Data dodania: 2021-12-06
INZNAK. Projekt inteligentnych znaków drogowych z PG coraz bliżej wdrożenia
W spotkaniu informacyjno-wdrożeniowym, które prowadził kierownik Katedry Systemów Multimedialnych PG (WETI) i współautor projektu INZNAK prof. Andrzej Czyżewski, wzięli udział m.in. przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) i miejskiej spółki przewozowej Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT), a także firm: Dysten, Budimex, Sprint S.A. i TechApp.
Obecni byli również przedstawiciele firm Microsystem i Siled, które wraz z Politechniką Gdańską (lider) i Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie współtworzyły konsorcjum realizujące projekt „Inteligentne znaki drogowe do adaptacyjnego sterowania ruchem pojazdów, komunikujące się w technologii V2X” (w ramach działania 4.1.4 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020).
– Projekt obejmował opracowanie znaków drogowych: stojących, wiszących i mobilnych, które wyświetlają, aktualizowaną w czasie rzeczywistym i określaną samoczynnie, zalecaną prędkość jazdy – tłumaczy prof. Andrzej Czyżewski. – Jest to możliwe dzięki temu, że wbudowany w znaki moduł elektroniczny umożliwia wielomodalny pomiar warunków ruchu: wizyjny i akustyczny, a także bieżącą analizę warunków meterologicznych na drodze. Realizacja projektu jest już za nami, system przeszedł pomyślnie testy i możemy teraz realnie myśleć o wdrożeniu go na rynek – dodaje prof. Czyżewski.
Podczas spotkania zaprezentowane zostały główne funkcjonalności systemu INZNAK oraz potencjalne możliwości, jakie dałoby wdrożenie wynalazku do użytku w masowym zakresie na polskich drogach. Zdaniem obecnych na spotkaniu ekspertów, wdrożenie projektu INZNAK ma duże szanse powodzenia i przełożyłoby się również na znaczną poprawę bezpieczeństwa przemieszczania się po drogach publicznych, a zwłaszcza po drogach szybkiego ruchu. Nowatorskie i „inteligentne” znaki drogowe, które w czasie rzeczywistym dopasowują zalecaną kierowcom prędkość, pomogłyby im bowiem w zapobieganiu najbardziej powszechnym kolizjom, takim jak najechanie na tył pojazdu poprzedzającego przy złych warunkach drogowych i niedostatecznej widoczności.
W przyszłym roku inteligentne znaki drogowe autorstwa naukowców PG mają być testowane na pomorskim odcinku autostrady A1.