Program wyborczy | Politechnika Gdańska

Treść strony

Program wyborczy

Szanowni Państwo!

Droga Społeczności Politechniki Gdańskiej,

podjąłem decyzję o kandydowaniu na funkcję rektora Politechniki Gdańskiej w kadencji 2024-2028 w celu kontynuowania misji, którą powierzyliście mi w czerwcu 2019 r.

W trakcie poprzednich wyborów złożyłem poniższe deklaracje. Dziś, po prawie czterech latach od ich złożenia, krótko się do nich odniosę.

Podstawowe deklaracje i zamierzenia (kursywą cytowany jest tekst z 2019 r.):

  • Dołożę wszelkich starań, aby Politechnika Gdańska uzyskała status uczelni badawczej.

Uzyskanie statusu uczelni badawczej jest faktem. Determinacja i mobilizacja wielu osób pozwoliła uzyskać drugie miejsce w konkursie MNiSW „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”. W dniu dzisiejszym na to osiągnięcie należy spojrzeć również przez pryzmat około 40 programów IDUB,  oznaczonych łacińskimi nazwami pierwiastków chemicznych, a także licznych nowych programów towarzyszących. Stworzony system grantowy oferuje wsparcie młodym i doświadczonym badaczom i dydaktykom, doktorantom i studentom. Wdrożenie tego systemu zaowocowało sukcesami naszych naukowców w skali, o której nawet nie marzyłem podejmując się funkcji rektora cztery lata temu. Warto podkreślić, że środki finansowe na konkretne przedsięwzięcia przyznawane są na podstawie opinii kompetentnych komisji konkursowych złożonych z pracowników różnych wydziałów i innych jednostek uczelni.  

  • Będę ściśle współpracował z dziekanami wszystkich wydziałów. Dziekani będą integralną częścią systemu zarządzania uczelnią. Przedłużę misje wszystkich obecnych dziekanów do końca kadencji w 2020 roku.

Od początku mojej pracy rektorskiej wszystkie istotne dla uczelni decyzje konsultuję i uzgadniam z dziekanami i dyrektorami centrów oraz kluczowymi interesariuszami. Świadectwem bardzo dobrej współpracy pomiędzy władzami rektorskimi i dziekańskimi jest między innymi wzorowa realizacja prac na rzecz ewaluacji dyscyplin naukowych. Uzyskany zagregowany wynik ewaluacji stawia Politechnikę Gdańską na pierwszym miejscu w kraju pośród wszystkich uczelni dużych i średnich. Pod względem liczby kategorii A+ jesteśmy na drugim miejscu (za Uniwersytetem Warszawskim).

  • Wstrzymam połączenie Wydziału Mechanicznego i Wydziału OiO do końca obecnej kadencji i odstąpię od planów łączenia wydziałów ETI i EiA, które w tym momencie nie mają racjonalnego uzasadnienia.

Proces pospiesznego łączenia wydziałów OiO oraz Mechanicznego został wstrzymany zgodnie z zapowiedzią. Pod kierunkiem prof. Piotra Doerffera, eksperta niepracującego na PG, opracowany został szczegółowy raport dotyczący kondycji wydziałów z sugestiami potencjalnych rozwiązań strukturalnych. Dokument ten został publicznie przedstawiony i przedyskutowany. Finalnie, decyzja o połączeniu Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa i Wydziału Mechanicznego została podjęta przez Senat Politechniki Gdańskiej. Proces łączenia Wydziału ETI i Wydziału EiA nie został wszczęty i nie jest planowany.

  • Będę działał na rzecz ściślejszej współpracy naukowej pomiędzy Politechniką Gdańską i Gdańskim Uniwersytetem Medycznym, nadając jej rangę współpracy strategicznej.

