Data dodania: 2022-08-31
Niemal milion złotych na nowe działania Centrum Nowoczesnej Edukacji
„Doskonałość dydaktyczna uczelni” to projekt MEiN, którego celem jest wsparcie zmian organizacyjnych i podniesienie kompetencji kadr w systemie szkolnictwa wyższego.
Realizacja projektu przyczyni się do wdrażania reform na uczelniach w zakresie m.in. zarządzania procesem dydaktycznym, zarządzania jakością kształcenia, jak i rozwoju kadry dydaktycznej, dydaktyczno-naukowej, kadry wspierającej proces dydaktyczny.
– Bardzo się cieszymy, że MEiN tak pozytywnie oceniło nasz wniosek i otrzymaliśmy pełną kwotę dofinansowania, o którą się ubiegaliśmy – mówi prof. Joanna Mytnik, dyrektor Centrum Nowoczesnej Edukacji i kierownik projektu – Dzięki temu jeszcze skuteczniej będziemy mogli wspierać rozwój kompetencji dydaktycznych naszych nauczycieli akademickich, oferując im różnorodne i dostosowane do ich potrzeb wsparcie.
Projekt skupia się na realizacji trzech głównych zadań. Pierwszym z nich jest opracowanie systemu certyfikacji nauczycieli akademickich, który zostanie wdrożony na uczelni w roku akademickim 2023/2024.
– Takim system to dla nas duże wyzwanie. Trzeba mądrze zaprojektować całą sieć ścieżek rozwoju nauczyciela, dając mu zarówno szereg możliwości poszerzania wiedzy i umiejętności w interesujących go obszarach i zatroszczyć się o to, by każda taka droga zapewniała zdobycie kompletu kompetencji w wybranej ścieżce włącznie z podstawami metodyki nauczania niezależnie od wybranej ścieżki. Bardzo ważny jest także system nagradzania i doceniania nauczycieli oraz zadbanie o ich dobrostan. Chcielibyśmy, by system certyfikacji został wdrożony od roku akademickiego 2023/2024 – podkreśla prof. Mytnik.
Drugim zadaniem jest szeroka oferta szkoleń skierowanych do wykładowców, które będą prowadzone na trzech poziomach zaawansowania. W planach jest realizacja 62 szkoleń warsztatowych z 24 tematów skupiających się na 7 obszarach: metodyka nauczania, neuronaukowe podstawy uczenia się, nowe technologie, komunikacja, praca z grupą wielokulturową, warsztat narzędziowy nauczyciela oraz dobrostan nauczyciela.
Zapisy na szkolenia zostaną otwarte już 26 września. Wykładowcy, którzy wezmą udział w szkoleniach na poziomie najwyższym, mistrzowskim, będą mieli możliwość uczestniczenia w pięciodniowych wyjazdach studyjnych do wiodących europejskich uczelni w celu nawiązania współpracy z mentorem, obserwacji efektów wdrażania wybranej metody, wymiany doświadczeń, a następnie zaimplementowania tych efektów na PG. Oprócz szkoleń stacjonarnych zaprojektowane i wdrożone zostaną kursy e-learningowe z najważniejszych tematów.
Dzięki dofinansowaniu z POWER przygotowywany jest także program wsparcia studentów pierwszego roku wszystkich wydziałów PG w uczeniu się fizyki, który będzie prowadzony przez doktorantów. Program obejmuje 3 poziomy wsparcia:
- tutoriale (dostępne online na kanale youtube Centrum Nowoczesnej Edukacji),
- streamowane szkolenia grupowe (odbywające się na sali),
- konsultacje indywidualne.
Dodatkowo zostaną stworzone edukacyjne interaktywne i multimedialne materiały wsparcia oraz kurs e-learningowy dostępny na stałe dla wszystkich studentów.