Data dodania: 2023-10-05
Wizyta studyjna wykładowców Politechniki Gdańskiej w ETH Zurich
Głównym celem wyjazdu było pogłębianie wiedzy na temat prowadzenia zajęć dydaktycznych i uczenia się metodą projektu (Project-Based Learning, PBL). Dzięki wsparciu Rektora ETH Zurich, Prof. Günthera Dissertori, delegacja z Gdańska miała okazję uczestniczyć w innowacyjnym programie PBL „ETH Week” oraz wymieniać się doświadczeniami i pomysłami dotyczącymi nowoczesnej edukacji z przedstawicielami różnych wydziałów. W wyjeździe uczestniczyli: dr inż. arch. Małgorzata Kostrzewska i dr inż. arch. Roman Ruczyński z Wydziału Architektury, dr inż. Bartłomiej Cieślik z Wydziału Chemicznego oraz dr Aneta Sobiechowska-Ziegert, prof. PG i dr Katarzyna Kubiszewska z Wydziału Zarządzania i Ekonomii. Wyjazd został sfinansowany w ramach grantu „Doskonałość Dydaktyczna Uczelni” POWR.03.04.00-00-P023/21.
Wykładowcy, w roli obserwatorów i ekspertów, wzięli udział w corocznych warsztatach studenckich „ETH Week”, podczas których studenci ETH pracują w kilkuosobowych, interdyscyplinarnych zespołach nad rozwiązaniem wybranego problemu dotyczącego zrównoważonego rozwoju metodą PBL i Design Thinking. Wydarzenie to jest organizowane już od wielu lat i cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem studentów. W tym roku niemal 140 studentów w 16 zespołach pracowało nad projektami z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym (circular economy) pod hasłem „Circular Realities”. Delegacja z Politechniki Gdańskiej miała okazję przyglądać się z bliska pracy studenckich zespołów projektowych, ich trenerów i ekspertów, ale także rozmawiać z organizatorami ETH Week, w tym w szczególności z dr. Florianem Rittinerem i Fabio Bargardim. M. Kostrzewska i A. Sobiechowska-Ziegert zostały również zaproszone do pełnienia roli ekspertek podczas etapu prezentowania przez zespoły projektowe swoich pomysłów i rozwiązań prototypowych.
W ETH Zurich, w pracy dydaktycznej ze studentami bardzo intensywnie wykorzystuje się metody pracy zespołowej, oparte na rozwiązywaniu realnych problemów (Problem-Based Learning i Project-Based Learning). Metody te są stosowane w wielu przedmiotach realizowanych na różnych wydziałach. Podczas wizyty wykładowcy z PG mieli okazję do intensywnej wymiany doświadczeń podczas spotkań z najbardziej innowacyjnymi dydaktykami z ETH. W spotkaniach tych udział wzięli: dr Urs Brändle, prof. Christian Pohl, dr Lukas Fässler, dr Markus Dahinden, prof. Torbjørn Netland i dr Lorenzo De Pietro. Wszyscy oni wdrażają w swoich zajęciach ze studentami metody pracy projektowej i problemowej. Gdańscy nauczyciele zwiedzili także ETH Student Project House, w którym studenci mają możliwość wyjścia poza ramy programowe kierunków studiów po to, aby tworzyć prototypy swoich oryginalnych pomysłów. W pomysłowo przeprojektowanym budynku dawnej ciepłowni studenci mogą korzystać z różnorodnych pomieszczeń i sprzętu oraz otrzymać wsparcie – merytoryczne, warsztatowe czy finansowe. W części warsztatowej o nazwie „Makerspace” mogą budować prototypy swoich rozwiązań i uczyć się obsługi różnorodnych urządzeń.
Podczas seminarium wykładowcy z PG zaprezentowali nowoczesne i innowacyjne metody dydaktyczne wykorzystywane na Politechnice Gdańskiej, takie jak grywalizacja, webquest, tutoring, aktywne uczenie się przez doświadczanie, oraz opowiedzieli o formach wspierania nauczycieli akademickich oferowanych przez Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej. W seminarium wzięło udział wielu przedstawicieli ETH, w tym Wicerektor ds. Rozwoju Programów Studiów (Vice-Rector for Curriculum Development), prof. Jan Vermant, co zaowocowało ciekawą i merytoryczną dyskusją na temat nowoczesnej dydaktyki. Należy podkreślić, że obie uczelnie, ETH Zurich i Politechnika Gdańska rozpoczynają współpracę w ramach międzynarodowego Sojuszu ENHANCE, dlatego seminarium stanowiło wspaniałą okazję do nawiązania bliższych relacji i wymiany pierwszych pomysłów.
Ostatnim wydarzeniem wyjazdu była wycieczka na zuryską górę Üetliberg, podczas której dr Hansjürg Büchi przybliżył historię Zurychu, całego kraju federacyjnego oraz rolę ETH w rozwoju współczesnej Szwajcarii.
Wizyta studyjna w ETH Zurich była niezwykle inspirującym i motywującym wydarzeniem, dzięki któremu gdańscy wykładowcy poznali wiele nowych sposobów organizacji pracy dydaktycznej i projektowania zajęć dla studentów, co pozwoli na jeszcze bardziej dynamiczne podnoszenie jakości edukacji na Politechnice Gdańskiej. Składamy serdeczne podziękowania Rektorowi ETH, profesorowi Güntherowi Dissertori, za serdeczne przyjęcie w uczelni oraz doktorowi Philippowi Bieri z Biura Rektora, Core Officer w Sojuszu ENHANCE, który w doskonały sposób zorganizował pobyt gdańskiej delegacji. Gorące podziękowania kierujemy też do każdego z gospodarzy spotkań, którzy bardzo szczegółowo dzielili się z nami swoimi doświadczeniami z pracy dydaktycznej.