Czy Polskie uczelnie kształcą efektywnie? Polski pomysł na sukces (albo porażkę…)
- mgr inż. Adam Olszewski, Politechnika Gdańska, członek Krajowej Reprezentacji Doktorantów – prowadzący panel
- dr Krzysztof M. Maj, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
- dr hab. Joanna Mytnik, prof. Politechniki Gdańskiej
- prof. dr hab. Izabela Święcicka, Uniwersytet w Białymstoku
Efektywność kształcenia w polskich uczelni wyższych to temat, który budzi wiele emocji i kontrowersji. Czy nasze uczelnie naprawdę przygotowują studentów do wyzwań współczesnego rynku pracy, czy niedoszłych absolwentów czeka bolesne zderzenie z rzeczywistością? Efektywne kształcenie to klucz nie tylko do indywidualnego sukcesu absolwentów, ale również do rozwoju gospodarczego i społecznego całego kraju. Polskie uczelnie stoją przed wyzwaniem dostosowania programów nauczania do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku pracy oraz sytuacji geopolitycznej. Z tego powodu istnieje konieczność wdrażania nowych technologii i metod dydaktycznych, aby nie tylko przekazywać wiedzę, ale również rozwijać umiejętności praktyczne i społeczne. Podczas tego panelu dyskusyjnego zmierzymy się z tymi zagadnieniami, analizując obecne problemy i możliwości poprawy systemu edukacji wyższej w Polsce. Porozmawiamy również o kształceniu nowej kadry akademickiej i o tym, czy opłaca się zostać naukowcem. Czy nasze uczelnie są gotowe na przyszłość, czy polskie szkolnictwo wyższe utknęło na mieliźnie?
Zagadnienia, z którymi spróbujemy się zmierzyć w trakcie panelu, obejmują:
- Społeczna rola kształcenia - Jak uczelnie wyższe wpływają na rozwój społeczeństwa i jakie jest ich znaczenie w promowaniu wartości społecznych, etycznych i obywatelskich.
- Jak wygląda obecna sytuacja w edukacji wyższa w Polsce - obecne problemy i wyzwania edukacji wyższej. Poszukiwanie latarni morskiej dla Polskiej nauki.
- Czy uczelnie skutecznie kształcą obywateli i nowe kadry akademickie - czy studia są odpowiednio przystosowane do przygotowania studentów do życia zawodowego i obywatelskiego? Czy ludzie chcą być naukowcami?
- Czy zachęca się (i pozwala) absolwentom do zostanie na uczelni – możliwości kariery akademickiej dla najlepszych absolwentów. Czy istnieje strategia zatrzymywania talentów na uczelni?