Habilitacja | Politechnika Gdańska

Treść strony

Habilitacja

Tryby postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego

okres przejściowy>>>

wszczęte postepowanie dyscyplina/dziedzina naukowa organ procedowania
przed 30.04.2019 Rada na zasadach i w trybie dotychczasowym, stopień nadawany jest w dziedzinie i dyscyplinie zgodnie z art. 5 ust. 3 Ustawy  
po 01.10.2019 Rada po zmianach została powołana Rada uczelni
  Rada po zmianach nie została powołana Senat uczelni
Nowy tryb
Podstawa prawna postępowania habilitacyjnego
  • art. 192 ust. 2 i art. 221 ust. 14 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668 z późn. zm.)
  • Uchwała Senatu PG  nr 367/2019/XXIV z 26 września 2019 r.  wraz z regulaminem określającym sposób postępowania w sprawie nadania stopnia doktora oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego
  • Uchwała Senatu PG nr 433/2020/XXIV z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie zmiany regulaminu określającego sposób postępowania w sprawie nadania stopnia doktora oraz szczegółowy tryb postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego wprowadzonego Uchwałą Senatu PG  nr 367/2019/XXIV z 26 września 2019 r. i ustalenia tekstu jednolitego regulaminu
  • Uchwała Senatu PG nr 86/2021/XXV z 10 lutego 2021 r. w sprawie zmiany Regulaminu określającego sposób postępowania w sprawie nadania stopnia doktora oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego wprowadzonego Uchwałą Senatu PG nr 433/2020/XXIV z dnia 11 marca 2020 r. i ustalenia tekstu jednolitego regulaminu
  • Uchwała Senatu PG  nr 153/2021/XXV z 20 października 2021 r. w sprawie zmiany Regulaminu określającego sposób postępowania w sprawie nadania stopnia  doktora oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora  habilitowanego, wprowadzonego Uchwałą Senatu PG nr 86/2021/XXV z dnia 10 lutego 2021 r.  i ustalenia tekstu jednolitego regulaminu
  • Zarządzenie Rektora PG nr 15/2023 z 6.04.2023 r. w sprawie wprowadzenia wzoru umowy dotyczącej przeprowadzenia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego dla osób niebędących pracownikami Politechniki Gdańskiej
  • Uchwała Senatu PG nr 399/2023/XXV z 20 września 2023 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu określającego sposób postępowania w sprawie nadania stopnia doktora oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego

Stopień doktora habilitowanego nadaje się osobie, która

1) posiada stopień doktora

2) posiada w dorobku osiągnięcia naukowe albo artystyczne, stanowiące znaczny wkład w rozwój określonej dyscypliny, w tym co najmniej:

a) wydaną monografię naukową
b) 1 cykl powiązanych tematycznie artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach naukowych lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowych
c) zrealizowane oryginalne osiągnięcie projektowe, konstrukcyjne, technologiczne lub artystyczne

3) wykazuje się istotną aktywnością naukową albo artystyczną realizowaną w więcej niż jednej uczelni, instytucji naukowej lub instytucji kultury, w szczególności zagranicznej

Tryb postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego

1. Habilitant – złożenie wniosku do RDN o wszczęcie postępowania habilitacyjnego w uczelni, na podstawie opisu kariery zawodowej i wykazu osiągnięć

Wymagane dokumenty
  • Wniosek przewodni
  • Dane wnioskodawcy 
  • Kopia dokumentu potwierdzającego posiadanie stopnia doktora.
  • Autoreferat przedstawiający opis kariery zawodowej oraz istotnej aktywności naukowej albo artystycznej realizowanej w więcej niż jednej uczelni, instytucji naukowej lub instytucji kultury, w szczególności zagranicznej, wraz z kopiami dokumentów potwierdzającymi określone osiągnięcia, w szczególności dotyczących staży naukowych, grantów, publikacji powstałych w wyniku prowadzenia badań w więcej niż jednej jednostce naukowej.
  • Wykaz osiągnięćnaukowych albo artystycznych, stanowiących znaczny wkład w rozwój określonej dyscypliny.
  • w/w druki_word

2. Uczelnia – niezwłoczne przekazanie wniosku z RDN do Rady właściwej dyscypliny/dziedziny w celu dalszego procedowania

3. Rada – powołanie komisji habilitacyjnej nie przekraczając 6 tygodni od wyznaczenia części składu komisji przez RDN

4. Rada – przekazanie kopii wniosku do recenzji

5. Recenzje przeprowadzone w 8 tygodni od dnia dostarczenia wniosku

6. Habilitant zostaje powiadomiony o kolokwium habilitacyjnym najpóźniej 14 dni przed ustalonym terminem posiedzenia komisji

7. Rada – podjęcie uchwały o nadaniu stopnia naukowego na podstawie uchwały komisji habilitacyjnej

8. Rada – publikacja w BIP o przebiegu przedmiotowego postępowania oraz w Systemie POL-on