Najbardziej innowacyjni nauczyciele akademiccy nagrodzeni | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2022-10-14

Najbardziej innowacyjni nauczyciele akademiccy nagrodzeni

Na zdj. od prawej: prof. Krzysztof Wilde, rektor PG, prof. Joanna Mytnik, dyrektor Centrum Nowoczesnej Edukacji PG, prof. Mariusz Kaczmarek, prof. ds. kształcenia, prof. Barbara Wikieł, prorektor ds. studenckich, dr hab. inż. arch. Marek Wysocki z Wydziału Architektury
Webquest akademicki, interdyscyplinarna szkoła leśna, wirtualne laboratorium – to niektóre z trzynastu projektów nauczycieli akademickich nagrodzonych w drugiej edycji Konkursu Innowacji Dydaktycznych zorganizowanego przez Centrum Nowoczesnej Edukacji PG.

W ramach drugiej edycji konkursu wpłynęły 32 projekty na łączną kwotę 571 tys. zł, najwięcej z Wydziału Architektury oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska. Nagrodzono 5 projektów z Wydziału Architektury, 3 z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska, 2 z Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, 2 z Wydziału Zarządzania i Ekonomii oraz jeden projekt z Centrum Języków Obcych. Na ich realizację rektor przeznaczył w sumie 206 tys. zł.

W uroczystym wręczeniu nagród, które odbyło się 11 października w Sali Senatu, oprócz laureatów udział wzięli prof. Krzysztof Wilde, rektor Politechniki Gdańskiej, dr Barbara Wikieł, prof. PG, prorektor ds. studenckich, dr hab. inż. Mariusz Kaczmarek, prof. PG, prorektor ds. kształcenia oraz dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektor Centrum Nowoczesnej Edukacji i członkowie komisji konkursowej. Uroczystość prowadziła przewodnicząca komisji konkursowej, Olga Ludyga, zastępczyni dyrektora CNE.

– Jesteście ambasadorami wspaniałej dydaktyki. Tego rodzaju inicjatywy na pewno będą kontynuowane. Bez dobrych studentów nie ma silnej Politechniki, a żeby mieć studentów trzeba mieć świetną dydaktykę – powiedział prof. Krzysztof Wilde, zwracając się do laureatów. – Atrakcyjna i efektywna dydaktyka, zwłaszcza na pierwszych latach studiów jest kluczem do sukcesu, aby najpierw wyłonić najlepszych i potem pozwolić im się rozwijać – dodał rektor.

Ten konkurs pozwala myśleć o dydaktyce w kategoriach innowacji, motywuje nauczycieli do uważnego patrzenia na otaczający świat i poszukiwania niestandardowych rozwiązań, które wnoszą nową jakość w proces kształcenia. Tegoroczne nagrodzone rozwiązania skupiają się wokół dwóch tematów: kształtowania świadomości studentów w projektowaniu przestrzennym, także z uwzględnieniem projektowania zieleni oraz wykorzystania środowiska VR, gier i grywalizacji w nauczaniu – podkreśla prof. Joanna Mytnik, dyrektor CNE.

Nagrodzone projekty

  • „Szkoła Letnia w Wieżycy. Tworzywo roślinne w planowaniu odpornych ekosystemów miast i wsi”, dr hab. inż. Anna Górka, prof. PG

Projekt polega na realizacji interdyscyplinarnej szkoły letniej przygotowującej studentów Wydziału Architektury do projektowania i planowania odpornych ekosystemów miast i wsi z wykorzystaniem tworzywa roślinnego. Dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom, wraz z mieszkańcami Piotrowa, studenci założą ogródek pokazowy, który może stać się w przyszłości przedmiotem obserwacji i nowych aktywności.

  • „Hybrydowy (kon)kurs projektowania gier w Unity”, dr inż. Mariusz Szwoch, prof. PG

W ramach projektu studenci zapoznają się z procesem tworzenia gier wideo z wykorzystaniem nowoczesnego i popularnego silnika gier Unity. W 2-4 osobowych grupach stworzą koncepcję własnej gry, która bierze udział w konkursie. Stworzone gry prezentowane będą na forum grupy dziekańskiej i poddawane ocenie przez wszystkich studentów i prowadzącego (waga po 50 proc.). Najlepsze projekty zostaną zaprezentowane na forum całego roku.

  • „Symulacja drogą do świadomości o projektowaniu dla osób ze szczególnymi potrzebami” i „Wizja lokalna upgrade - rozpoznanie barier dzięki wcieleniu w role OzSzP”, dr hab. inż. arch. Marek Wysocki, prof. PG i mgr inż. arch. Joanna Kowalewska

Projekt realizowany będzie w ramach zajęć wprowadzających tematykę Projektowania Uniwersalnego (PU) na WA. Ich elementem staną się warsztaty świadomościowe z wykorzystaniem symulatorów takich jak wózki inwalidzkie i dziecięce (w tym bliźniacze), symulatory starości, ciąży oraz wad wzroku, białe laski, kule ortopedyczne. Dzięki możliwości skorzystania ze sprzętu studenci będą mogli doświadczyć barier i odwołać się do własnych odczuć w zetknięciu z nimi.

