jej misja jako Uczelni Publicznej
Politechnika Gdańska jest miejscem, gdzie tworzymy i przekazujemy wiedzę kolejnym pokoleniom studentów przygotowując ich do rzetelnej pracy na rzecz i dla dobra społeczeństwa. Badania naukowe prowadzone na naszej Uczelni stanowią wkład w stopniowe poszerzanie wiedzy ludzkości. Zobowiązuję się do konsekwentnego rozwijania tej misji oraz wzmacniania pozycji naszej instytucji jako miejsca, gdzie współistnieją edukacja i badania.
Chciałabym, aby Politechnika Gdańska stała się miejscem dyskusji i debat, które mają na celu nie tylko rozwijanie wiedzy, ale także promowanie krytycznego myślenia i umiejętności analizy, przestrzenią, w której rozwijają się idee, formują się przekonania i tworzy się społeczność akademicka. Wierzę, że Studenci mogą się uczyć nie tylko od swoich nauczycieli, ale także od siebie nawzajem, poddając swoje przekonania próbie w dialogu z innymi. Mam nadzieję, że w mojej kadencji Politechnika Gdańska będzie kształtować odpowiedzialnych obywateli, gotowych aktywnie uczestniczyć w społeczeństwie i podejmować przemyślane decyzje.
Politechnika Gdańska jako Organizacja
W mojej opinii Politechnika Gdańska jako instytucja finansowana przez państwo demokratyczne powinna stanowić odwzorowanie systemu demokratycznego. Jako Rektor przedstawię na posiedzeniu Senatu projekt zmian w Statucie Politechniki Gdańskiej, który ustanowi tryb powoływania i odwoływania organów uczelni, w tym podmioty uprawnione do wskazywania kandydatów na rektora, oraz sposób organizowania wyborów do organów uczelni, skład rady uczelni oraz senatu, zasady i tryb funkcjonowania rady uczelni, senatu i kolegium elektorów. W zaproponowanym projekcie Statutu Politechniki Gdańskiej lub załącznikach do Statutu Senatorowie określą tryb powoływania i odwoływania osób do pełnienia funkcji kierowniczych w uczelni w tym: Dziekanów Wydziałów, Prodziekanów, Dyrektorów Instytutów i innych głównych stanowisk kierowniczych w uczelni.
Planuję wraz z Senatorami tworzyć i udostępniać pracownikom Uczelni listy celów i priorytetów finansowych stymulujących rozwój całej Uczelni.
Jako Rektor będę zarządzać uczelnią jako federacją wydziałów współpracujących i tworzących spójną całość w ramach instytucji edukacyjnej. Wydział na uczelni będzie posiadał określoną Statutem autonomię w kwestiach takich jak wskazanie Rektorowi Dziekana poprzez przeprowadzenie procesu wyborczego, tworzenie programów nauczania, badania, rekrutacja czy organizacja życia studenckiego. Struktura federacji pozwala uczelni na dynamiczne adaptacje do zmieniających się warunków i trendów w edukacji oraz na rynku pracy. Poszczególne wydziały mogą szybko reagować na nowe wyzwania i potrzeby, co sprzyja elastyczności instytucji. Jak największe możliwe środki są dzielone według wypracowanych na posiedzeniach Senatu kryteriów oraz alokowane na Wydziały, które tymi środkami zarządzają. Jednocześnie Wydziały są obowiązane do zachowania dyscypliny finansowej.
Politechnika Gdańska dla Kształcenia
Jako Uczelnia Politechnika Gdańska ma obowiązek zapewniania studentom nowoczesnej edukacji, łączącej studia akademickie ze stopniowym włączaniem studentów w badania naukowe. W związku z tym jako Rektor Politechniki Gdańskiej będę zabiegać o możliwość rozwoju kadry dydaktycznej i umożliwienie pracownikom dydaktycznym naszej uczelni rozwoju naukowego w dydaktyce przedmiotów ścisłych. Zobowiązuję się lobbować na rzecz utworzenia odpowiedniej Dyscypliny w Dziedzinie Nauk Społecznych.