Od powrotu z Japonii na Politechnikę Gdańską jestem zwolennikiem i propagatorem idei konsolidacji głównych gdańskich uczelni w celu podniesienia rangi Pomorza jako wiodącego ośrodka akademickiego. Około 8 lat temu, myśląc o realizacji tej idei, poszukiwałem wraz z profesorem z GUMedu dobrej nazwy przyszłej wspólnej uczelni. W kręgu rozważań były takie nazwy, jak Uniwersytet Fahrenheita, Uniwersytet Hanzeatycki, Uniwersytet Wolności oraz Uniwersytet Solidarności. Zakładając, że istotną korzyścią z konsolidacji powinien być wzrost rozpoznawalności międzynarodowej naszego ośrodka, postawiliśmy na Uniwersytet Fahrenheita. Ta nazwa została zaakceptowana przez władze Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Politechniki Gdańskiej. W wyniku wspólnych działań PG, UG i GUMed we wrześniu 2020 oficjalnie powstał Związek Uczeni im. Daniela Fahrenheita (Uczelnie Fahrenheita).  Wspólne działania Uczelni Fahrenheita już przyniosły istotne korzyści. Warto w szczególności wymienić zakup i wdrożenie na Uczelniach Fahrenheita nowoczesnego systemu bibliotecznego ALMA Działania Uczelni Fahrenheita są bardzo pozytywnie odbierane zarówno przez władze samorządowe, jak i otoczenie biznesowe. Proces integracji aktywności będzie postępował  – z zachowaniem pełnej podmiotowości każdej uczelni członkowskiej związku.

  • W celu podniesienia prestiżu działalności dydaktycznej będę korzystał ze statutowej możliwości awansowania na stanowiska profesorskie szczególnie wyróżniających się dydaktyków.

Zgodnie z zapowiedzią wydałem wiele decyzji awansujących wybitnych dydaktyków na stanowisko profesora PG. W mijającej kadencji poszedłem jednak znacznie dalej na drodze podnoszenia prestiżu działalności dydaktycznej, czego szczególnym wyrazem było powołanie Centrum Nowoczesnej Edukacji (CNE). Jednostka ta przygotowała niezwykle bogatą ofertę szkoleń i doradztwa ukierunkowanego na doskonałość dydaktyczną. CNE stało się nie tylko przyjaznym miejscem podnoszenia kwalifikacji nauczycieli akademickich, ale także forum, na którym buduje się wysoką rangę działalności dydaktycznej (między innymi poprzez dedykowane programy grantowe i przedsięwzięcia typu Gala Dydaktyki). Jestem dumny z osiągnięć CNE i mam wielką satysfakcję słysząc, że inne uczelnie wzorują się na naszych doświadczeniach tworząc podobne jednostki.

  • Zorganizuję sieć małych miejsc odpoczynku zlokalizowanych we wszystkich budynkach Politechniki Gdańskiej, gdzie możliwa będzie integracja i dostęp do stacji szybkiego ładowania smartfonów i laptopów.

W ciągu czterech lat powstało kilka stref relaksu. Szczególnie warta podkreślenia jest adaptacja części budynku Hydromechaniki na Strefę Studenta PG – łączącą wysoką funkcjonalność z walorami estetycznymi. Potrzebę organizowania takich miejsc potwierdza bardzo duża frekwencja odpoczywających lub uczących się w tej przestrzeni studentek i studentów. Kolejne strefy samodzielnej pracy i relaksu będą tworzone w różnych budynkach naszego kampusu zgodnie z potrzebami i sugestiami studentów.

  • Podejmę starania o uruchomienie na terenie Politechniki Gdańskiej przedszkola. W przyszłości powstać powinien też żłobek oraz dom seniora.

W roku 2023 zostało oddane do użytku przedszkole MegaMocni PG. Utworzenie żłobka lub domu seniora będzie przedmiotem dyskusji i jestem otwarty na realizację tych zadań.

  • Będę wspierał działania Centrum Sportu Akademickiego i innych podmiotów na rzecz rozwoju sportu wyczynowego i rekreacyjnego na Uczelni, ….  .

Zrealizowano plan budowy boisk do koszykówki 3x3.Wolniej przebiegają prace nad koncepcją nowej hali sportowo-widowiskowej. Przetarg na opracowanie dokumentacji zostanie ogłoszony w marcu lub w kwietniu bieżącego roku. Ważne jest to, że udało się pozyskać fundusze w kwocie 30 mln zł, które pokryją znaczącą część kosztów budowy hali sportowo-widowiskowej. Zawansowane są prace nad budową dwóch przekrytych kortów tenisowych, które będą oddane do użytku w roku 2025.

Drodzy Pracownicy, Doktoranci i Studenci!

