Dwa lata Centrum Nowoczesnej Edukacji na PG | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2023-03-03

Dwa lata Centrum Nowoczesnej Edukacji na PG

Przyjaciele CNE
Prof. Krzysztof Wilde, rektor PG, Marta Jankowska, kierownik Centrum Analiz Strategicznych, Tatiana Ilczyszyn i Kajetan Lewandowski, pracownicy CAS oraz prof. Joanna Mytnik, dyrektor Centrum Nowoczesnej Edukacji. Fot. Krzysztof Krzempek/PG 
1 marca Centrum Nowoczesnej Edukacji świętowało dwa lata istnienia. Była to okazja do podsumowania dotychczasowych działań, zaprezentowania planów na przyszłość i spotkania zespołu CNE z rektorami oraz osobami współpracującym z Centrum na co dzień. 

Spotkanie otworzy prof. Krzysztof Wilde, rektor PG, który jest pomysłodawcą utworzenia centrum.

– Prognozy demograficzne nie napawają optymizmem. To nie tylko rosnący problem dla naszej gospodarki, ale również dla edukacji. Pojawi się problem z naborem studentów. Żeby przyciągnąć tych najlepszych, uczelnia musi się wyróżniać, a jestem przekonany, że tym czy wyróżniać się powinna jest przede wszystkim jakość kształcenia. Chcemy uczyć efektywnie, ale także w sposób przyjazny studentom, by zdobywanie wiedzy było dla nich przyjemnością.

Prof. Joanna Mytnik, dyrektor CNE, rozpoczęła od podziękowań dla zespołu:

– To, że Centrum tak dynamicznie się rozwija w różnych kierunkach, i wspiera dydaktyków na wielu poziomach, to zasługa ludzi, którzy tworzą ten zespół i współpracowników na wydziałach, którzy nam w różnych aspektach pomagają. Zaufanie, relacje, praca zespołowa, autonomia i dużo uśmiechu – takie wartości pielęgnujemy w naszej pracy i to przynosi efekty w postaci świetnych pomysłów i projektów. Dziękuję, że jesteście!

Już po raz czwarty CNE przyznało tytuł „Przyjaciela CNE” dla pracowników innych jednostek, którzy wspierają działania centrum. W tym roku otrzymali je Marta Jankowska, kierownik Centrum Analiz Strategicznych oraz Tatiana Ilczyszyn i Kajetan Lewandowski z CAS, za pomoc we wdrażaniu unijnego programu „Doskonałość dydaktyczna uczelni”.

Zespół CNE podsumował także dotychczasowe działania i opowiedział o nadchodzących projektach.

Piątki i poniedziałki z CNE

Najstarszy program dydaktyczny realizowany jeszcze przed utworzeniem CNE to „Dydaktyczne piątki” To program cotygodniowych szkoleń metodyczno-narzędziowych dla nauczycieli akademickich, początkowo przeznaczony tylko dla wykładowców PG, obecnie dla nauczycieli uczelni wyższych w całej Polsce. Wielkim zainteresowaniem cieszą się także „Poniedziałki na Politechnice” – bezpłatne szkolenia dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych, wychowawców, edukatorów, wykładowców akademickich.  W sumie w obu programach wzięło do tej pory 1200 osób.

System certyfikacji

Dzięki grantowi finansowanemu z programu „Doskonałość dydaktyczna uczelni” wraz z początkiem tego roku akademickiego wprowadzone zostały szkolenia certyfikowane dla nauczycieli akademickich na PG. Od października odbyło się już 41 szkoleń – ponad 300 godzin szkoleniowych. Dotychczas w szkoleniach wzięło udział 140 wykładowców.

Obecnie opracowywany jest też system certyfikacji kompetencji dydaktycznych nauczycielek i nauczycieli akademickich.

– Chcemy zachęcić i dać możliwość rozwoju i pracy nad swoim warsztatem dydaktycznym nauczycielom akademickim – wyjaśniała Karolina Grzegorzak, specjalistka od e-learningu. – System certyfikacji będzie składał się z trzech poziomów, z których każdy będzie oznaczał kolejny krok rozwoju w kierunku doskonałości dydaktycznej. Planujemy wdrożenie systemu już w kolejnym roku akademickim.

Centrum oferuje również szkolenia grupowe i indywidualne z platformy e-Nauczanie PG, z aplikacji Microsoft Teams oraz z metodyki nauczania zdalnego.

Ogólnopolskie spotkania edukatorów

W planach CNE na nadchodzące miesiące znajdują się dwie ogólnopolskie konferencje: w maju odbędzie się „Grywalizacja w edukacji”, natomiast w czerwcu konferencja dydaktyki akademickiej „Ideatorium”.

Fabularne systemy motywacyjne

Specjaliści z CNE pracują także nad motywacją studentów do uczenia się i wspierania ich w procesie edukacji. Jednym z takich systemów motywacyjnych są gry komputerowe i grywalizacja. To całosemsteralne sfabularyzowane systemy służące budowaniu motywacji przez projektowanie nowych doświadczeń, które wzbudzają emocje i pozwalają śledzić swój postęp dzięki ciągłej informacji zwrotnej. Dzięki zaangażowaniu w proces studenci osiągają lepsze wyniki i uczą się z przyjemnością.

– Tworzymy również inne narzędzia wspomagające uczenie się – wyjaśniał Marcin Zieliński, kierownik projektów edukacyjnych – Są to na przykład elektroniczne fiszki – wirtualne karteczki pomagające lepiej zapamiętywać materiał, niezależnie od dziedziny.

Jednym z obszarów pracy zespołu jest także tworzenie nowoczesnych podręczników akademickich w wersji elektronicznej.

– We współpracy z wykładowcami tworzymy materiały multimedialne: filmy edukacyjne, wideo wykłady, podcasty. Szukamy różnorodnych, atrakcyjnych i nieoczywistych form, które mogą być uzupełnieniem materiałów tradycyjnych – podkreślała Małgorzata Kostrzewska, specjalistka ds. metodyki.

Nadchodzi KID

Warto również przypomnieć, że w tym roku po raz trzeci odbędzie się Konkurs Innowacji Dydaktycznych (KID), który wspiera nauczycieli w realizowaniu ich nowatorskich pomysłów edukacyjnych. Do tej pory złożono 90 wniosków, a 24 z nich zostało najwyżej ocenionych i jest wdrażanych. W tym roku formularz zgłoszeń otwarty zostanie 3 kwietnia 2023 r., wnioski będzie można składać do 14 maja 2023 r.

Więcej o działalności CNE i nadchodzących wydarzeniach można przeczytać na stronie cne.pg.edu.pl.

248 wyświetleń