Jako Rektor Politechniki Gdańskiej będę zabiegać o to, aby w miarę możliwości finansowych Politechnika Gdańska wprowadzała do programu kształcenia przedmioty obieralne, finansowane z centralnej puli kosztów uczelnianych, tak, aby umożliwić Studentom poszerzenie oferty edukacyjnej. Ze względu na finansowanie ze środków centralnych liczba dofinansowanych przedmiotów w ramach przedmiotu obieralnego będzie ograniczona do możliwości finansowych Rektora, ale nie mniejsza niż dwa. Wydziały mogą oferować dodatkowe przedmioty w ramach swoich możliwości finansowych.
W dyskusji z Dziekanami będę promować ideę wprowadzania elastycznych harmonogramów zajęć, umożliwiających studentom pracę w trakcie odbywania Studiów II stopnia, aby ułatwić im decyzję o kontynuowaniu studiów i start na ścieżce naukowej.
Będę promować na wszystkich Wydziałach ideę prac inżynierskich wdrożeniowych wykonywanych we współpracy z przemysłem w celu dostosowania kształcenia do aktualnych potrzeb rynku pracy.
Będę zabiegać o przedstawianie na posiedzeniach Rady Wydziału statystycznych wyników oceny okresowej nauczycieli akademickich przez Prodziekana d.s. studenckich.
Politechnika Gdańska dla Studentów
Jako Rektor będę zabiegać o dotację na powiększanie puli miejsc w akademikach poprzez aktywne lobbowanie na poziomie krajowym i lokalnym w celu zdobycia dodatkowych środków finansowych na budowę nowych akademików. Planuję utworzenie zespołu ds. rozwoju kampusu, który monitoruje postępy projektów i dba o efektywne wykorzystanie pozyskanych funduszy. Zobowiązuję się dbać o wyposażenie akademików co obejmuje stopniowy zakup sprzętów agd nadających się do zastosowania w budynkach o dużej liczbie użytkowników, takich jak pralki przemysłowe, oraz dbać regularne przeglądy stanu technicznego i bezpieczeństwa wyposażenia akademików.
Jako Rektor planuję przekazywać na Wydziały środki na działalność kół studenckich, wspierać inicjatywy społeczne i kulturalne oraz targi pracy na terenie kampusu.
Chciałabym rozwijać programy mentorskie, które umożliwią starszym studentom dzielenie się swoimi doświadczeniami i wiedzą z młodszymi kolegami.
Politechnika Gdańska jako Pracodawca
Jako Rektor Politechniki Gdańskiej, będę aktywnie poszukiwać dodatkowych środków finansowych, przeznaczając je na rozbudowę i modernizację infrastruktury naszego kampusu. Moim celem będzie stworzenie bezpiecznego i otwartego na wszystkich środowiska pracy oraz nauki, które wspiera rozwój naszej społeczności akademickiej.
Zamierzam organizować spotkania z pracownikami oraz przygotować platformę online do składania propozycji, opinii, wniosków, komentarzy, aby umożliwić pracownikom aktywny udział w decyzjach uczelnianych.
Planuję stworzyć wraz z Prorektorami transparentny system rekrutacji pracowników wszystkich szczebli oraz system powiązania zakresu obowiązków i charakteru stanowiska pracy z wysokością wynagrodzenia. Chciałabym utworzyć system oceny wszystkich pracowników - nauczycieli akademickich, naukowców, pracowników administracji, pracowników inżynieryjno-technicznych, pracowników obsługi - pozwalający na premiowanie jakości, efektywności i osiągnięć dla wszystkich pracowników uczelni.
W mojej opinii system oceny pracownika powinien być progresywny i uzależniać kryteria oceny od stażu pracy. Ma to za zadanie ułatwienie startu początkującym pracownikom lub osobom powracającym do pracy po urlopie rodzicielskim lub urlopie bezpłatnym.
Jako Rektor zwrócę się do Kwestora o regularne analizy płacowe, umożliwiające identyfikację obszarów, gdzie występują największe różnice płacowe między pracownikami. Wynagrodzenia będą analizowane na podstawie stażu pracy, kwalifikacji, doświadczenia zawodowego i innych istotnych czynników. Będę zabiegać o redukcję największych różnic płacowych np. poprzez przyznanie części dostępnych podwyżek w formie kwotowej. Deklaruję dbanie o transparentność kryteriów przyznawania podwyżek oraz o to, aby pracownicy rozumieli te kryteria i je akceptowali.
