Konkurs Innowacji Dydaktycznych. Nowatorskie pomysły na ciekawe zajęcia | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2025-01-07

Konkurs Innowacji Dydaktycznych. Nowatorskie pomysły na ciekawe zajęcia

kolorowe żarówki
Zajęcia w wirtualnej rzeczywistości? Wcielanie się w postaci z gier? Korzystanie z telefonów sprzyjające uczeniu się? Innowacja w edukacji niejedno ma imię, a Politechnika Gdańska chętnie wspiera nowatorskie pomysły, przyznając granty w ramach Konkursu Innowacji Dydaktycznych. Wkrótce odbędzie się piąta edycja, dlatego Centrum Nowoczesnej Edukacji zachęca nauczycieli akademickich do zastanowienia się, jakie innowacje mogą wprowadzić w swoich przedmiotach.

Konkurs Innowacji Dydaktycznych to wyjątkowa okazja, aby zrealizować pomysły, które nie tylko udoskonalą zajęcia, ale też wzbogacą dydaktyczny dorobek uczelni, pozytywnie wpłyną na całą społeczność akademicką i zacieśnią jej współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym uczelni.

Finansowanie ze środków konkursu jest przeznaczane na wdrażanie pilotażowych rozwiązań, które poszerzają ofertę edukacyjną, ułatwiają dostęp do wiedzy osobom ze szczególnymi potrzebami i promują interdyscyplinarność. Umożliwia ono również rozwój nowoczesnych metod nauczania, takich jak wykorzystanie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, modelowanie 3D, gry symulacyjne, grywalizacja czy spersonalizowana edukacja z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. Ale to nie tylko technologia – wsparcie mogą uzyskać wszystkie projekty przyczyniające się  się do szeroko rozumianego rozwoju dydaktyki.

Pierwsza edycja KID, ogłoszona w 2021 roku, niedługo po powołaniu Centrum Nowoczesnej Edukacji, spotkała się z ogromnym zainteresowaniem – wpłynęło 60 wniosków z niemal wszystkich wydziałów i Centrum Języków Obcych. W czwartej edycji Konkursu, zakończonej pod koniec roku akademickiego 2023/2024, nagrodzono 12 projektów. Od początku inicjatywy doceniono już 47 innowacyjnych pomysłów.

Budżet Konkursu, wynoszący 200 000 zł rocznie, pozwala finansować około 10 projektów, ponieważ przyjęty został limit 20 000 zł na jeden projekt.

Podstawowym kryterium oceny wniosków jest innowacyjność – rozumiana jako oryginalność i nowatorstwo. Szczegółowe kryteria obejmują:

  • zasięg i dostępność innowacji, czyli to, jak wielu studentów z niej skorzysta i czy będą z niej mogli skorzystać wszyscy, w tym osoby ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, z niepełnosprawnością, a także obcokrajowcy;
  • trwałość innowacji, czyli jak długotrwała będzie wprowadzona zmiana;
  • unikatowość, czyli czy innowacja wyróżnia się co najmniej w skali uczelni, a być może również kraju, a nawet świata.

Laureaci Konkursu, jako innowatorzy wprowadzający pozytywne zmiany w edukacji, dzielą się swoimi pomysłami, aby społeczność akademicka mogła z ich doświadczenia. Centrum Nowoczesnej Edukacji udostępnia prowadzone przez siebie fora współpracy między nauczycielami akademickimi: Dydaktyczne Piątki, Poniedziałki na Politechnice, czy konferencje Ideatorium i Grywalizacja, aby inni wykładowcy mogli od nich czerpać inspirację do wprowadzania nowoczesnych metod dydaktycznych na swoich zajęciach.

Nabór wniosków do piątej edycji KID zostanie otwarty na przełomie kwietnia i maja. Rozstrzygnięcie nastąpi na początku lipca. Prosimy śledzić komunikaty na stronach i w mediach społecznościowych PG i CNE. W razie jakichkolwiek pytań serdecznie zapraszamy do kontaktu mailowego: cne@pg.edu.pl

148 wyświetleń