Ponad 400 studentów studiów magisterskich weźmie udział w projektach badawczych | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2024-03-04

Ponad 400 studentów studiów magisterskich weźmie udział w projektach badawczych

dzieci projekt
Studenci wybranych kierunków II stopnia na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska, Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa oraz Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej będą prowadzić projekty badawcze w ramach obowiązkowych zajęć na I i II semestrze.

Politechnika Gdańska ma już doświadczenie w prowadzeniu podobnego przedmiotu, który, w różnych formułach realizowany jest na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki PG. Pierwsze zajęcia odbywały się na studiach II stopnia już w 2004 r., a inicjatorami pomysłu byli: prof. Henryk Krawczyk, ówczesny dziekan wydziału i prof. Henryk Lasota.

Obecnie, z inicjatywy prof. Jerzego Wtorka, wszyscy studenci i studentki studiów II stopnia WETI już od trzech lat pracują w kilkuosobowych zespołach badawczych przy wsparciu mentora-naukowca. Od nowego roku akademickiego dołączą do nich osoby z wybranych kierunków kolejnych trzech wydziałów. To dopiero pilotaż – docelowo przedmiot zespołowych projektów badawczych będzie wprowadzony na wszystkich kierunkach uczelni.

– Wraz z udziałem studentów innych kierunków i wydziałów w tym przedmiocie, rozszerza się interdyscyplinarność projektów – mówi prof. Krzysztof Nowicki, opiekun tego przedmiotu na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki. – Matematycy wspomogą konstruktorów, informatycy matematyków itd. Widzimy jak doskonale się to sprawdza w kołach naukowych. Multidyscyplinarność czyni projekty bardziej wszechstronnymi i daje większe pole do działania.

WILIŚ, WIMiO i WFTiMS

– W nowym roku akademickim z nowym przedmiotem zmierzą się studenci na kierunkach: transport ( WILiŚ), okręty i konstrukcje morskie (WIMiO) oraz matematyka ( FTiMS) – wyjaśnia prof. Mariusz Kaczmarek, prorektor ds. kształcenia. – Będzie to przedmiot obowiązkowy, którego zaliczenie da studentowi w sumie 6 punktów ECTS. Ale przede wszystkim będzie to dla młodych ludzi okazja do poznania kulis i możliwości rozwoju jakie może dać im w przyszłości naukowa ścieżka zawodowa. Realizacja projektu będzie wspomagana warsztatami prowadzonymi przez specjalistów zarówno z PG jak i z współpracujących z PG firm. W ich trakcie poruszane zostaną zagadnienia m.in. z zakresu zarządzania zespołem, organizacji procesu R&D w firmie, czy tworzenia dokumentacji technicznej.

Na uczelni został stworzony specjalny system do zarządzania projektami. Dzięki temu studenci mają dostęp do listy tematów, mogą dobierać się w zespoły badawcze i znaleźć opiekuna projektu. Co roku do wyboru jest kilkaset różnorodnych tematów projektów badawczych bądź aplikacyjnych. Zgłoszeń dokonują przede wszystkim wykładowcy, ale także firmy zewnętrzne, które chcą współpracować z Politechniką Gdańską.

– Każdy student może zapisać się do wybranego projektu badawczego. Decyzję, kto ostatecznie tworzy daną grupę badawczą, zapadają po konsultacjach z nauczycielami i firmami. To pewnego rodzaju trening jak przy rozmowie kwalifikacyjnej u pracodawcy. Studenci przygotowują argumenty dlaczego akurat dany temat jest dla nich interesujący i chcą go realizować. – podkreśla prof. Nowicki. – A kiedy już dostaną się do wybranego zespołu, muszą nauczyć się ściśle ze sobą współpracować, oraz wyłonić lidera – kierownika projektu. Często nie jest to łatwy proces.

Studenci, rozpoczynając realizację, tworzą harmonogram prac, wyznaczają najważniejsze etapy, określają kamienie milowe i sukcesywnie raportują postępy.

– Efektem końcowym ma być raport naukowy w postaci artykułu gotowego do publikacji. Oczywiście nie wszystkie artykuły są potem publikowane w czasopismach naukowych lub prezentowane na konferencjach naukowych, ale nawet wskaźnik 10-15 procent opublikowanych raportów jest dużym sukcesem zarówno studentów jak i opiekunów projektów. Studenci przechodzą przez cały proces przygotowania publikacji w przypadku projektu badawczego, albo zgłoszenia patentowego w przypadku projektu aplikacyjnego – podkreśla prorektor Kaczmarek.

Współpraca z firmami i wejście na rynek pracy

Ważnym elementem jest również współpraca z firmami. Co roku na WETi wśród kilkuset zgłoszonych pomysłów na projekty, jest też grupa tematów od firm. Pomysły i zapotrzebowanie są bardzo różne – od rozwiązań typowo inżynieryjnych w projektach aplikacyjnych po problemy stricte badawcze.

– Przy projektach zgłaszanych przez firmy, studenci  działają pod okiem opiekuna naukowego z uczelni, ale także spotykają się z przedstawicielami danego przedsiębiorstwa. To nie tylko cenne doświadczenie w zakresie współpracy nauki i biznesu, ale także możliwość przyjrzenia się pracy danej firmy od środka. To także okazja dla pracodawców, ponieważ często nasi studenci znajdują zatrudnienie właśnie w firmach, z którymi współpracują – mówi prof. Krzysztof Nowicki.

Politechnika Gdańska zaprasza firmy, które byłyby zainteresowane współpracą przy projektach badawczych do kontaktu. Koordynatorzy i prodziekani ds. kształcenia na poszczególnych wydziałach są otwarci na wszelkie pomysły i pomogą sformułować tematy, tak by mogły być one realizowane przez studentów, przynosząc obopólną korzyść. Dzięki takiej współpracy firmy mogą uzyskać potrzebne im rozwiązania czy aplikacje, a w perspektywie również pracowników, studenci natomiast poszerzać swoje doświadczenie.

521 wyświetleń