Będę starała się stworzyć sprawiedliwy i zrozumiały sposób dystrybucji środków wypracowanych przez pracowników Politechniki Gdańskiej.
Jako Rektor chcę wspierać pracowników w rozwijaniu umiejętności wspomagających skuteczne wykonywanie powierzonych im zadań poprzez system szkoleń i staży dla pracowników wszystkich szczebli w tym kadry kierowniczej.
Zobowiązuję się do aktywnego przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji w miejscu pracy, niezależnie od płci, rasy, wyznawanej religii, orientacji seksualnej, wieku czy niepełnosprawności. Będę działać skutecznie, aby stworzyć środowisko pracy wolne od mobbingu i dbać o równość i szacunek w naszej społeczności.
Jako Rektor Politechniki Gańskiej będę zabiegać o wprowadzenie do Ustawy o Szkolnictwie Wyższym urlopu Sabbatical – okresu płatnego urlopu udzielanego nauczycielowi akademickiemu lub innemu pracownikowi na cele nauki lub podróży, co pewien dłuższy okres pracy (7 lat). Urlop Sabbatical nie jest urlopem dla poratowania zdrowia i ma na celu przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu.
W dyskusji z Dziekanami, czerpiąc z dobrych praktyk już istniejących na Wydziałach, chcę stworzyć skuteczny system informacji pracowników o istotnych kwestiach związanych z ich zatrudnieniem, takich jak zmiany w warunkach pracy, polityce uczelni czy przepisach bezpieczeństwa.
Politechnika Gdańska jako Uniwersytet Badawczy
Jako kandydatka na Rektora deklaruję, że będę wspierać ideę „Uczelni badawczych” jako koncepcję wyłaniania, zarządzania, internacjonalizacji i finansowania najlepszych Uniwersytetów w Polsce. Jednocześnie jako Rektor Uniwersytetu Technicznego będę zabiegać o takie kryteria ewaluacji uczelni, które pozwalają na docenienie wszystkich efektów działalności twórczej jej pracowników: książek, publikacji, patentów, projektów
i wdrożeń.
Będę zabiegać o to, żeby Politechnika Gdańska utrzymała i wzmacniała swoją pozycję naukową dbając o:
- Wprowadzenie programów rozwoju zawodowego, obejmujących zarówno rozwój dydaktyczny, jak i badawczy; tworzenie systemu nagród i zachęt dla wybitnych naukowców.
- Odciążenie kadry naukowo-dydaktycznej od wykonywania działań administracyjnych, związanych z postępującą biurokratyzacją. Czynności administracyjne będą realizowane przez pracowników administracji centralnej
i wydziałowej, którzy zapewnią wsparcie pracowników naukowo-dydaktycznych poprzez dostarczanie im aktualnych informacji dotyczących sposobu ubiegania się o projekty, rozliczanie kosztów projektów, realizację zamówień i ich rozliczanie etc. Pracownicy administracji będą zachęcani do wspierania naukowców poprzez system nagród wypłacanych z narzutów projektów i badań zleconych. - Utworzenie elastycznych kryteriów (widełki od-do) przyznawania zniżek z pensum dydaktycznego dla wyróżniających pracowników badawczo-dydaktycznych.
- Przyznawanie pracownikom naukowo-dydaktycznym opiekującym się doktorantami godzin dydaktycznych.
- Wspieranie młodych pracowników naukowych w pierwszym okresie ich pracy na Politechnice Gdańskiej (33 miesiące) poprzez system stypendiów przyznawanych w trybie konkursowym umożliwiających rozpoczęcie i kontynuowanie samodzielnej pracy naukowej.
- Wyróżnianie wiodących autorów publikacji i projektów realizowanych przez pracowników Politechnice Gdańskiej za pomocą wprowadzenia odpowiednich i opartych na merytorycznych przesłankach kryteriów do systemu nagradzania pracowników (np. autor pierwszy, korespondencyjny, autor projektu, wdrożenia).
- Etykę prowadzenia badań naukowych.
- Dalsze rozwijanie strategicznych partnerstw z innymi renomowanymi instytucjami naukowymi na poziomie krajowym i międzynarodowym obejmujących utworzenie programów współpracy z zagranicznymi instytucjami naukowymi w celu wspólnego prowadzenia badań oraz wymiany międzynarodowej kadry naukowej i studentów w celu zwiększenia różnorodności perspektyw i doświadczeń.
