Data dodania: 2023-06-28
Cykl wideo „Dlaczego?” od PG i Gazeta.pl z główną nagrodą konkursu „PRom 2023”
Politechnika Gdańska była koproducentem i patronem naukowym cyklu, którego tematyka skierowana była przede wszystkim do „generacji Z”. Bohaterkami i bohaterami każdego z ośmiu odcinków byli zarówno młodzi doktoranci PG (np. odcinek „Dlaczego 5G straszy?”), jak też doświadczeni naukowcy („Dlaczego Bałtyk umiera?”). W kolejnych odsłonach cyklu udzielali rzetelnych i ciekawie podanych odpowiedzi na pytania, które „Zetki” zadają w wyszukiwarce Google i w mediach społecznościowych.
Reżyserem programu był wieloletni reporter TVN24 Sebastian Wasilewski, a producentem naukowym Maciej Dzwonnik, rzecznik prasowy PG, który odpowiadał za projekt ze strony uczelni. Prace nad produkcją, do której zdjęcia niemal w całości powstały na kampusie PG, wspierały Agata Cymanowska i Barbara Kuklińska-Nowak z Działu Promocji i Biura Prasowego PG.
Wymierający Bałtyk, mity o 5G, energetyka wiatrowa i… zarobki piłkarzy
Gala wręczenia nagród odbyła się w piątek 16 maja na Uniwersytecie Zielonogórskim i była zwieńczeniem XXXV. Konferencji Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”. Konkurs największego w Polsce stowarzyszenia z obszaru działań PR i media relations na rzecz polskich uczelni, spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem – do organizatorów wpłynęło równo 100 zgłoszeń, w tym w poszczególnych kategoriach:
- Kreacja – 37 zgłoszeń
- Popularyzacja nauki – 25 zgłoszeń
- Uczelniane media – 18 zgłoszeń
- Media Relations – 6 zgłoszeń
- Nagroda im. Andrzeja Sołtysiaka w kategorii nowe media – 14 zgłoszeń
Wyboru zwycięzców dokonywało 12-osobowe jury złożone z czołowych polskich ekspertek i ekspertów z branży PR, a także wieloletnich i zasłużonych członkiń i członków stowarzyszenia „PRom”. Zwycięski cykl „Dlaczego?” doceniono w kategorii Kreacja, w której zgłoszono największą liczbę projektów.
– Nasz program doceniono również w kategorii „Popularyzacja nauki”, gdzie znalazł się w czołowej trójce – mówi Maciej Dzwonnik, rzecznik PG. – Jego realizacja była dużym wyzwaniem, zwłaszcza organizacyjnym i logistycznym, ale dzięki współpracy i determinacji poszczególnych działów i jednostek PG, a także wiedzy naszych naukowczyń i naukowców, udało się go zrealizować w atrakcyjnej formie i na wysokim poziomie merytorycznym. Cały cykl to łącznie 106 minut nagrań, ponad 5 mln wyświetleń, ciepłe komentarze oraz bardzo dobre recenzje krytyków.
Oprócz wcześniej wymienionych, poszczególne odcinki odnosiły się do bieżących problemów systemu oświaty („Dlaczego oceny w szkole są bez sensu?”), czy ekonomicznych uwarunkowań determinujących ogromne różnice w zarobkach (pod wyjściowym tytułem: „Dlaczego piłkarze tyle zarabiają?”), a jeden z najlepiej ocenionych odcinków odnosił się do problemu stanu zdrowia psychicznego młodego pokolenia („Dlaczego nie mam przyjaciół?” - przyjaźń, depresja i internet w oczach „Zetek”).
Liczba widzów poszczególnych odcinków cyklu „Dlaczego?”:
- Odc. 1 - 841 tys.* - „Dlaczego oceny w szkole są bez sensu?” (opiekun naukowy odcinka: prof. Joanna Mytnik, CNE PG)
- Odc. 2 - 1,055 mln - "Dlaczego piłkarze tyle zarabiają?" (prof. Krystian Zawadzki, WZiE)
- Odc. 3 - 554 tys. - „Dlaczego jesteśmy skazani na energię z wiatru?” (prof. Zbigniew Korczewski, WIMiO)
- Odc. 4 - 414,5 tys. - „Dlaczego 5G straszy?” (Luiza Leszkowska i Damian Duraj, WETI)
- Odc. 5 - 469 tys. - „Dlaczego pytamy, czy internet jest zły?” (prof. Jacek Rumiński, WETI)
- Odc. 6 - 693,3 tys. - „Dlaczego ceny ciągle rosną?” (dr Marta Kuc-Czarnecka, WZiE)
- Odc. 7 - 516 tys. - „Dlaczego nie mam przyjaciół?” (Olga Ludyga, CNE PG)
- Odc. 8 – 518 tys. - „Dlaczego Bałtyk umiera?” (prof. Magdalena Gajewska, WILiŚ)
Łącznie: 5,05 mln. *Dane: Gazeta.pl.
Wszystkie odcinki można obejrzeć na stronie Gazeta.pl, trzeciego największego portalu informacyjnego w Polsce.