  • „Webquest akademicki w nauczaniu metod ilościowych”, dr Aneta Sobiechowska-Ziegert, prof. PG

Proponowana metoda wykorzystuje możliwości technologii informacyjnej, aktywizuje studentów do poszukiwania informacji w sieci i selekcjonowania jej pod kątem przydatności w rozwiązywaniu konkretnych zadań.

  • „Praktyczno-symulacyjne wsparcie zajęć z zakresu zarządzania jakością realizacji projektów”, dr Anna Zielińska

Celem projektu jest stworzenie gry symulacyjnej dotyczącej zarządzania jakością projektów w odniesieniu do ich różnej złożoności oraz odnoszących się do różnych obszarów kulturowych. Gra ma być oparta o studia przypadków zawarte w literaturze przedmiotu oraz realne doświadczenia osób ją tworzących.

  • „Wirtualne laboratorium z mechaniki gruntów” i „Skonsultuj projekt z branżystą”, dr inż. Witold Tisler

Projekt „Wirtualne laboratorium z mechaniki gruntów” polega na stworzeniu trójwymiarowego środowiska graficznego na potrzeby studentów przedmiotu Mechanika Gruntów. Przygotowana aplikacja umożliwi indywidualny kontakt studenta z aparaturą badawczą, którą będzie on mógł samodzielnie złożyć, rozłożyć oraz uruchomić krótką animację badania.

Projekt „Skonsultuj projekt z branżystą” zakłada długofalową współpracę studenta z doświadczonym projektantem-praktykiem. Dzięki niej studenci już na początkowym etapie nauki poznają wyzwania, jakie stawia branża budowlana, co pozwoli im lepiej planować ścieżkę rozwoju zawodowego.

  • „W poszukiwaniu równowagi: aplikacja do nauki analizy statycznej układów prętowych”, dr inż. Katarzyna Szepietowska

Celem projektu jest stworzenie aplikacji rozwijającej umiejętność wyznaczania i interpretacji wykresów sił wewnętrznych. Studenci przy użyciu interaktywnej aplikacji będą mogli ćwiczyć sporządzanie wykresów sił wewnętrznych oraz uzyskać natychmiastową szczegółową informację zwrotną ze wskazówkami dotyczącymi rozwiązania oraz działań kontrolnych.

  • „Interdyscyplinarne badania cech przestrzeni miejskiej na potrzeby modelowania w BIM i GIS”, dr inż. arch. Joanna Badach, Wydział Architektury

Celem projektu jest wdrożenie interdyscyplinarnego podejścia do badania cech przestrzeni miejskiej na zajęciach laboratoryjnych i projektowych na Wydziale Architektury. Studenci wykorzystają różnorodne narzędzia pomiarowe i multimedialne oraz aplikacje do zebrania kompleksowych danych terenowych, przeprowadzą analizy, a także wykonają cyfrowe modele i koncepcje projektowych.

  • „SRS Game - Gra w specyfikację wymagań projektowych”, dr inż. Jarosław Kuchta, prof. PG

Celem projektu jest opracowanie aplikacji do tworzenia i oceny jakości specyfikacji wymagań dla programistycznych projektów grupowych i inżynierskich metodą gry zespołowej. W grze uczestniczą klienci i opiekunowie projektów oraz członkowie zespołów studenckich. Gra polega na zadawaniu pytań i rejestrowaniu odpowiedzi, które są przetwarzane na wymagania i oceniane przez algorytm podający kompletność formalną, spójność i dojrzałość specyfikacji.

  • „Grywalizacja w nauczaniu i uczeniu się akademickiego i technicznego języka angielskiego”, dr Iwona Mokwa-Tarnowska

Nowy kurs języka angielskiego technicznego dla studentów II stopnia stworzony z wykorzystaniem narzędzi internetowych i oparty na grywalizacji. Dzięki wprowadzeniu personalizacji ścieżek edukacyjnych, uczący się będą mieli możliwość wybrania strategii edukacyjnych i celów, a nauczyciel będzie mógł zindywidualizować podejście do uczącego się.

  • „Zautomatyzowane systemy projektowania zieleni”, dr inż. arch. Jan Cudzik

W ramach projektu zintegrowane zostaną procesy cyfrowego projektowania zieleni w oparciu o dane klimatyczne i zautomatyzowane analizy, co przełoży się na zmianę metod i kierunków projektowania w kontekście świadomości ekologicznej.

1129 wyświetleń