- Stałe poszukiwanie alternatywnych źródeł finansowania projektów badawczych oraz zabieganie o środki na inwestycje w nowoczesną infrastrukturę laboratoryjną, aparaturową oraz technologiczną dla efektywnego prowadzenia badań. Tworzenie listy priorytetów dla takich inwestycji. Stworzenie mechanizmów finansowania kosztochłonnej aparatury z budżetu centralnego Politechniki Gdańskiej.
- Rozwijanie współpracy z sektorem przemysłowym w celu transferu technologii i wdrażania innowacji, przy jednoczesnym dbaniu o ochronę praw autorskich pracowników i uczelni.
- Kształcenie studentów w duchu naukowego myślenia, kreatywności i umiejętności rozwiązywania problemów oraz promowanie uwzględniania najnowszych osiągnięć naukowych w programach przedmiotów.
Politechnika Gdańska jako Uniwersytet Techniczny
Politechnika Gdańska jest Uniwersytetem Technicznym i kształci kadry zawodowe dla wszystkich gałęzi gospodarki. Na osiągnięcia pracowników uczelni technicznej składają się publikacje, patenty, projekty badawcze, techniczne, ekspertyzy i inne usługi badawcze realizowane na uczelni i przynoszące jej wymierne korzyści finansowe oraz prestiż.
W ocenie aktywności pracowników uczelni inżynieryjno-technicznej zamierzam uwzględniać i nagradzać wszystkie wymienione aspekty ich działalności.
Jako przedstawicielka Politechniki Gdańskiej chcę aktywnie promować koncepcję industrializacji oraz rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej Pomorza. Stworzę dedykowany dział w celu prowadzenia analizy dotyczącej obecnego poziomu uprzemysłowienia regionu, celem gromadzenia aktualnych informacji i sugestii dotyczących profilu edukacyjnego absolwentów.
Jestem przekonana, że Politechnika Gdańska, jako uczelnia techniczna, powinna na bieżąco analizować wyzwania społeczne, takie jak kryzys energetyczny, zanieczyszczenie środowiska, przerwy w łańcuchach dostaw, a także narastające konflikty społeczne i militarnie. Naszym zadaniem jest dostarczanie innowacyjnych rozwiązań dla wymienionych i innych, nieznanych dzisiaj problemów, przyczyniając się do dobrostanu i rozwoju społeczeństwa.
W celu ułatwienia studentom Politechniki Gdańskiej dostępu do staży i praktyk studenckich w firmach zaproponuję nawiązanie ściślejszej współpracy oraz stworzenie stale aktualizowanej listy zakładów przemysłowych ułatwiającej studentom odbywanie praktyk
i staży w zawodzie.
Politechnika Gdańska jako Uczelnia Pomorza
W związku z realizacją swojej podstawowej misji Politechnika Gdańska jako Uczelnia Publiczna na Pomorzu stale tworzy i nadal będzie tworzyć ofertę wykorzystania jej zasobów: nauczycieli, ekspertów naukowych, aparatury i innej infrastruktury przez otoczenie społeczne i gospodarcze w odpowiedzi na jego potrzeby. Uważam jednak, że praca na rzecz otoczenia gospodarczego nie może naruszyć naszej głównej misji jaką jest przekazywanie i zdobywanie wiedzy.
Będę motywować pracowników Politechniki Gdańskiej do promowania wyników badań i osiągnięć uczelni w zrozumiały sposób dla społeczeństwa i uczestniczenia w organizowaniu wydarzeń naukowych otwartych dla społeczności lokalnej z ponownym wskazaniem, że nie powinno to zakłócać procesu dydaktycznego i badawczego.
Jako Rektor Politechniki Gdańskiej będę zabiegać o dalszą współpracę z Uczelniami Pomorza w ramach Federacji Uczelni. Jednocześnie uważam, że wymaga to dalszej dyskusji i zabiegania o zmiany w Ustawie. Będę dążyć do strategicznego zacieśniania współpracy, przy utrzymaniu rozpoznawalnej marki jaką jest Politechnika Gdańska zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej.