Regulamin budżetu obywatelskiego Politechniki Gdańskiej
 

§ 1

  1. Budżet obywatelski (BO) to wydzielona w danym roku kalendarzowym część budżetu Politechniki Gdańskiej z rezerwy w części będącej do dyspozycji rektora, o której przeznaczeniu mogą decydować pracownicy, doktoranci oraz studenci Politechniki Gdańskiej (zwanej dalej również Uczelnią), z podziałem na następujące grupy:

    1) pracownicy,
    2) młodzi naukowcy,
    3) studenci.
  1. Kwalifikacja do kategorii młodzi naukowcy następuje na podstawie kryteriów podanych w ustawie prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. 
  2. Osoby zaliczające się jednocześnie do kilku grup, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3, kwalifikowane są tylko do jednej grupy, zgodnie ze złożoną przez siebie deklaracją. Deklaracja składana jest za pośrednictwem systemu Moja PG.

§ 2

  1. Rektor Politechniki Gdańskiej powołuje na okres swojej kadencji Komisję ds. budżetu obywatelskiego, zwaną dalej również Komisją, w tym jej przewodniczącego, której zadaniem jest prowadzenie spraw dotyczących budżetu obywatelskiego w zakresie określonym niniejszym regulaminem. Komisja pracuje pod nadzorem prorektora ds. rozwoju.
  2. W skład Komisji poza przewodniczącym wchodzą przedstawiciele grup, o których mowa w ust. 1  pkt 1–3. Samorządy wskazują przedstawicieli studentów i doktorantów.
  3. Komisja podejmuje decyzje zwykłą większością głosów obecnych na danym posiedzeniu, z tym że na posiedzeniu zatwierdzającym ostateczną listę projektów, o której mowa w § 9 ust. 1 i § 10 ust. 1, dla ważności głosowania wymagana jest obecność więcej niż połowy uprawnionych do głosowania. Dopuszcza się głosowanie elektroniczne, które dla swej ważności wymaga udziału więcej niż połowy uprawnionych.
  4. W posiedzeniach Komisji w charakterze doradców bez prawa udziału w głosowaniach uczestniczą zaproszone osoby, m.in. radca prawny, kanclerz, zastępca kanclerza ds. infrastruktury, zastępca kanclerza ds. informatycznych i przedstawiciel Centrum Usług Informatycznych.
  5. Jeżeli w trakcie prac Komisji powstaną wątpliwości wymagające dla ich wyjaśnienia wiadomości merytorycznych, w szczególności w zakresie finansów, inwestycji lub prawnych Komisja (lub prorektor nadzorujący prace Komisji) zaprosi na posiedzenie specjalistów z odpowiednich dziedzin.

§ 3

  1. Środki z budżetu obywatelskiego można przeznaczyć na projekty, które należą do kompetencji władz Uczelni. Do realizacji z budżetu obywatelskiego można zgłaszać projekty o charakterze infrastrukturalnym – inwestycyjne lub remontowe, które realizują co najmniej 1 z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.
  2. Kwoty budżetu obywatelskiego dla poszczególnych grup, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1–3 przyznane są na dany rok kalendarzowy. Formularz zgłoszeniowy, ważne terminy oraz szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej www.pg.edu.pl/budzet_obywatelski. 
  3. Każdy pracownik, doktorant i student Politechniki Gdańskiej może złożyć propozycję projektu. Osoby, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, zgłaszają swoje projekty niezależnie, w ramach poszczególnych grup, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1–3. Na projekty zgłoszone przez osoby z danej grupy głosują wyłącznie osoby kwalifikujące się do tej grupy. Uprawnieni mogą głosować tylko w jednej grupie, a ostateczna kwalifikacja do grupy następuje w trakcie oddawania głosu, z uwzględnieniem postanowień § 1 ust. 2 i 3. 
  4. Projekty, które zyskają największe poparcie, zostaną wpisane do budżetu PG i po zatwierdzeniu planu finansowego przez Senat PG, zrealizowane w roku obrotowym, którego dotyczy plan finansowy.
  5. Projekty, które będą zgodne z obszarami zdefiniowanymi w Strategii wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 20242030:
    1. odpowiedzialność i wartości;
    2. zaangażowana społeczność PG;
    3. równość i różnorodność;
    4. kształcenie;
    5. działania dla społeczności spoza PG;
    6. przyjazny kampus dla ludzi i środowiska

      otrzymają 10% dodatkowych głosów oddanych na danych projekt odpowiednio przez pracowników PG, młodych naukowców lub studentów na etapie głosowania na projekty przez członków społeczności akademickiej PG.

§ 4 Zaproponowany projekt powinien w szczególności:

  1. być zgodny z prawem;
  2. być możliwy do wykonania w ciągu jednego roku;
  3. mieścić się, po weryfikacji, w kwocie budżetu obywatelskiego na dany rok;
  4. uwzględniać kryterium gospodarności;
  5. musi mieć charakter ogólnodostępny i uniwersalny dla wszystkich członków społeczności Politechniki Gdańskiej, bez zawężania zastosowania do wybranej jednostki organizacyjnej.

