Zaburzenia głosu są powszechnym zagrożeniem zawodowym związanym z pracą nauczyciela akademickiego. Powodem dysfunkcji głosu jest intensywny wysiłek głosowy, mówienie przez długi czas, głośne mówienie z uwagi na przekazywanie informacji dużym grupom, czasami w pomieszczeniach o słabej akustyce lub przy hałasie w tle.
Na wystąpienie zaburzeń głosu wpływają również czynniki związane z anatomią i funkcjonowaniem narządu głosowego, ale także wiek oraz płeć. Poza tym istotnym czynnikiem są także alergie, stany zapalne krtani, stosowanie niektórych leków, czy też zmiany hormonalne, w tym choroby tarczycy. Znaczącą rolę odgrywają również czynniki środowiskowe: akustyka pomieszczeń, hałas otoczenia, suche lub zanieczyszczone powietrze oraz czynniki związane ze stylem życia (np. palenie tytoniu, spożywanie alkoholu, kawy, stres), a także nieprawidłowa emisja głosu i nawyki głosowe (np. odchrząkiwanie, nadmierne obciążenie głosu).
W repozytorium dokumentów we wzorcach DBHP dostępne są poradniki Państwowej Inspekcji Pracy oraz Instytutu Medycyny Pracy imienia prof. J. Nofera dotyczące higieny narządu głosu oraz warunków prawidłowej emisji głosu.