Czy współpraca popłaca? O współczesnych uwarunkowaniach współdziałania naukowców

Rozmowa będzie dotyczyła dwóch płaszczyzn – wewnątrz oraz zewnątrz uczelnianej.

Wyzwania wewnątrzuczelniane są związane z Ustawą o szkolnictwie i nauce z 2018 r., która otworzyła przestrzeń do nowej organizacji uczelni. Możliwości te nie zostały w pełni wykorzystane. W wielu uczelniach wprowadzono zmiany w taki sposób, aby niczego w praktyce nie zmienić (tzw. zmiany pierwszego rodzaju), co oznacza petryfikację status quo. Skostniałe struktury stanowią barierę utrudniającą współpracę naukowców.

Oto pytania, na które spróbujemy znaleźć odpowiedź:

  • Jakie struktury organizacyjne: katedry czy zespoły badawcze tworzone horyzontalnie?
  • Jak przełamać bariery, które powodują, że łatwiej o współpracę międzynarodową aniżeli o współpracę między osobami pracującymi w sąsiednich pokojach?

Wzajemne relacje uczelnia – otoczenie wpisują się w pojęcie społecznej odpowiedzialności uczelni, co oznacza tworzenie wartości wspólnej (creating shared value), czyli wpisanie działań społecznych w strategię uczelni. Sukces uczelni i dobro społeczne nie są grą o sumie zerowej. Warunkiem koniecznym, aby tak się stało jest powiązanie istoty przesłania EuroScience Open Forum w Katowicach: „Życie zmienia naukę” z przesłaniem Nauka zmienia życie. A rola młodych pracowników nauki jest tu nie do przecenienia.

Oto pytania, na które będziemy poszukiwać odpowiedzi.

  • Jakie działania podjąć, aby urzeczywistnić stwierdzenie: sukces uczelni i dobro społeczne było grą o sumie dodatniej (win-win)?
  • Jakie działania podjąć, aby odpowiedzieć na pytania: Czy uniwersytet jest potrzebny biznesowi? Czy biznes jest potrzebny uniwersytetowi? była jednoznacznie pozytywna?
  • Co w praktyce oznacza społeczna odpowiedzialność uczelni?