§ 5 W treści propozycji projektu do budżetu obywatelskiego nie można:

  1. wskazywać realizatora projektu;
  2. określać sposobu realizacji projektu, np. poprzez wskazanie wyrobów wybranego producenta albo usług określonego dostawcy – projekty będą realizowane zgodnie z ustawą o finansach publicznych, w szczególności ustawą Prawo Zamówień Publicznych oraz innych obowiązujących ustaw;
  3. używać nazw ani znaków towarowych zastrzeżonych, o ile nie ma się do nich tytułu prawnego.

§ 6 Wszystkie projekty do budżetu obywatelskiego muszą być zgłaszane na formularzu dostępnym na stronie internetowej www.pg.edu.pl/budzet_obywatelski. Formularz zgłoszeniowy obejmuje:

  1. tytuł projektu; 
  2. numer i nazwę Celu Zrównoważonego Rozwoju, który będzie realizowany; 
  3. obszar zdefiniowany w Strategii wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024–2030 – jeśli dotyczy,
  4. lokalizację; 
  5. krótki opis z uzasadnieniem potrzeby jego realizacji; 
  6. szacunkowe koszty projektu; 
  7. oświadczenie wnioskodawcy;
  8. listę co najmniej 5 osób popierających zgłaszany projekt; 9) grupę, w której projekt jest składany. 

Dane przesłane w Formularzu podlegają ochronie zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych.

§ 7

  1. Wypełniony formularz z propozycją projektu należy przesłać online za pomocą strony internetowej www.pg.edu.pl/budzet_obywatelski. Na tej stronie będą też podane dokładne terminy przesłania wniosku.
  2. Szacunkowy koszt projektu autor projektu powinien ocenić we współpracy z Komisją ds. budżetu obywatelskiego.
  3. Osoba zgłaszająca lub popierająca wniosek wyraża zgodę na przetwarzanie i wykorzystywanie swoich danych w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia wniosku, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych  i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz ustawą o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U.  z 2019 r. poz. 1781)

§ 8

  1. Cykl życia projektu obywatelskiego jest dostępny na stronie internetowej www.pg.edu.pl/budzet_obywatelski. 
  2. Projekt obywatelski podlega kwalifikacji wstępnej przez Komisję ds. budżetu obywatelskiego  w szczególności pod względem:
     
    1. kompetencji władz Uczelni;
    2. możliwości wykonania projektu w ciągu jednego roku;
    3. zgodności założeń projektu z prawem;,
    4. zgodności projektu z misją Uczelni i Statutem PG;
    5. możliwości realizacji projektu w ramach przewidzianej przez wnioskodawcę kwoty i posiadanej przez Uczelnię rezerwy lokalowej/powierzchniowej, które po realizacji nie generowałyby niewspółmiernie wysokich kosztów utrzymania.
       
  3. Jeśli w trakcie analizy projektów okaże się, że zgłoszono kilka propozycji dotyczących tej samej inicjatywy, członkowie Komisji zaproszą autorów poszczególnych projektów do rozmów. Sami zainteresowani będą mogli wówczas zadecydować, czy chcą projekty połączyć, czy też ich propozycje będą niezależnie od siebie rywalizować o głosy.

§ 9

  1. Ostateczną listę projektów zgłoszonych do budżetu obywatelskiego i zweryfikowanych pozytywnie ustali Komisja i ogłosi na stronie internetowej www.pg.edu.pl/budzet_obywatelski. 
  2. Po ogłoszeniu listy projektów zostanie uruchomione głosowanie. Osoby, o których mowa w § 1, będą mogły przystąpić do głosowania przez wypełnienie kart interaktywnych dostępnych w okresie głosowania na stronie internetowej www.pg.edu.pl/budzet_obywatelski. 
  3. Do oddania głosu przez Internet niezbędne będzie wpisanie kodu/hasła użytkownika MojaPG. Każda osoba uprawniona do głosowania dysponuje jednym głosem, który oddaje na jeden projekt.
  4. Z budżetu obywatelskiego zostaną zrealizowane te projekty, które zyskają najwięcej głosów i których koszt nie przekroczy puli środków przeznaczonych na budżet obywatelski w danym roku.
  5. Jeśli koszt którejś z propozycji, która zajęła wysoką pozycję na liście rankingowej, przekroczy kwotę budżetu obywatelskiego PG na dany rok, do realizacji przeznaczony zostanie kolejny, tańszy projekt z listy.

§ 10

  1. Po zakończeniu głosowania Komisja ds. budżetu obywatelskiego ogłosi ostateczną listę projektów, które będą realizowane w ramach budżetu obywatelskiego w danym roku. Wyniki zostaną zamieszczone na stronie internetowej www.pg.edu.pl/budzet_obywatelski. 
  2. W terminie siedmiu dni roboczych od ogłoszenia listy, o której mowa w ust. 1, osoby, które uczestniczyły w głosowaniu, mogą składać odwołania do rektora. Po rozpatrzeniu odwołania przez rektora lista nie podlega dalszemu zaskarżaniu.

§ 11

Zrealizowane projekty zostaną w terminie ogłoszonym przez rektora poddane ocenie pracowników, studentów oraz doktorantów za pośrednictwem strony internetowej www.pg.edu.pl/budzet_obywatelski.