Data dodania: 2024-10-16
PG liderem projektu SHINE z programu Erasmus+
Celem projektu SHINE – Strategic Higher-education Initiative for Networking and Engineering: Innovative Concurrent Engineering Methodologies and Teaching Scenarios – jest zdefiniowanie i wdrożenie innowacyjnej metodologii nauczania na uniwersytetach poprzez połączenie metodologii STEM/STEAM oraz psychologii pedagogicznej. Metodologia STEM/STEAM polega na edukacji w dziedzinach naukowych, technologicznych, inżynieryjnych, artystycznych i matematycznych. W projekcie powstaną również iHUB-y na platformie Metaverse – wirtualna przestrzeń na warsztaty i wykłady.
Założenia projektu obejmują nie tylko poprawę procesów uczenia się, ale i nauczania w instytucjach szkolnictwa wyższego, z potencjałem do przenoszenia na kształcenie zawodowe (VET) i edukację dorosłych.
Wzmacnianie edukacji
– Chcemy, by iHUBy stanowiły fundament wzmacniania edukacji w instytucjach szkolnictwa wyższego, zarówno jako jednostki fizyczne, jak i wirtualne, a programy w instytucjach szkolnictwa wyższego były dostosowane w odniesieniu do praktyk dydaktycznych i nauczania – mówił dr inż. Marek Chodnicki, prodziekan ds. współpracy Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, koordynator projektu. – Ponadto wdrożymy zdefiniowaną metodologię stosowania podejść pedagogiczno-psychologicznych w naukach technicznych oraz metodologię stosowania STEM/STEAM w naukach humanistycznych i społecznych – dodał.
Nad projektem pracuje międzynarodowy zespół w składzie:
- Politechnika Gdańska (Polska)
- Politechnika w Klużu-Napoce (Rumunia)
- Uniwersytet w Niszu (Serbia)
- Uniwersytet Świętych Cyryla i Metodego w Wielkim Tyrnowie (Bułgaria)
- Uniwersytet Joński (Grecja)
- Instytut Rozwoju Przedsiębiorczości (Grecja)
- Klaster Ni-KAT (Serbia)
- Stowarzyszenie Transylvania IT (Rumunia)
Prace rozpoczęły się wraz z początkiem października i potrwają trzy lata do końca września 2027 roku.