Przez prawie cztery lata pełnienia funkcji rektora nabyłem nowych doświadczeń i zdobyłem dużą wiedzę zarówno o funkcjonowaniu naszej uczelni, jak i nauki w Polsce oraz i na świecie. Z tym większym przekonaniem powtarzam moje słowa z programu wyborczego z roku 2019, iż największym skarbem Politechniki Gdańskiej są pracownicy. To oni kształcą studentów, rozwiązują problemy naukowe, działają na rzecz otoczenia społeczno-gospodarczego i wspierają codzienne funkcjonowanie uczelni. Każdy członek wspólnoty Uczelni powinien mieć możliwość rozwoju i osiągniecia satysfakcji z pracy oraz dobrze czuć się na terenie kampusu. Prace w kolejnych czterech latach powinny być w dużej mierze ukierunkowane na budowanie Przyjaznej Politechniki – przyjaznej dla pracowników, doktorantów, studentów, absolwentów i osób z otoczenia społeczno-gospodarczego, choć zarazem ambitnej i konkurencyjnej.

Główne punkty programu wyborczego 2024-2028

Kształcenie

  • kontynuacja prac nad doskonaleniem umiejętności dydaktycznych i podnoszeniem poziomu i atrakcyjności prowadzonych zajęć;
  • konsekwentny rozwój Centrum Nowoczesnej Edukacji, które pozyska nową bazę lokalową (w Gmachu Głównym) do prowadzenia zajęć grupowych i indywidualnego mentoringu;
  • kontynuacja prac nad elastycznymi programów studiów umożliwiającymi dostosowywanie realizowanych zajęć do potrzeb studentów;
  • wprowadzenie możliwości zatrudniania studentów starszych lat do prowadzenia lub współprowadzenia zajęć dydaktycznych;
  • znacząca poprawa warunków lokalowych kół naukowych (adaptacja nowych przestrzeni w Gmachu Sobieski na laboratoria typu Protolab);
  • kontynuacja i rozwój działań wspierających dydaktyków i budujących ich prestiż;
  • wsparcie efektywnych form współpracy z firmami/przedsiębiorcami zaangażowanymi w proces dydaktyczny.

Badania naukowe i wdrożeniowe

  • zachowanie statusu uczelni badawczej w drugiej edycji programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza;
  • kontynuacja programów realizowanych w ramach IDUB, z wybranymi korektami w już istniejących programach;
  • wzmocnienie roli kierowników katedr, zakładów lub zespołów w budowaniu zespołów naukowych;
  • modyfikacja zasad oceny pracownika naukowego i dydaktycznego, uzupełnienie ankiety oceny o elementy eksperckie i inne, konsultacja ankiety z pracownikami uczelni;
  • opracowanie i wdrożenie programu wspierającego osoby rozpoczynające pracę na PG po zakończeniu doktoratu (program pomostowy zachęcający do podjęcia kariery naukowej);
  • budowanie laboratoriów typu CoreLab;
  • włączenie współpracy naukowej do działalności w ramach Uniwersytetu Europejskiego ENHANCE;
  • opracowanie i wdrożenie ścieżki kariery dydaktyczno-wdrożeniowej dedykowanej osobom pracującym głównie dla przemysłu (możliwość zastępowania osiągnięć publikacyjnych osiągnięciami związanymi z pozyskiwaniem badań zleconych, ekspertyz lub innych działań innowacyjnych);

Organizacja i zarządzanie

  • niestrudzone działania na rzecz zwiększenia funduszu płac wszystkich pracowników;
  • wprowadzenie stałego okna czasowego na indywidualne rozmowy z rektorem (1,5 godziny miesięcznie);
  • realizacja zasady pracownik jest najważniejszy – rozwój Centrum HR:
    • kontynuacja wdrażania kompleksowego programu wspierającego rozwój kompetencji i zapewnienia dobrostanu pracowników (bogata oferta szkoleń, onboarding dla nowych pracowników, indywidualny coaching, pogotowie językowe, itp.);
    • kontynuacja badań ankietowych dotyczących satysfakcji zawodowej i barier rozwojowych;
    • programy wspierające pracowników w trudnych sytuacjach życiowych i zawodowych (Biuro Praw, Wartości Akademickich i Równego Traktowania, możliwość indywidualnych konsultacji ze specjalistami i inne);
    • programy wsparcia zdrowia fizycznego;
    • działania integrujące naszych pracowników (np. Festyn Rodzinny);
  • zwiększenie zakresu wsparcia dla osób pozyskujących granty i realizujących projekty (zarówno przez Centrum Zarządzania Projektami, jak i wydziałowe biura obsługi projektów).

