Temat: Czy możliwości uczelni są w stanie zaspokoić głód młodego pokolenia?

Prowadząca: prof. dr hab. inż. Ewa Lechman

Współczesną akademię nękają dysonanse. Dysonanse natury poznawczej, postrzegania i oczekiwań, wiedzy i doświadczenia. Dysonanse, które przede wszystkim są identyfikowalne na linii „Młodzi-Starzy”. Nie ulega wątpliwości, że uczelnia, aby stać się „dobrym miejscem dla rozwoju” powinna odpowiadać oczekiwaniom i potrzebom Młodych, jednocześnie zachowując najwyższe standardy etyczne, standardy w jakości pracy naukowej i dydaktycznej. Akademia powinna próbować pogodzić współczesne trendy „fast&easy” z tym, czego nauka wymaga czyli „slow&hard”.

W tym kontekście rodzą się pytania: czego oczekują Młodzi Naukowcy? Młodzi chcący jednocześnie odpowiadać na współczesne trendy „fast”, a jednocześnie pragnący ugruntować swoją pozycję w akademii, co wymaga niejednokrotnie „slow”? Jak akademia może i powinna na owe oczekiwania Młodych odpowiedzieć? Jak Młodzi uczelnie widzą i jakie mają o niej wyobrażenia? Czy potrafią odejść od „Ja” i działać dla „Nas” jako dobra wspólnego? Jak pogodzić osiąganie krótkookresowych korzyści z długofalowymi celami, gdy te są rozbieżne?

Podczas warsztatu zmierzmy się z wyzwaniami:

  1. Jakie są oczekiwania młodych adeptów nauki? Oczekiwania względem ścieżki rozwoju, wsparcia (nie finansowego, a merytorycznego), ich akademickiej pozycji, wpływu na losy akademickie własne i uczelni.
  2. „Co mnie boli”, czyli co w akademii Młodych uwiera najbardziej?
  3. Jak Młodzi postrzegają akademię? Spróbujemy skonfrontować opinie versus rzeczywistość.
  4. Co akademia Młodym zaoferować może?

Skupimy się na identyfikowaniu rozwiązań. Konfrontujmy opinie z rzeczywistością, oczekiwania z realnymi możliwościami.