Data dodania: 2023-06-19
Studenci WETI na spotkaniu z badaczem i wiceprezydentem firmy META
Profesor Yann LeCun otrzymał w 2018 roku nagrodę Turinga (traktowaną często jak „Nagroda Nobla w informatyce”). Oprócz pracy na uczelni w Nowym Jorku jest wiceprezydentem i głównym badaczem AI w firmie Meta (Facebook). Studenci Wydziału ETI wraz z opiekunem, profesorem Jackiem Rumiński, zostali zaproszeni na spotkanie z zespołem profesora Yanna LeCuna w celu dyskusji na temat wzajemnie prowadzonych prac. W czasie spotkania naukowcy z Nowego Jorku zaprezentowali niezwykle ciekawe prace dotyczące rozwoju algorytmów uczenia maszynowego jak i ich zastosowania m.in. do syntezy muzyki czy syntezy związków chemicznych. Również członkowie grupy z PG mieli możliwość przedstawienia swoich prac badawczych, szczególnie realizowanych w ramach projektów magisterskich. Tematyka prac polskich studentów spotkała się z dużym zainteresowaniem wśród uczestników spotkania.
Wizyta studyjna była możliwa dzięki kilkuletniej współpracy profesora Jacka Rumińskiego z profesorem Alfredo Canziani, bezpośrednim współpracownikiem Yanna LeCunna. Profesor Alfredo Canziani jest uważany za jednego z najlepszych nauczycieli w zakresie uczenia maszynowego i kilkukrotnie gościł na Wydziale ETI w ramach organizowanych przez grupę prof. Jacka Rumińskiego czterech edycji International Summer School on Deep Learning (www.dl-lab.eu).
Grupa polskich studentów odwiedziła wcześniej inną uczelnię amerykańską: Virginia Commonwealth University na zaproszenie profesora Milos Manica. Profesor Manic jest Dyrektorem Centrum Cyberbezpieczeństwa, a jednocześnie wybitnym specjalistą w zakresie informatyki. W czasie wizyty studyjnej w VCU grupa z Polski odwiedziła liczne laboratoriach na dwóch wydziałach: informatyki oraz inżynierii biomedycznej. Zorganizowano również szereg prezentacji dotyczących wzajemnie prowadzonych badan naukowych. Warto podkreślić, że Virginia jest kluczowym amerykańskim stanem w zakresie centrów danych, tak istotnych w rozwoju współczesnej sztucznej inteligencji, a jednocześnie powiązanych z zapewnieniem kluczowej infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa danych.
Udział w obu wizytach był inspiracją do rozwoju w zakresie prowadzonych badań w tematyce sztucznej inteligencji. Wizyty studyjne są doskonałą metodą poszerzenia wiedzy oraz zdobycia dodatkowych kompetencji poza tradycyjnymi formami uczenia. Stało się to możliwe dzięki realizacji projektu „Akademia Innowacyjnych Zastosowań Technologii Cyfrowych (AI Tech)”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, oś priorytetowa nr 3 „Cyfrowe kompetencje społeczeństwa”, działanie nr 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”.