Współpraca z otoczeniem

  • aktywny udział w budowaniu Uniwersytetu Europejskiego ENHANCE jako szansy na uzyskanie silnej pozycji Politechniki Gdańskiej w Europejskiej Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej;
  • kontynuacja prac zmierzających do utworzenia Uczelni Fahrenheita jako federacji Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Uniwersytetu Gdańskiego i Politechniki Gdańskiej; jednym z pierwszych zadań tej organizacji będzie międzynarodowa promocja partnerskich jednostek w Europie i na świecie;
  • integrowanie środowisk akademickich z otoczeniem gospodarczym poprzez szereg działań eksperckich, promocyjnych i wizerunkowych;
  • utworzenie Centrum Obsługi Biznesu (kompleksowa obsługa podmiotów zlecających Uczelni prace B+R, ekspertyzy i inne usługi innowacyjne);
  • promocja, doradztwo i wsparcie aktywności biznesowej pracowników i studentów;
  • utworzenie Fundacji Politechniki Gdańskiej jako narzędzia do pozyskiwania funduszy i organizacji wielopokoleniowej społeczności naszej uczelni.

Inwestycje i rozwój infrastruktury

  • modernizacja kolejnych domków w ośrodku wypoczynkowym w Czarlinie; rozpoczęcie prac nad przebudową pawilonu w rzucie aktualnego budynku;
  • realizacja kompleksowego remontu Gmachu Sobieski PG na cele dydaktyczne, biznesowe i potrzeby organizacji studenckich;
  • budowa infrastruktury laboratoryjnej służącej projektom pozyskanym w Krajowym Planie Odbudowy;
  • budowa hali sportowo-widowiskowej z towarzyszącymi dwoma kortami tenisowymi
  • zagospodarowanie terenu głównego kampusu pomiędzy budynkami WEIA, WIMiO i WILiŚ z usunięciem części płotu przy ulicy Traugutta; systematyczne otwieranie Uczelni na dzielnicę Wrzeszcz, tak aby kampus PG stał się integralną częścią miasta;
  • uruchomienie projektu Osiedle PG.

Studentki i studenci, doktorantki i doktoranci

  • prowadzenie regularnych spotkań z współgospodarzami Uczelni: Samorządem Studenckim i Samorządem Doktorantów w celu określania bieżących potrzeb i kierunków rozwoju inicjatyw studenckich;
  • zwiększenie wsparcia dla rozwoju naukowego studentów, w tym na działalność kół naukowych;
  • szerokie wsparcie studentów i doktorantów z różnymi rodzajami niepełnosprawności;
  • rozszerzanie zakresu działań i usług wspierających zdrowie psychiczne studentów;
  • zaangażowanie tworzonej Fundacji Politechniki Gdańskiej we wspieranie aktywności studenckich;
  • kontynuacja modernizacji akademików w celu poprawy komfortu mieszkania i racjonalizacji kosztów utrzymania;
  • podniesienie jakości obsługi studentów i doktorantów, w tym zagranicznych;
  • dalsze wpieranie studentów w reprezentowaniu PG w Akademickich Mistrzostwach Polski;
  • wsparcie aktywności związanych z szeroko pojętą kulturą akademicką.

Chciałbym zbudować z Państwem naszą wspólną Przyjazną Politechnikę. W ciągu ostatnich czterech lat wykonaliśmy razem ogromną pracę, uzyskując spektakularne sukcesy w większości rankingów, w podnoszeniu jakości kształcenia, w sporcie akademickim, w budowaniu infrastruktury (np. Centrum STOS, Centrum Ekoinnowacji). Generalnie rzecz ujmując, znacząco poprawiliśmy pozycję Politechniki Gdańskiej w Polsce i Europie, a działo się to wszystko w obliczu pandemii i wojny na Ukrainie. Oczywiście nie możemy spoczywać na laurach. Mamy jeszcze sporo do zrobienia w pogoni za MIT :-). Ale nawet najbardziej ambitne cele będą osiągalne, jeżeli pracownicy i inni członkowie naszej społeczności akademickiej będą czerpali radość i satysfakcję z pracy na rzecz Politechniki. Przyjazną Politechnikę możemy stworzyć tylko wspólnie, wzajemnie się szanując i słuchając. Powtórzę moje hasło wyborcze z 2019, bo nie straciło ono na aktualności.
Zróbmy to razem!

Krzysztof Wilde

Gdańsk, 27 lutego 2024 roku